Biz oyghanduqmu?
Wetendiki lagir mesilisi oturgha chiqqandin kiyin, meyli dawaning
xelqaralishishida bolsun yaki dawagha qizziqidighanlarning sanida bolsun, köp
özgürüshler boldi. Dawa sipige nurghun yashlar qitildi; burun siyasetke arlashmaymen
digenler, emdilikte siyasetchi boldi; burun awaz chiqarmighanlar emdilikte awaz
chiqiridighan boldi; burun namayish we her xil paliyetler bolsa yiqin
kelmeydighanlar, hazir namayish we her xil paliyetlerge akitip qatnishidighan
boldi; teshkilatlar köpeydi. Köp sanda kishiler ündidarni tashlap watisapqa
(whatsapp) yötkeldi. Facebook qatarliq ijtimayi taratqular, burunqidek yigen
ichkenni we oyun tamashshalarni teshwiq qilidighan sorundin, weten dawasi ilip baridighan,
weten heqqidiki uchurlarni ortaqlishidighan sorun’gha aylan’ghandin
bashqa yene bashqilarning eyipini achidighan, bashqilarning shexsiyitige
tajawuz qilidighan we köz qarishi periqliq bolghan insanlarni aptinomiyechi, xain,
jasus dep haqaretleydighan sorun’gha aylandi.
Beziler lagir mesilisi oturgha chiqqandin kiyin, xelqimiz yüksek derijide
oyghandi, itipaqlashti diyishidu. Biraq men küzetken ehwallargha asaslan'ghanda,
u yüksek derijide oyghunush bolmastin, belki köpünche kishilerge nisbeten, hangning
qishigha kilip qilip, mangidighan yoli yoq, hanggha chüshüp kitishtin qutulushning
koyida bolush; hanggha chüshüp ketmey, u yerdin saq kiteleydighan chighir
yoldin birni tipishqa mejburi bolushtur. Elwette men bundaq diyish arqiliq heqiqi
oyghan’ghan bir qisim kishilerni inkar qilmaqchi we bashqilarning rohigha
soghaq su sepmekchi emesmen. Men peqet özüm köriwetqan riyalliqimizgha asasen,
bu jehette öz köz qarashlirimni oturgha qoyup, herqaysinglar bilen
ortaqlashmaqchimen. Shunga oyghan’ghan dostlarning sözümni özige almasliqini,
tixi oyghanmighan dostlarning obdan oylushup biqishini ümüt qilimen.
Norwigiyelik dangliq opirachi we
shair Xenrik Ibsen (Henrik Ibsen) mundaq digen iken, “Biz heqiqi oyghan’ghan
waxtimizda, peqet yashap baqmighanliqimizni bayqaymiz”
Bizde “kiselni yoshursang, ölüm ashkare” deydighan ata sözi bar. Biz ijabi
teshwiqatni köpeytip, xelqimizni ümütlendürüshke ihtiyajliq; shuning bilen bir
waqitta öz özimizni aldap könglimizni quruq xosh qilishtin saqlinishimiz kirek.
Eger bedinimizde kisel bolsa, özimizge waxtida, toghra diyagunuz qoyup, hayatimizgha
tehdit ilip kilidighan bezi kiselliklerni waxtida dawalap saqaytishimiz we
tiximu ighir aqiwetning kilip chiqishidin saqlinishimiz kirek.
Undaqta biz zadi oyghanduqmu yaki peqetla chiqish yoli tipishqa
mejburlanduqmu? Ularning arisida qandaq periq bar? Eger biz oyghan’ghan bolsaq
qanchilik oyghanduq? Eger biz oyghanmighan bolsaq qandaq qilip oyghinishimiz
kirek? Men bu soalargha jawap birishtin ilgiri, “oyghunush” ning menisining
nime ikenliki toghursida azraq toxtulup ötimen.
Oyghunush digen sözning töwendikidek birnechche xil menisi bar. Oyghunush
aldi bilen uyqa halettin oyghaq haletke kilish dimektur. Oyghunush dimek insanlarning
hushsiz halitidin normal haletke kilishi dimektur. Oyghunush dimek insanlarning
xiyali dunyada yashashtin, ghepletliktin, hamaqetliktin riyalliqqa qaytish
dimektur. Oyghunush dimek Allah bergen eqil parasetni ishlitip, etirapni
yalghuz köz bilen emes, belki eqil paraset bilen küzütüp, mesilining mahitini
tonup yitish dimektur. Oyghunush dimek mesilini tüptin hel qilish üchün eqil
ishlitish, izdinish we uningliq üchün herket qilish we tirishchanliq körsitish
dimektur. Oyghunush digenlik hergüzmu purset pereslik qilip, eplep seplep köz
boyamchiliq qilish digenlik emes.
