Munazire exlaqi we bizdiki
réalliq
كونا يىزىق نۇسقىسى
https://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2019/09/blog-post_13.html
Awazliq nusqisi
https://drive.google.com/open?id=1nIjs1mtfnW4tmR1CGUyk40VIThfcQrtO
https://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2019/09/blog-post_13.html
Awazliq nusqisi
https://drive.google.com/open?id=1nIjs1mtfnW4tmR1CGUyk40VIThfcQrtO
Memet Emin
Öz ara munazire qilish insanlarning
tarixtin biri dawam qilip kiliwatqan normal adetlirining biri bolup, u gerche adalet dewir sürgen
jemiyette normal dawam qilghan bolsimu, biraq diktarturluq jemiyette her xil cheklimilirige uchurap
kelgen. Bolupmu insanlar sinipqa ayrilghan, ajizlarning küchlüklerge, kichiklerning
chonglargha, ayallarning erlerge, kembighellerning baylargha, puxralarning hakimiyet
üstidikilerge mutleq
boy sunush telep qilin’ghan jemiyette, “munazire qilish” yaki “gep talishish”
insanlarning eneniwi exlaq pezilitige uyghun kelmeydighan adepsizlik qilmish dep
qarilip, insanlarning öz köz qarishini oturgha qoyushigha her xil cheklimiler
qoyulghan; insanlar arisidiki öz ara munazirler saghlam tereqqi qilishtin
mehrum qalghan.
Démokiratik tüzümning dunyagha kilishi, qanun
tüzümning tediriji mukemmelishishi we saghlam
ijira qilinishigha egiship, insanlarning öz ara barewerlikke bolghan tonushi we telepliri
üzlüksiz iship barghan; insanlar köngül bölidighan
her xil mesililer üstide öz ara munazire qilishqa sorun hazirlan’ghan. Uninggha
egiship, öz ara munazirning saghlam ilip birilishi we munazire jeryanida pikir
ixtilapi tüpeylidin kilip chiqish ihtimali bolghan zidiyet we toqunushlarning aldini
ilish üchün, insanlar munazire jeryanida öz ara boy sunush kirek bolghan exlaqi
ölchemler oturgha qoyulghan.
Undaqta “munazire
exlaqi” ning ölchimi nimilerdin ibaret? Men munazire exlaqining nime ikenliki
toghursida toxtulushtin burun aldi bilen exlaq toghursida azraq toxtulup
ötmekchimen. Exlaq diginimiz
insanlarning söz herkiti we qilmishining toghra yaki xataliqini,
yaxshi yaki yamanliqini, heq yaki
naheqliqini, alijanap yaki peslikini ölcheydighan taraza bolup, uninggha oxshimighan jemiyet we oxshimighan dewirde birilgen terip we ölchemler periqliq. Mesilen Amirka fedéral ali
sotning burunqi sotchisi Potter Stewart exlaq toghursida mundaq digen iken, “Exlaq
dimek, insanlarning nime qilish hoquqining barliqi bilen nime qilishning toghra
ikenlikining periqini bilish dimektur”. Amirkiliq
meshhur tijaretchi we saxawetchi Henri Kravis mundaq digen iken, "Eger
sende semimilik bolmisa, sende hichnime bolmaydu. Sen uni pulgha sitip
alalmaysen. Sen dunyadiki barliq bayliqqa irish, emma eger sen exlaqi yoq bir
insan bolsang, sende hichnime bolmaydu"
Insanlarning exlaqining qandaq bolushi,
her bir insan’gha, her bir ailige we u insan yashighan jemiyetke nisbeten
nahayti mohim bolup, unigha insanlarning
a'ile terbiyesi, qimmet qarishi, itiqati, semimiyetliki, raschilliqi, uniwirsal
sapasi, tashqi mohit we ularning ijtimayi kechürmishi qatarliq her xil amillar tesir
körsitidu.
Exlaq pezilet toghursida izdinish we
uninggha toghra ölchem bikitishke qolayliq yaritish üchün, exlaqni töwendikidek
türlerge ayrish mümkin: Shexsi exlaq, Ijtimayi exlaq, Diniy exlaq, Kespi exlaq,
Tijaret exlaqi, Munazire exlaqi, Tenqit exlaqi. Men töwende asasliqi munazire
exlaqi we bizdiki riyalliq toghursida öz köz qarashlirimni oturgha qoyimen.
