Bizdiki inkar qilish pisxikisi
كونا يىزىق نۇسقىسى
https://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2019/09/blog-post_22.html
Awazliq Nusqisi
https://drive.google.com/open?id=16Cmmm0y8P1_7NBuOhEDpgtA84xtgadeg
كونا يىزىق نۇسقىسى
https://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2019/09/blog-post_22.html
Awazliq Nusqisi
https://drive.google.com/open?id=16Cmmm0y8P1_7NBuOhEDpgtA84xtgadeg
Memet Emin
Hemmeylen’ge melum
bolghandek, wetendiki lagir mesilisining oturgha chiqishi we weten bilen
bolghan alaqining tosalghugha uchurshi netijiside, bizning ijtimayi
taratqulirimizda misli körülmigen yingiliqlar dunyagha keldi. Xelqimiz ichide FaceBook,
Twitter qatarliq ijtimayi taratqularni ishlitidighanlar hessilep köpeydi. Köpligen
whatsapp gurpiliri quruldi. Xelqimiz bu ijtimayi taratqular arqiliq wetendiki
weziyetlerni we xelqimizning ehwalini dunyagha anglitish bilen birge, öz
könglide oylighanlirini erkin izhar qilishidighan boldi. Xelqimizge, öz ara
tonishidighan, öz ara chüshinishidighan, öz ara pikir almashturidighan, hetta
bir birini inkar qilidighan, haqaretleydighan pursetler hazirlandi. Manga
nisbeten xelqimizning tepekkur qilish usuli we pisxika rohiy halitini etirapliq
küzitidighan bir purset we sorun hazirlandi. Men bügün uzundin biri küzütüp
kiliwatqan xelqimiz ichidiki inkar qilish pisxikisi toghursida azraq
toxtalmaqchimen.
Inkar qilish (denial) diginimiz iqrar
qilish, qobul qilish bilen qarshi menadiki söz bolup, u insanlarning öz mesulyitidin
qichishning eng asan usuli. Inkar qilish gerche herqandaq insanning tebiitide
azdur köptur mewjut bolghan xaish bolsimu, biraq u normaldin ashsa bir xil rohiy kisellik hisaplinidu. Men küzetken ehwalgha asaslan'ghanda, bizdiki bu inkar qilish xaishi bashqilardin ighir, hem dairsi keng bolup, xelqimizning kündülük
hayatigha tesir körsetkidek bir xil rohiy kisellik basquchigha yetkendek. Belkim men xatalashqandimen.
Belkim men uni köptüriwetkendimen. Meyli qandaq bolushtin qetti nezer, men özüm
küzetken xelqimiz ichidiki inkar qilishqa munasiwetlik bezi mesililerni we
özimning u mesilelerge bolghan köz qarashlirimni yizip, wetendashlar bilen
ortaqlishish qararigha keldim. Bu peqet özümning küzitishige asasen yizip
chiqqan shexsi köz qarash bolup, toghra bolghan terepler bolsa toghra boyiche, toghra
bolmighan terepler bolsa, uni toghurlap chüshinishinglarni ümüt qilimen.
Bizde mewjut boliwatqan inkar
qilishlar:
1. Pikir we köz qarashta
oxshash bolmighanlarni inkar qilish.
2. Penni ziyalilar bilen dinni ölimalar arisidiki öz ara inkar qilish
3. Islam dini asasi orunda turghan döletlerde yashwatqanlar bilen gherip
döletliride yashawatqan wetendashlar arisidiki öz ara inkar qilish.
4. Islam döletliride terbiye alghan qirindashlarning gherip qimmet
qarishini we gheripning insan heq hoquq teshebbusini inkar qilish.
5. Gherip döletliride terbiye alghan qirindashlarning musulmanlardiki
eneniwi adet we köz qarashlarni inkar qilish
6. Eng mohimi könglimizge we sobiktip aryumizgha yaqmighanlarning hemmisini
inkar qilish.
Bilishimiz
kirekki, herqandaq sheyining mikro we makro qurulmisi bolidu.