Amirkiliq dangliq yazghuchi, ammawi nutuq
sözlügüchi we eneniwi tibabetni teshebbus qilghuchi Deepak Chopra mundaq digen iken, “Oyghunush, sining kim ikenlikingni özgertish bolmastin,
belki sanga tewe bolmighan nersini tashliwitishtur”. Dimek biz oyghunush üchün,
özimizni bashqa birsige özgertishimizning, choqum teshkilatlarning bashliqi
bolishimizning hajiti yoq, biz peqet özimizdiki bixestelikni, bixutliqni,
ghepletlikni we rohiy qulluqni tashlap, eqil parasitimizni ishqa silip, ademdek
yashashqa tirishsaq, özimizning öteshke tigishlik bolghan insani burchimizni
ada qilsaq yiterlik.
Oyghunush bolsa akitip bir jeryan bolup, uningdin peyda bolghan herket,
tehditning ajizlishishi bilen toxtap qalmaydu; tehditning qayta sadir
bolishining aldini ilish we mesilini üzül kisil hel qilish yolida izchil dawam
qilidu. Chiqish yoli tipishqa mejburi bolush diginimiz, köpünche ehwalda passip
bir jeryan bolup, uningdin peyda bolghan herket tehditning peslishige egiship
ajizlishidu we izchil dawam qilmaydu.
Eger biz tariximizdin bek yiraqlargha ketmey, yiqinqi 20 - 30 yilliq ehwalimizgha
nezer salidighan bolsaq, bu 20 - 30 yilliq tariximizda nurghunlighan basturush
we qirghinchiliqlarning yüz bergenlikini, her qitimliq basturush we
qirghinchiliqta, biz hangning yinigha kilip qilip, mangidighan yol yoq,
charisiz qalghanda, herketke kelgenlikimizni, ölümdin qutulush üchün azraq yol tapqanda,
boshap qalghanliqimizni, netijide xelqimizning ehwalida yaxshilinish bolmay eksinche tiximu nacharlishish
bolghanliqini körüwalalaymiz. Isimda
qilishiche, 5 – iyul Ürümche qirghinchiliqi yüz bergende, dawada burunqigha
nisbeten zor ilgirlesh bolghan idi. U chaghda gerche gherip döletliridiki
nopusimiz hazirqidek köp bolmisimu, namayishlargha shundaq köp adem qatnashqan
idi; arimizdiki chichilangghuluq, bölünüsh we zidiyetler hazirqidek undaq ighir
emes idi; uningdin kiyin wetendiki ehwalda azraq özgürüsh boldi, netijide nurghun
insanlar dawadin özini tartti. Lagir mesilisi oturgha chiqqandin kiyin, dawa, lagir
mesilisini merkez qilghan qalda yene bir qitim qaytidin küchlendi; melum nuqtidin ilip eyitqanda, dawa lagir
mesilisige bek baghlinip qaldi. Bundaq bir ehwal astida, eger lagir taqalsa, cheteldiki
bir qisim hetta köp qisim qirindashlarning dawadin özini tartmaydighanliqigha kim
kapalet qilalaydu?
2018 – yili 12 – aydin 2019 – yili 1 – ayghiche, men tor arqiliq ilip barghan ray sinashqa
qatnashquchilar ichide, 56% adem, ailiside kem digende bir ademning lagirda
ikenlikini, 15% adem, ailiside bir nechche ademning lagirda ikenlikini, yeni
jemi 71% adem, ailiside bir yaki birnechche ademning lagirda ikenlikini
bildürgen. Undin bashqa 24% adem ailisidikilerning ehwalidin xewersiz ikenlikni
bildürgen. Peqet 4% adem, ailiside lagirgha solan’ghanlarning yoqliqini
bildürgen. Hemmimizge melum bolghandek, Orta Asiya we Otur Sheriqtiki
döletlerdin bashqa, Türkiyeni öz ichige alghan démokiratik döwletlerde kem digende 50 mingdin 100 ming ariliqida Uyghur bar; biraq
epsus, hazir chetelde ilip biriliwatqan her xil paliyetlerge qatnishiwatqan
yaki qoldin kilishche tirishchanliq körsitiwatqanlarning sani, yuqarqi sanning
10% tige, yeni 5 - 10 mingghimu yetmeydu.
