https://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2019/08/blog-post_23.html
Awazliq nusqisi
https://drive.google.com/open?id=19X5kEBz9lUfHXhJM4ku32yEX71H234zk
Awazliq nusqisi
https://drive.google.com/open?id=19X5kEBz9lUfHXhJM4ku32yEX71H234zk
Memet Emin
Bizde “qoyni qassap soyisun” deydighan bir eqliye söz bolup, uning menisi
“her ishni shu ishning kessip ehilliri, mutixesisliri qilsun” digen menani
bilduridu. Ata bowilirimizdin qalghan bu eqliye söz gerche nahayti toghra söz
bolsimu, biraq bizning emili hayatimizda bezi kishiler, bu sözni bashqilarning söz
erkinlikini boghush, melum kessipni monupul qilip, özning nopuzini saqlap
qilish üchün qalaymiqan ishlitidighan we yaki u sözni süyi istimal qilidighan ehwallar
izchil yüz birip kelmekte.
Emiliyette yalghuz qoyni emes, herqandaq haywanni qassap soyash kirek. Shu
seweptin biz yashawatqan döletlerde qassaplarningmu qassapliq pirawisi bar.
Meningche bu talash tartish qilidighan mohim mesile emes, bu yerde mohim bolghini,
u “qassap” ning “qassap” liqining qandaq bikitilishi we kimler teripidin
belgilinish mesilisidur. Yeni bir ademning “qassap” bolishi uning pishanisigha pükülgenmu? U bir adem oqighan kessipmu? U bir diplomamu
yaki shughullan’ghan kessipmu? “Qassapliq”, bir ademge nisbeten özgermes
nersimu? Bir adem öz turmushini qamdash üchün melum bir kessip bilen shughullansa,
u adem choqum shu kessipning “qassap” pi hisaplinamdu? Bir adem özi
shughullan’ghan kessipning sirtida bashqa bir kessipning “qassap” pi bolalmamdu? Mening qarishimche qassapliq hergüzmu tughma we yaki bir ademning pishanisigha pükülgen nerse emes. Her qandaq adem üzlüksiz izdinish we ügünüsh arqiliq melum kessipning "qassap" pi bolalaydu.
Amirkining 19 - qitimliq pirezidenti Rutherford Hayes mundaq digen iken, "Her bir mutixesis bir chaghlarda yingi ügen'güchi shagrit idi".
Biz yashawatqan bügünki dunya ata miras kessipler üzliksiz
yoqap kitishke yüzliniwatqan bir dunya bolup, u hergüzmu “oghrining balisi
oghri, adukatning balisi adukat” bolidighan dunya emes. Nurghunlighan tereqqi
qilghan gherip döletlerde ali mektepte oqush peqetla insanlarning öz özini
yitildürüsh jeryani bolup, u hergüzmu bir insanning kelgüsi bir ömürlük kessipini
belgüleydighan birdin bir waste emes. Amirkida ali mektepni püttürgen
oqughuchilarning xizmet tipish ehwali we shughulliniwatqan kessipi toghursida
ilip birilghan tekshürüsh netijisige asaslan’ghanda, ali mektepni püttürgen
oqughuchilarning peqet 27% ti oqughan kessipi bilen zich munasiwetlik xizmetler
bilen shughullinidiken; 30% tidin artuqi oqughan kessip bilen hich munasiwiti
bolmighan bashqa kessip bilen shughullinidiken. Köpligen kishiler, yishning
chongishigha egiship, özining özige bolghan tonushi üzliksiz mükemmeliship, özining
qizziqishi we qabiliyitini qaytidin tonup yitip, bir we yaki bir nechche qitim kessip
almashturidiken we eng axirda özi qizziqqan bir yaki bir nechche kessipte muapiqiyet
qazinidiken.
Hemmimiz bilgendek hazirqi Amirka pirezidenti Donald Trump, ali mektepte ixtisad
kessipide oqughan bolup, u oqush püttürgendin kiyin dadisigha egiship öy mölük
tijareti bilen shughullan’ghan. Kiyin bir mezgil tilvizor riyasetchisi bolghan. 70 yashqa
kirgende Amirka pirezidentlik saylimigha qatniship, siyaset bilen
shughullinishqa bashlighan. Elwette men bu yerde Donald Trumpni siyasetning
“qassap” pi dimekchi emesmen. Hazir hemmimiz körüwatqandek, her xil
kishilerning uninggha bolghan köz qarishi her xil bolup, beziler uning siyaset bilen
shughullinip baqmighanliqi we yaki siyasettin peqet xewiri yoqliqi sewebidin eslide
bar bolghan xelqara weziyettiki tengpungliqni qalaymiqan qiliwetti diyishse,
yene beziler del shu sewepler tüpeylidin dunya weziyitide özgürüsh peyda
qiliwatidu diyishmekte. Meyli qandaq bolushtin qetti nezer uning eneniwi
siyasettin periqliq bolghan bashqiche bir usul qolliniwatqanliqi hemmimizge melum.
Uning aqiwiti we netijisi qandaq bolidu, waxti kelgende körimiz.
John Glenn, 1962 – yili tunji qitim Ay orbitasigha barghan Amirkaning
alem uchquchisi bolup, u universitta ximiye kessipide oqughan, 53 yashqa kirgende siyasi hayatini bashlighan bolup, Ohio shitatining kingesh palatasiye millet wekili bolghan we u xizmetni 24
yil dawamlashturghan. 1998 – yili u kona kessipini qaytidin qolgha ilip, “Bayqash” namliq alem boshliqi kimiside wezipe ötigen.