Sheyilerning mikro qurulmisini küzütüsh üchün, uni yiqindin küzütishke
toghra kilidu. Sheyilerning makro qurulminisi toghra we etirapliq küzütüsh
üchün, uninggha sirittin qarashqa toghra kilidu. Chembirekning
ichide turghan adem, chembirek ichidiki bezi inchike nuqtilarni yaxshi we
toghra küziteligen bilen, eng köp bolghanda chembirekning peqet 145
giradus dairsini köreleydu. Chembirekning 360 giradus dairsini toluq
körüsh üchün, chembirekning sirtigha chiqip qarashqa toghra kilidu.
Shunga chembirekning ichidikiler, chembirek tishidikilerni,
chembirk tishidikiler chembirek ichidikilerni inkar qilishning hajiti
yoq. Chünki ular bir birini toluqlash rolini öteydu. Sheyilerge
toghra we etirapliq baha birip, toghra yekün chiqirish üchün, ikki
terepni birleshtürüsh, yeni chembirekni hem ichidin, hem sirtidin
küzütish kirek. Bashqilar pikir qilghanda, waxtimiz
bolsa, anglap tepekkur qilip, andin pikir qilayli. Eger
anglighidek waxtimiz bolmisa, nime dewatqanliqni chüshenmey turup,
hisyatimizgha tayinip yekün chiqirip, bashkilarni inkar qilmayli.
2015 – yili Germaniyede
yashaydighan Rune yeni Uyghurche ismi Yüsüpjan digen dostimiz men xizmet
qiliwatqan mektepte “Uyghurlarning toy aditi” toghursida 2 saetlik ilmi dokilar
bergen idi. Men uning dokilatini anglap, bir chetellikning bizning toy
adetlirimizdiki nurghunlighan inchike nuqtilarning kilip chiqish sewepliri we
ularning nime menasi barliqini bir birlep oturgha qoyghanliqidin heyran bolghan
idim. Kiyin men nurghun izdinishler arqiliq, uning “insanlar adetlen’gen muhittiki adetlen’gen
sheyilerning insanlarda alahide diqqet qozghimaydighanliqi” bilen munasiwetlik
ikenlikini bayqidim. Dimekchi bolghunum bezi adetler, bezi hadisler, bezi sheyiler, meyli u toghra bolsun yaki xata bolsun, yaxshi bolsun yaki yaman bolsun, u bizning normal hayatimizning bir qismigha aylinip ketkini üchün, u bizge alahide tuyulmaydu, u bizning alahide diqqitimizni qozghimaydu, bizmu uning mewjutliqini periq etmeymiz. Mesilen biz künde yashighan muhitta, biz tughulghandin
biri mewjut bolghan melum sheyi, bizning alahide diqitimizni qozghimighan
bolishi mümkin. Shu seweptin u sheyi künde közimizge chiliqip tursimu, biz uni
körmeymiz. Emma künlerning biride u sheyi ushtumtut közimizdin ghayip bolsa, u
bizning diqitimizni derhal tartidu. Shunga insan melum sheyini etirapliq
küzetmekchi bolsa, biri uningdin ayrilip, sirittin baqmaq lazim, yene bir
bashqilarning közi bilen baqmaq lazim.
Normalda birer insan melum
köz qarash yaki özgiche idiyeni oturgha qoyghanda, mutleq köp qisim kishiler
uninggha peqet u köz qarash we idiyening özi bilen oxshash yaki
oxshimasliqigha, yaki u köz qarash yaki idiyeni yaxshi köridighan yaki yaxshi
körmeydighanliqigha qarap baha biridu. Oturgha qoyulghan köz qarash we
idiyeler, özi bilen oxshash bolsa, uni yaxshi körse, uni qollaydu, uninggha
apirin diyiship, uni medhikeydu. Eger oturgha qoyulghan köz qarash we idiyeler
öz bilen pütünley periqliq bolsa, we yaki uni peqet yaxshi körmise, u köz
qarash we idiyening qandaq bolishidin qetti nezer, uni inkar qilidu. Emiliyette
bolsa, u köz qarash we idiyeler u insanlar bilen oxshash bolghachqa, uningda hichqandaq periq we yingiliq
bolmighachqa, u insanlar u köz qarash we idiyelerdin özi bilmigen yingi
nersilerni ügünelmeydu. Eksinche, insanlar del shu özidin periqliq bolghan köz
qarash we idiyelerdin özliri bilmigen yingi nersilerni ügineleydu. Men yiqinda
yazghan “munazire exlaqi we bizdiki réalliq” digen maqalida bu jehette tepsile
toxtalghan idim.