Munazire exlaqi
Munazire exlaqi bolsa insanlarning
oxshimighan köz qarashliri we
pikirlirini oturgha qoyushta boy sunush zörür bolghan exlaqi ölchémi bolup, u
insanlar arisidiki pikir we köz qarash periqi tüpeylidin kilip chiqish ihtimali
bolghan zidiyet we toqunushlarning aldini ilishta nahayti mohim rol oynaydu.
Munazire exlaqining eng nigizlik yiri her birimiz öz söz heqqimiz we
erkinlikimizni tekitliginimizde, bashqilarningmu bizge oxshash söz heqqi we
erkinliki barliqini untup qalmay, bashqilarni zorluq bilen boy sundurush emes, belki
söz bilen qail qilish kireklikini, eger qarshi terep qail bolmisa, her ikki
terep öz pikirini saqlap qilishqa heqliq ikenlikini tonup yitish, itirap qilish
we uninggha birdek itaet qilishtur. Munazire exlaqining asasi we kapaliti
bolsa, insanlarning heq hoquqta barawer bolishi, qanunning adaletlik ijira
qilinishi we demokiratiyening kapaletke ige bolishidur. Öz ara barawerlik
bolmighan mohitta munazire exlaqi we munazirining
adil bolishidin söz ichish mümkin emes.
Köz qarash (opinion) diginimiz
insanlarning melum sheyi, melum hadise we melum weqege bolghan küzütishi,
izdinisi, tonushi we chüshenchisige asasen oturgha qoyghan yeküni bolup, u her
bir insanning köchürmishlirige, tejirbe sawaqlirigha, bilim sapasigha, dunya
qarishigha we itiqadigha qarap periqliq bolidu. Köz qarash, pakittin tüp
periqliq bolup, u normalda mutleq toghra we yaki mutleq xata bolmaydu. U
peqetla melum shexisning melum sheyi, melum hadise we yaki melum weqelikke
bolghan tonishi we chüshenchisige wekilliq qilidu. Shu seweptin oxshimighan
kishilerning oxshay sheyi, oxshash hadise we yaki oxshash weqelikke bolghan köz
qarishi oxshash bolmaydu. Mesilen oxshash bir almini 5 ke parchilap, uni 5 adem
yigen bolsa, beziler u almini bek tatliqken diyishi mümkin, yene beziler bolsa
u almini unche tatliq emesken diyishi mümkin. Bundaq ehwalda, biz hichkimni xata
dep eyipliyelmeymiz. U almini bek tatliqken digenler belkim burun u almidek
tatliq almini yep baqmighan bolishi mümkin. U almini unche tatliq emesken
digenler belkim burun uningdin tatliq almini yep baqqan bolishi mümkin. U peqet
her bir shexisning ötmüshtiki kechümishlirige baghliq. Shunga her ikki terep öz
pikirini saqlap qilishqa heqliq. Choqum mining toghra, sining xata dep, qarshi
terepni inkar qilish toghra emes.
Pakit (fact), ispatlanghan we
insanlar teripidin ortaq qobul qilinghan heqiqet bolup, u munazire telep
qilmaydu, zaman we orunning cheklimisige uchurmaydu, hemme insan qaysi nuqtidin
qarishidin qetti nezer, irishken xulase oxshash bolidu; toghra bolmisa xata
bolidu, xata bolmisa toghra bolidu. Shunga normalda pakit toghursida öz ara köp
talash tartish bolmaydu. Mesilen 10 qewetlik bir bina, her qandaq ademge
nisbeten oxshashla 10 qewet; 5 kilomitirliq musape, herqandaq ademge nisbeten
oxshashla 5 kilomitir; 60 kilogiram ighirliqtiki tömür, her qandaq ademge
nisbeten oxshashla 60 kilogiram tömür; bularning hemmisi pakit bolup, ular
hemme ademge nisbeten oxshash.
Shuni tekitlep ötüshke toghra kiliduki, bezide
köz qarash dep talash tartish qilishqan bezi qarashlar zamanning ötüshige, ilim
pen we texnikining tereqiyatigha, insanlarning kainatqa bolghan
chüshenchisining iship birishigha egiship, uning heqiqet ikenliki ispatlansa we
mutleq köp sandiki kishiler teripidin qobul qilinsa, u pakitqa aylinidu. Mesilen,
insanlarning yer sharining sheklige bolghan tonushi yiterlik bolmighan
dewirlerde, beziler yer sharini yumulaq dep qarighan bolsa, yene beziler yer
sharini tüz dep qarighan we shu seweptin yer sharining sheklining qandaqliqi
toghursida nahayti uzun bir zaman munazire bolghan. Astironomiye ilimining
tereqqi qilishigha egiship, yer sharining yumulaq ikenliki ispatlan’ghan we uni
mutleq köp sandiki insanlar heqiqet qatarida qobul qilghan; netijide yer
sharining yumulaq ikenliki eslidiki köz qarashtin pakitqa aylan’ghan.