Wetende milliyonlarche insanlar lagirlarda azap chekmekte; bizning eneniwi
örpe adetlirimiz we dinni itiqadimiz weyran qilinmaqta; til yiziqimiz cheklenmekte,
kitaplirimiz köydürülmekte, medini yadikarliqimiz we michit jamilirimiz chiqiwitilmekte;
ballirimiz ata anisi hayat turup yitim bala qatarida kominizim idiyesi bilen
terbilenmekte, qizlirimiz mejburi öylendürülmekte. Erkin dunyada yashawatqan
xelqimizchu? Xuddi Xittay hökümiti
wetende lagirgha solan’ghanlarni “idiyesini mesile bar az sandiki kishiler” dep
teripliginige oxshash, weten sirtida herketke kelgenlermu az sandiki bir qisim
kishiler bilen cheklinip qiliwatidu. Cheteldiki 90% qirindashlirimiz, xuddi
wetende yüz biriwatqan ehwallarning özimiz bilen hich munasiwiti yoqtek, yenila
gheplette turmaqtimiz, süküt qilmaqtimiz. Bezilirimiz, waxtimiz we inirgiyerimizni,
noruz ötküzüsh halalmu harammu, ayallarni hijaplinish kirekmu yoqmu digendek
weten dawasi bilen köp alaqisi bolmighan ishlarni talash tartish qilishqa üchün
serip qilmaqtimiz. Yene bezilirimiz bolsa, öyde yeydighan nerse yoq, ewel
yeydighan nersini hel qilishning ornigha, polu yeymizmu yaki leghmenmu dep
talash tartish qilghan’gha oxshash, waxtimizni we inirgiyerimizni mewjutliqimizni
saqlap qilish üchün ortaq herket qilishning ornigha, her xil yoqilang ishlarni
talash tartsih qilip, waqit isirap qilmaqtimiz. Itipaqliship, bir niyet bir
mexsette, cheklik küchimizni birleshtürüp, uni dawa yolida eng yuquri derijide
jare qildurushning ornigha, köz qarashta periq bolghanlarni aptinomiyechi, jasus,
xain dep inkar qilip, öz ara itipaqliqni buziwatimiz, dawagha tosalghu
bolawatimiz. Özimizni
"musteqilchi" atap, bashqilarni "aptinomiyechi" dep
eyiplawatqanlar, musteqqiliq üchün ighizdiki sözdin bashqa alahide periqliq bir
herket ilip birip, özlirimizni ispatlighinimiz yoq. Bundaq bir ehwal astida, biz yene
"biz oyghanduq" diyeleymizmu? Jawap hemmeylen’ge melum.
Cheteldiki xelqimizning ehwalining bundaq bolushning sewepliri her xil
bolishi mümkin. Men bu jehette burun yazghan maqalalirimdimu az tola toxtalghan
we bu heqte öz köz qarashlirimni oturgha qoyup ötken idim.
Mining qarishimche, bundaq bolushning sewebi aldi bilen bizde, yaki kem
digende bir qisim kishilirimizde, bir xil namelum qorqush yeni rohiy asaretning
ighir tesiri bar. Bizdiki shu namalum qorqush tüpeylidin, biz nime qilishning toghra we nime qilishning xata
ikenlikige toghra höküm chiqiralmaywatimiz. Asan hayajanlinimiz; kim bir
shuarni kötirep chiqsa, musteqqil teppekkur qilmay, hisyatimizgha tayinip yekün
chiqirimiz. Bir ishlargha asan qiziymiz we asan sowiymiz. U namelum qorqush tüpeylidin,
asasn achchiqlinimiz. Achchiqimiz közimizni körmes, eqilimizni ishlimes qilidu.