Yiqinda özige Kasini dep texellus
qoyghan bir qirindishimiz ilan qilghan “Timtas emes Istanbul” digen bir maqala,
her xil ijtimayi taratqularda keng tarqitilghan bolup, uninggha her xil
inkaslar chüshken. Beziler uni özgüche yizilghan maqale diyishken bolsa, yene
beziler uni Islam dinigha qilin’ghan tohmet dep inkar qilishqan. Beziler uni xelqimiz
ichide mewjut bolghan yaman illetlerni yaxshi yorutup bergen dise, yene beziler
arimizdiki ayrim mesililerni büyütüp, xelqning diqitini xata yölünüshke
burashqa urun’ghan dep inkar qilishqan. Bezilerni uni hetta yaman niyet bilen yazghan,
xelq ichide ichki zidiyet peyda qilish üchün yazghan dep, uni inkar
qilishiwatidu. Yene beziler bolsa, u maqalida oturgha qoyghan mesile omumluqqa
ige bolmighan mohim mesile emes, aldimizdiki jiddi mesile lagirni taqash,
aldimizdiki mohim mesile xelqimizni hörlikke chiqirish; eger bizdiki mohim
mesile hel bolsa, yeni xelqimiz giriptar bolghan düshmenning mustemlikisidin
ibaret yürek kisili saqaysa, qalghan ishlar özligidin hel bolup kitidu
dewatidu. Toghra, lagirni taqash hazirqi jiddi mesile; aldi bilen lagirni
taqap, xelqimizni azraq bolsa erkin nepes aldürshimiz kirek; biraq shuni
unutmasliqimiz kirekki, xelqimiz yüzliniwatqan tehdit yalghuz lagir ichide
emes; lagir Xittay hökümitining mexsitige yitishtiki bir waste; lagir hergüzmu Xittay
hökümitining axirqi mexsiti emes; shunga
lagirning taqilishi bilen xelqimiz yüzlen’gen tüp mesile hel bolmay. Toghra, biz
mustemlikiliktin qutulsaq, nurghun ishlirimizde özgürüsh bolidu, biraq hemme
ishimiz özligidin hel bolup ketmeydu.
Yürek
kisili hazir xelqarada birinji nomurluq qatil dep atalghan kisellik
bolup, u heqiqeten aldin dawalash kirek bolghan hayat mamat bilen
munasiwetlik igir kisellik. Biraq hazirqi zaman tibbii ilimining eng ali
ghayisi, yalghuz kiselni dawalash bolmastin, belki kiselning aldini
ilish. Kiselning aldini ilish, tarixtin biri kisel dawalashtek
itiwargha ilinmay kelgen mesile bolup, hazir tereqqi qilghan döletlerde
uning mohimliqi tibbii alimlarning alahide diqqitini tartmaqta. Tereqqi qilghan
döletlerde kisellikning aldini ilish üchün köplep meblex salmaqta. Bizchu,
kisel bolup amal bolmighanda, andin dawalashning koyida. Kisel
bolup, salametlikimizni yoqatqanda, andin salametlikning neqeder
mohimliqini tonup yitimiz, likin u kisel qandaq peyda bolghan, nime
seweptin peyda bolghan digenni bek oylap ketmeymiz. Shu seweptin biz
yeken xandanliqi meghlup bolghandin kiyin, hetta u meghlup bolushtin
burunqi dewirdin bashlap yürek kisilige giriptar bolushqa bashliduq, we
undin kiyin biz bu yürek kisilige qayta qayta giriptar bolup
kelduq. Gerche ariliqta u yürek kisilimizni dawalashqa tirishchanliq
körsetken bolsaqmu, hem qisqa muddetlik azraq yaxshilinish bolghan bolsimu,
biraq dawalash yenila ünüm bermidi. Shuning bilen bir waqitta, bizning yürek
kisilimiz yildin yilgha ighirliship ketti. Chünki biz uning sewepliri