Eger biz tarixqa nezer salidighan bolsaq,
tarixta yüz bergen nurghun toqunushlarning, insanlarning pikir we köz
qarashtiki periq tüpeylidin kilip chiqqanliqini körüwalalaymiz. Uzun zamanliq toqunushlardin
kiyin, insanlar, munazire jeryanidiki pikir we köz qarash periqi sewebidin
kilip chiqish ihtimali bolghan toqunushlardin saqlinish üchün, özlirining belgülük
qaide yosunlargha boysunishi kireklikini tonup yetken; shuning bilen bara bara munazire
exlaqi shekillen’gen.
Undaqta insanlar munazire qilghanda nime
üchün toqunush peyda bolidu? Uning sewepliri nimilerdin
ibaret?
Insanlarning oxshimigha pikir we
köz qarashlirini erkin oturgha qoyup, öz ara munazire qilishining asasi, insanlarning
öz oy pikirlirini erkin ipadilesh heqqining kapaletke ige bolushidur. Diktaturluq
höküm sürgen jemiyette, insanlar arisidiki munasiwet mutleq boysundurush we
mutleq boysunush bolup, undaq jemiyette bir xil awaz, bir xil idiye hökümiran
orunda turghan. Mutleq köp sandiki kishilerning öz könglide oylighanlirini
izhar qilish pursiti bolmighachqa, öz ara munazire qilish we u munazire bilen
munasiwetlik toqunush köp emes, yaki toqunush bolsimu asasen hökümiran
siniplar arisidila cheklen’gen. Insanlarning öz könglidikini erkin ipadilesh
pursiti bolghanda, andin munazire bolidu, munazire bolghanda andin pikir, köz
qarashtiki periq we ixtilap oturgha chiqidu. Yeni insanlar arisidiki pikir, köz
qarashlarning periqliq bolishi we yaki pikir ixtilapining oturgha chiqishi, erkinlik
bolghan démokiratik bir jemiyettiki normal hadise.
Insanlarning her xil hadise, weqelik we
sheyilerge bolghan küzütüshi, izdinishi, chüshinishi we tonushi periqliq
bolghachqa, ulargha nisbeten chiqirilidighan yekünmu oxshash bolmaydu. Shu
seweptin insanlar arisida pikir, köz qarash periqi we ixtilap peyda bolidu. Yeni
insanlar arisidiki pikir ixtilapining asasliq sewebi insanlarning köz qarashtiki
oxshimssliq we pikirdiki periqtur. Elwette insanlar bezide köz qarash bilen pakitni arlashturup, yaki köz
qarashni pakit ornigha qoyup, özlirini heqliq körsitishke we bashqilarni bisishqa
urnidu. Bezide hetta insanlarning pakitqa qarita xata chüshenchisi tüpeylidin
bihude talash tartish qilip, öz ara toqunush peyda bolushqa sewep bolidu.
Pikir we köz qarashtiki ortaqliq,
insanlarni bir yerge toplaydu; dost we ijtimayi munasiwet chembirikini hasil
qilidu. Pikir we köz qarashtiki ortaqliqqa, ortaq nishan we ortaq ghaye
qoshulup, teshkilat we siyasi partiyelerni barliqqa keltüridu. Pikir we köz
qarashtiki birlik, insanlarning itipaqliqini we öz ara hemkarliqini shekillendürüp,
ish ünimini yuquri kötiridu. Biraq del shu pikir we köz qarashtiki oxshashliq sewebidin,
xataliqmu qayta qayta sadir bolishi, köp yingiliq we tüp özgürüsh asan dunyagha
kelmesliki we yaki yingiliq we özgürüsh asta bolishi mümkin.