Andin u achchiqimizni chiqiridighan obiktip izdeymiz; birlirini tipip,
milletning hazirqi haletke chüshüp qilishning sewenlikini ulargha artip, ularni
tillap haqeretlep, achchiqimizni chiqirip, rohiy halitimizni
tengpunglashturushqa tirishimiz; netijide arimizda öchmenlik peyda bolidu;
axirda hem özimiz hem bashqilar rohiy jehette tiximu chong zerbige we rohiy zexmige
uchuraymiz.
Qorqush, bizni qarangghuluqqa
bashlap baridu; qorqush bizni ghezeplendüridu; ghezeplinish, öchmenlikni peyda
qilidu; öchmenlik, azaplinishni keltürüp chiqiridu.
Ikkinjidin, bizning xelqaraning bizge qilalaydighan yardimi toghursida chüshenchimiz
mujimel, yaki uningha nisbeten iniq bir uqum yoq. Bizde, yaki kem digende bir qisim insanlirimizda, biz xelqaradin
nimini telep qilsaq, ishlirimiz shu boyiche mangidu yaki biz derdimizni
xelqaragha yiterlik anglatsaq, ishlirimiz özligidin hel bolidu yaki
ishlirimizni Amirka qatarliq gherip döletliri hel qilip biridu, Yawropa birliki
hel qilip biridu deydighan xata chüshenche bar. Elwette bizning hazirqi
ehwalimizda, biz choqum xelqaraning qollishigha irishishimiz kirek. Meyli hazir
bolsun yaki kelgüside bolsun, biz xelqaraning qollishigha irishelmey turup, közligen
mexsitimizge yitelmeymiz; biraq shuni
bilishimiz kirekki, dawa bizning dawa; biz dawaning ichki amili, asasliq küchi,
xelqaraning qollishi tashqi amil, yardemchi küch. Eger biz özimiz yiterlik
oyghanmisaq, dawa az sandiki kishilerning dawasi bolup qalsa, yiterlik
tirishchanliq körsetmisek, öz ara itipaqliq we hemkarliqni qolgha keltürmisek
we uni kücheyitmisek, dawayimizning alahide algha ilgirlishi mümkin emes. Dawa,
xelqaraning qollap quwetlishi, özimizning izchil tirishchanliqimiz we yüksek
bedel tölishimiz bilen andin algha ilgirleydu.
Hich bir döletning bizni musteqqil qilip birish yaki biz nime telep qilsaq,
bizge shuni qilip birish mejburyiti we yaki wezipisi yoq. Her qandaq dölet we
milletning özining dölet menpeti we milli menpeti bolidu. Eger telimiz ongdin
kilip, bizning telep isteklirimiz bilen bizge yardem qilishni xalaydighan
döletlerning ümüt qilghini öz ara mas kilip qalsa, ular bizge yardem qilishi
mümkin, netijide hem biz hem ular ümüt qilghan nersige irishelishi mümkin;
bolmisa ishlar hergüz bizning istikimiz boyiche emes, belki bizge yardem
qiliwatqan yaki yardem qilishni xalaydighanlarning ümüt qilghini boyiche
bolishi mümkin. Bizning hazirqi ehwalimizda, biz xelqaraning yardimige we
qollishigha ihtiyajliq; shunga biz ewel nimige irishelisek, shuni qolgha
keltürmektin bashqa bek köp tallishimiz yoq. Men undaq disem, belkim
bezilerning könglige yaqmasliqi mümkin. Eger her qandaq shexis we teshkilat mesilimizni
hichkimge tayanmay, özimizning istiki boyiche hel qilalaydighanlar bolsa, men
ularni qollaymen. Biz shuni bilishimiz kirekki köpünche xelqning bizge qilalaydighan
eng chong yardimi, peqetla insanliq nuqtisidin chiqish qilip, bizning insandek yashishimiz
üchün qoldin kilishche yardem qilish, yeni bizge hisidashliq qilish, bizni
qollash, insawi kelse bizge az tola ixtizadi yardem qilish, öz hökümitining bezi
qararlarni chiqirishigha jamaet pikiri toplash we bisim qilishtin ibaret.
Üchunjidin, biz yaki xili köp sanda insanlirimiz, wetendiki uruq
tuqqanlirimizning we xelqimizning tutqun qilinishining, lagirlargha
solinishining, ularning her xil jazalargha tartilishi we öltürlishining
sewebini, xelqimiz yüzliniwatqan tehditning bizning milli kimlikimiz we milletning
kelgüsi teqdiri bilen zich munasiwetlik hayat mamatliq bir mesile ikenlikini
tixi tonup yetmiduq.