jehette bek köp oylashmiduq; birsi qopup, biz nime üchün yürek kisilige
giriptar bolawirimiz, uning sewebi zadi nime dep oylap, bezi seweplerni oturgha
qoysa, bezilirimiz qopup, sen nime üchünni qoyup, ewel ma yurek kisilini
dawalashni oylashqin, yürek kisilimiz saqaysa u özligidin hel bolidu yaki uni kiyin
oylishiwalimiz dep, pikir qilghan kishini inkar qilsaq, yene bezilirimiz u
digen kichik mesile, bizning yürek kisilimiz bilen nime alaqisi bar dep u
pikirlerni inkar qilishtuq. Shu seweptin bizning yürek kisilimizning
sewebini oylashqa pursitimiz bolmidi. Chünki biz yürek kisilining taq
seweptin emes, nurghun chong kichik seweplerning ortaq tesiridin peyda
bolidighanliqini unche bilip ketmeyittuq. Chünki biz yürek kisilidin qutulup
bolalmay, peqet uni dawalitishningla koyida iduq. Kiselning sewebi
hel bolmisa, u kiselni dawalap saqayitqandin kiyin, uninggha yene
qayta giriptar bolidighanliqni xiyalimizghimu keltürmeyittuq.
Shunga
qirindashlar yürek kisilini dawalashning mohimliqini tekitligende,
beziler uning sewebi toghursida izdense, u toghursida pikir qilisa, uni aldirap
inkar qilmayli. Chünki yürek kisili bir qitim dawalap saqaytilghan
bilen, tel töküs saqiyip kitidighan kisel emes. U yene qayta qayta
qozghilidu. Pikir we köz qarashtiki periq tüpeylidin bir birimizni inkar
qilmayli; chünki biz binaning aldidin binagha küzetkinimizde, binaning keynide
we binaning ichide nime bar, uni küzetkilimu adem lazim. Biz yüzimizdiki qarini
peqet eynek yaki bashqilarning yardim arqiliq bayqaymiz. Aldirap gheripni inkar
qilishning ornigha gheriptiki tereqqiyatqa köz yügürtüp baqayli, we ularning
yiqinqi 100 – 200 yildin buyanqi tereqqiyatining, musulmanlar we özimizning burunqi
qudiretlik dewirlirimizni yoqutup, hazirqi ehwalgha chüshüp qilishning
sewepliri üstide oylinip baqayli; sewenlikni yalghuz bashqilardin izdimey,
özimiz nede ketküzüp qoyduq dep oylap baqayli. Bizdiki hemme yaman illetlerni,
yalghuz özimizning musteqqil döwlitimiz bolmighanliqtinla izdimey, musteqqil
döletlerdiki bolupmu musulman döletlerdiki her xil mesililergimu köz yügürtüp
baqayli. Eger bashqilarning pikir we köz qarishigha qoshulmisaq, özimizning
heqliq ikenlikini ispatlash üchün, millitimizning nime oylaydighanliqi
toghursida bir tekshürüsh ilip barmay turup, özimizni aldirap pütün milletning wekili
qatarigha qoyup, xelqimiz undaq qaraydu, millitimiz mundaq oylaydu dimeyli. Bashqilargha
diktatur teleppuzida buyruq biridighan ishni tiximu qilmayli. Oturgha qoyulghan
köz qarash we idiyelerge , oxshimighan köz qarishimiz bolsa, uni shexiske
qaritip emes, oturgha qoyulghan köz qarash we pikirge qaritip oturgha qoyayli.
Chünki hichkim ewliya emes; hichkim hemmini bilgüchi emes. Shexislerning kim
bolushidin qetti nezer, shexsi choqunush qilmayli, chünki xatalashmaydighan
insan yoq.
2019 - yili 9 - ayning 22 - küni
2019 - yili 9 - ayning 22 - küni
No comments:
Post a Comment