Julia Child, ali mektepte tarix kessipide oqughan we oqush püttürgendin kiyin xet basquchi, axbaratchiliq qatarliq xizmetler bilen shughullan’ghan bolup, 50 yashqa
kirgende tunji ashpezlik kitawini neshir qilghan we 1961 – yili dangliq
ashpezler qataridin orun alghan.
Bizge melumki “qoyni qassap soyisun” digen bu eqliye sözidiki “qassap” ning
esli menisi melum kessip bilen shughallan’ghuchi, yaki melum kessipning ustisi
digen menani bildüridighan bolup, asasliqi bir ademning uzundin biri
shughullinip kiliwatqan kessipi közde tutulghan. Eger biz bu “qassap” sözini
noqul halda yenila bir ademning shughulliniwatqan kessipi bilen baghliwalsaq,
bizning bu eqliye sözge bolghan chüshenchimiz bitereplimilik bolup qalghan
bolidu. Tamaqni ashpez étidu, biraq tamaq ételigen ademning hemmisining ashpez
bolishi natayin; hem shundaqla tamaqning temlik yaki temlik emeslikige baha
bergüchilerning usta ashpez bolishimu natayin. Kiselni elwette doxtur dawalaydu,
biraq doxturning qandaq doxtur ikenlikige bimarlarmu baha bireleydu. Gerche doxturgha
baha birishte her xil ölchemler bolsimu, biraq doxturgha baha bergüchi choqum
doxtur bolush hajetsiz.
Her bir kessipning qilipliship ketken bezi adetliri bolup, bir adem uzun
muddet bir kessip bilen shughullan’ghanda, u adem yalghuz u kessipning ustisi
bolup qalmastin belki shu qilipliship ketken adetler tüpeylidin, u ademning oxshimighan yingi
idiyeliri cheklimige uchurishi, yingiliq yaritish idiyesi belgilik tosalghugha uchurshi, hette
oxshash xataliqlarni qayta qayta sadir qilishi mümkin. Bundaq ehwal astida peqetla u
kessiptiki qilipliship ketken adetlerning cheklimisige uchurmighan, u
kessipning sirtidiki kishiler we yaki bu kessipke yingi kirgen kishiler u
cheklimilerge tesir körsitip, uningda özgürish peyda qilalishi mümkin. “Padishahning
yingi kiyimi” digen hikayini belkim köpünchimiz oqughan. Padishahning üstide
kiyim yoqliqini bayqighuchi, del shu “qilip” ning cheklimisige uchurmighan
kichik bala. Bizde “közge ilmighan putaq, ishtan’gha ilmishiptu” deydighan
eqliye söz bar. Dimek bezide mewjut mesilini bayqash üchün, choqum “qassap”
bolush hajetsiz; uningha bezide eqil we idirek yiterlik.
Hazirqi zaman ilimige asaslan’ghanda, “qassap” dimek yalghuz melum kessip
bilen shughullan’ghuchi dimek bolup qalmastin, belki u shu kessipning mutixesisi
(specialist, expert) dimek bolup, u melum kessip, melum tima, melum mesile üstide
uzun muddet üzliksiz izden’gen, tetqitqat ilip barghan ademlerni közde tutidu. Mutixesisler
gerche melum kessip we yaki melum mesile üstide chüshenche birish, yekün
chiqirish imtiyazigha ige alahide bilimlik kishiler bolsimu, ular oturgha
qoyghan chüshenche, ular chiqarghan yekün normalda qanuni küchke ige dep
qaralghan we mutlep köp sandiki insanlar teripidin ortaq qobul qilin’ghan
bolsimu, biraq ular oturgha qoyghan mesilelerning, ular chiqarghan yekünlerning
her zaman mutleq toghra bolishi natayin. Hem shundaqla melum shexisning melum
sahede mutixesis bolup nopuzluq bolushi bilen, bashqilarning u kessip yaki u
sahediki melum mesile üstide pikir bayan qilish hoquqi yoq digenlik bolmaydu. Zamanning
tereqqi qilishigha egiship, insanlarning tonushi we köz qarashliri özgüreydu. Insanlarning özi shughulliniwatqan kessipidin bashqa qizziqishliri, izdinishliri üzliksiz peyda bolap turidu. Insanlar
üzliksiz ügünüsh, izdinish arqiliq burun bilmigen nersilerni bilidu; shundaqla insanlar burun toghra dep bilgen
nersiler zamanning tereqqiyatigha egiship kiyin xata bolup chiqishi mümkin. Yeni insanlarning bilgini we bilimi hergüzmu cheksiz, mutleq we özgermes nerse
emes.
Axirde tekitlep ötidighinim, qoyni qassap soyisun, qassaplarning yitilip
chiqishi cheklimige uchurmisun; kona qassaplarning ornini yingi yitiship
chiqqan qassaplar toluqlisun. Qassaplargha yalghuz qassaplar emes, belki qassap
bolmighanlarmu baha bersun. Hem shundaqla “qassap” lar bashqilarning pikir
erkinlikini boghup, sorunni monupul qiliwalmisun; “qassap” bolmighanlar özilirini
“qassap” chaghlap, qoyni haram qilmisum; hemme ishqa chitishiwilip sorunni
qalaymiqan qilmay, izdensun we bilmigenni bilgenlerdin ügensun.
2019 – yili 8 – ayning 23 – küni New York
No comments:
Post a Comment