Hemmimiz körüwatqandek, meyli biz guwaliq bergende bolsun yaki axbaratlargha
derdimizni anglatqanda bolsun, beziler özlirining hich ishqa arlashmighanliqini,
meyli özi bolsun yaki öydikiler bolsun hichqandaq qanunsiz herketler bilen
shughullanmighanliqini, shundaq turuqluq Xittay hökümitining ailisidikilerni
lagir we türmilerge solighanliqini tekitleshse, yene beziler özlining chetellerde
Xittay hakimiyitige qarshi paliyet ilip barghanliqi, axbaratlargha sözligenliki, guwaliq bergenliki, Xelqimizning
heq hoquqini qoghdash yolida paliyet ilip barghanliqi üchün, Xittay hökümiti
özliridin öch ilish üchün ailisidikilerni lagir, türmilerge solighanliqini
tekitleshmekte. Beziler ailisidikilerning öz hayatini aran qamdap mangghan,
bashqilargha zarar bergüchilik hali yoq, yawash insanlar ikenlikini tekitlise,
yene beziler ailisidikilerning ali mektep yaki uningdin yuquri melumatqa ige
bilimlik ziyali ikenlikini tekitlimekte. Emiliyetke qaraydighan bolsaq, bu
nöwet lagir we türmilerge solan’ghanlar yalghuz chetelde uruq tuqqanliri
barlarla emes; jazalan’ghanlar yalghuz chetelde Xittay hakimiyitige qarshi
paliyet ilip barghanlarning, dawa sipidikilerning, axbaratqa sözligenlerning öyidikilerla
emes; tutulghanlar yalghuz sawadi yoqlar, oqumighanlarla emes; qolgha
ilin’ghanlar yalghuz dinni itiqadi küchlük yaki atalmish “idiyeside mesile bar”
lar yaki “dinni esebiler” la emes; qolgha ilin’ghanlar yalghuz qanun’gha
xilapliq qilghan yaki terorluq herketlerge qatnashqanlar emes. Lagir we
türmilerge solghanlar ichide chetelde tuqqanliri barlarmu bar, chetel bilen
hich bir alaqisi yoqlar bar; cheteldiki uruq tuqqanliri dawagha arlashqan,
axbaratlargha sözligenler bar, hich ishqa arlashmighanlarmu bar; sawatliqlarmu
bar, sawatsizlarmu bar; dixxan, ishchi, kadirlar bar; dinni zatlar, ziyalilar,
yekke tijaretchiler bar; töwen qatlamdikiler bar, yuquri qatlamdikiler bar;
Uyghurche mektepte oqughan, Xittayche bilmeydighanlar bar, kichikidin Xittayche
mektepte oqughan, asasen Xittayche sözlishidighanlar bar. Ularning hemmiside
ortaq alahidilik bolup, u bolsimu ularning milli kimliki we ularning shu
ziminning ighisi bolishi.
Biz shuni tonup yitishimiz kirekki, xelqimizning lagir we türmilerge
solinishi hergüzmu ular yaki ularning tüqqanlirining nime qilghanliqi sewebidin
emes hem shundaqla hazir xelqimiz yüzlen’gen mesile yalghuz lagir mesilisimu
emes. Hazir xelqimiz duch kiliwatqan mesile we xelqimiz yüzliniwatqan eng chong
tehdit, milletning kelgüsi teqdiri bilen zich munasiwetlik hayat mamat mesilisi.
Eger biz mesilining mahitini toluq tonup yetmey, bizning mesilimizni yalghuz melum
kishilerning söz herkiti tüpeylidin kilip chiqqan lagir mesilisi dep qarisaq, yaki
biz jim turghan bolsaq, dawa ilip barmighan bolsaq, wetendiki uruq tuqqanlar lagirgha
solanmighan bolatti dep qarisaq, eger lagir taqalsa xelqimiz yüzlen'gen tehdit
azlaydu dep qarisaq, biz mesilining nigizini tixi toluq tonup yetmigen bolimiz.
Eger biz mesilining mahitini toluq tonup yetmisek, lagir taqalghandin kiyin, bizdiki
“dawa qizghinliqi”, lagirning taqilishigha egiship yene bir qitim sowiyshi mümkin.
Mening qarishimche lagir we yaki xelqimizni lagirgha solap jazalash,
hergüzmu Xittay hökümitining axirqi mexsiti
emes; lagir mesilisi we yaki xelqimizni lagirgha solap jazalash, Xittay
hökümitining közligen mexsitige yitishtiki köpligen wastilerning peqet biri. Xittay
hökümiti wetende yürgüziwatqan irqi we medini qirghinchiliq siyasitini, yalghuz
lagir yaki türme ichidila emes, belki lagir we türme sirtidimu keng kölemde
emilleshtürmekte. Lagir we türme ichide, xelqimizni rohiy we jismani jehette
qinawatqan, hetta öltüriwatqan bolsa, lagir we türme sirtida, xelqimizni
özining milli kimlikidin, örpe aditidin, til yiziqidin we dinni itiqatidin waz
kichishke mejburi qiliwatidu. Xittay hökümiti lagir we türmidiki qirindashlarni
görege ilip, ularni qollunush arqiliq,
xelqimizge yürgüziwatqan pisxikiliq urushini lagir we türme sirtigha, hette chetellerge
kengeytiwatidu. Shu seweptin lagir taqalghandin kiyinmu, Xittay hökümiti
Uyghurlarning milli kimlikini yoq qilish pilanidin waz kechmesliki mümkin.
Undaqta biz nime qilishimiz kirek? Hemmimiz körüp turiwatqandek, xelqimiz
yüzliniwatqan bu mesililerni tüptin hel qilalaydighan eng asan, eng tiz we eng
toghra bolghan addi bir yol yoq. Shunga bu soalgha birilidighan addi bir
jawapmu yoq. Mining qarishimche dawaning algha ilgirlishige kapalet qilish üchün,
biz aldi bilen bizni qorqush we yaki wehimige salghan rohiy ishkenjidin choqum
qutulishimiz kirek. Özimizge özimiz tehdit qilip, qorqush peyda qilmasliqimiz
kirek.
Biz choqum xelqimiz hazir süzlen’gen tehditning mahitini toluq tonup
yitishimiz kirek. Yehudilar ikkinji dunya urushi mezgilide Nazi kemplerge
solanghan we u kemplerde öltürülgen Yehudilarning kemplerge solunushi we
kemplerde öltürlishining birdin bir sewebi ularning Yehudi bolup tughulghanliqi
dep teshwiq qilghan iken. Bizmu bu nuqtigha alahide diqqet qilishimiz kirek.
Eger biz özimizni özimiz qutqazmisaq, bashqa hichkim bizni
qutulduralmaydighanliqini tonup yitishimiz kirek. Omum yüzlük oyghinishimiz
kirek. Oxshimighan teshkilatlar ara, köz qarashtiki periq
tüpeylidin bir yerge kilelmigen teqdirdimu, hich bolmighanda qarmu qarshi
herket qilmay, öz ara zerbe bermey, parallil herket qilishqa yüzlinishimiz
kirek. Öz ara ish texsimati ilip birishimiz, öz ara inkar qilishni toxtutup, öz
ara hemkarliq ornutishimiz kirek.
Biz özimizning we yaki özimiz wekilliq qilghan teshkilatlarning heq yolda
mingiwatqanliqini, bashqilarni we yaki bashqa teshkilatlarni inkar qilish
arqiliq emes, belki emili herketlirimiz arqiliq ispatlishimiz kirek. Melum bir
shexis mundaq digen iken, “Sining toghra bolushung üchün bashqa birsining
choqum xata bolushi zörür emes”.
Eger biz özimiz arisidiki mesilini hel qilalmisaq, shexsi adiwitimiz
üstidin ghalip kilelmisek we shexsi hisyatimizni konturul qilalmisaq, Xittay
hakimiyitidin ibaret küchluk bir düshmen üstidin ghalip kilelishimiz mümkin
emes.
Yene ikki yildin kiyin Abduxaliq Uyghurning "Oyghan" digen shiiri yaizilghili 100 yil bolidu. Emdi oyghanmisaq rastinla jan we hemme nersimiz kiter.
Yene ikki yildin kiyin Abduxaliq Uyghurning "Oyghan" digen shiiri yaizilghili 100 yil bolidu. Emdi oyghanmisaq rastinla jan we hemme nersimiz kiter.
No comments:
Post a Comment