Pikir we köz qarashtiki periq, bezide insanlarning
yalghuz qilishigha sewep bolsimu, öz ara hemkarliqqa tesir yetküzüp, ish
ünimige tosalghu bolsimu, hetta insanlar arisida toqunush peyda qilsimu, biraq u
insanlarning hadise, weqelik we sheyilerni oxshimighan nuqtidin küzütishige, ulargha
bolghan tonishi we chüshenchisining tiximu etirapliq we toluq bolishigha,
yüzlen’gen mesilini oxshimighan usulda tepekkur qilishqa türtke bolidu. Oxshash
xataliqning qayta qayta sadir bolushtin saqlinishqa sewep bolishi mümkin. Oxshimighan we yaki yingi ideyelerning dunyagha
kilishige sharahit hazirlishi mümkin. Shuni untup qalmasliqimiz kirekli,
yingiliq we özgürüsh normalda pikir we köz qarashta, bashqilar bilen pütünley oxshash
bolghanlar ichidin emes, belki pikir we köz qarashta bashqilardin periqliq
bolghanlar, alahide we özgüche tepekkur qilidighanlar ichide dunyagha kilidu. Özgürüsh
dimek, burun mewjut bolghanlardin periqliq dimek. Yingiliq dimek, konisi bilen
oxshimaydu dimek. Periq, özgürüsh we yingliqning nigizi; periq bolmisa, özgürüsh
we yingiliq bolmaydu. Shunga periqni cheklesh, periqni inkar qilish dimek; özgürüshni
we yingiliqni qobul qilmasliq yaki uni cheklesh, inkar dimektur.
Biz, puxralarning, bolupmu xelqimizning erkin
pikir qilish hoquqi cheklen’gen, hemme jehette merkezning, partiyening telimati
boyiche ish körüsh telep qilin’ghan, mustemlike we diktatur bir hakimiyetning
hökümiranliqi astida yashighan we terbilen’gen bolghachqa, biz öz köz qarashlirimizni
erkin ipadileshtin we saghlam munazire qilishtin mehrum qalghan. Shu seweptin bizde
saghlam munazire qilishqa we munazire exlaqigha bolghan chüshenche iniq emes. Biz
he disek özimizning heq hoquqi we erkinlikini noqul halda tekitlep, bashqilarning
bizge oxshash heq hoquqi we erkinlikining barliqini nezerdin saqit qilimiz. Öz
köz qarashlirimizni bashqilargha mejburi tangimiz yaki bashqilarning
oxshimighan pikir we köz qarishini inkar qilimiz. Eger bashqilar qobul qilmisa,
uni shexsi alimiz; hetta uninggha öchmenlik bilen qaraymiz. Biz meyli heqliq
bolayli yaki heqsiz bolayli, biz oturgha qoyghan pikir teklipler meyli toghra
bolsun we yaki xata bolsun, biz öz köz qarashlirimizni qandaq we qaysi xil usul
bilen oturgha qoysaq, uning eng mu'apiq bolidighanliqini we eng yaxshi ünüm
biridighanliqini unche bilip ketmeymiz. Biz diktaturluq hakimiyet we tüzülmidin
shikayet qilimiz, biraq özimiz bilip bilmey bashqilargha diktaturluq qilimiz. Biz
munazire qilghanda, pakit bilen köz
qarashni asan arlashturup qoyimiz, yaki köz qarashni pakit ornida ishlitimiz.
Pakitqa his tuyghimizni qitiwala'imiz we
asanla munazire boluwatqan timidin chetnep, burunqi munasiwetsiz ishlarni
munazirige sörep kirimiz.
Adette, biz melum pikir we köz qarashni
oturgha qoyghinimizda, eger bashqilarning qollishigha irishsek, könglimiz rahet
tipishi mümkin; özimizning toghurliqigha ispat tapqandek bolimiz. Bu köpünche
insanlarda bolidighan normal ehwal bolup, uning gerche öz özimizdin qanaet
qilishimizgha we sirdash tipishimizgha paydisi bolsimu, biraq biz bilen oxshash
pikir we köz qarashtiki kishiler, bizning keng dairde tepekkur qilishimizgha we
öz köz qarishimizni tiximu etirapliq qilishimizgha köp yardem birelmeydu.
Eksinche, oxshimighan pikir we köz qarashlar, bizning mesilelerni oxshimighan
nuqtidin chiqish qilip tepekkur qilishimizgha türtke bolishi mümkin.
Undin bashqa biz melum pikir we köz
qarashni oturgha qoyghinimizda, eger bashqilar uningha qarshi chiqsa we yaki
birsi biz bilen pütünley periqliq pikir we köz qarashni oturgha qoysa, u
bizning ghururimizgha tigishi we biz uni özimizge ilishimiz mümkin. Eger biz
özimizni tutiwilip soghaqqanliq bilen, “nime üchün bashqilarning pikir we köz
qarishi mendin periqliq?” dep oylap baqsaq, belkim özimizning tepekkur
qilishimizdiki bezi yitersizliklerni periq itelishimiz we shuning bilen
eslidiki tepekur qilish usulimizda özgürüsh peyda qilalishimiz mümkin. Netijide,
bizning melum mesilige bolghan köz qarishimiz tiximu kengiyishi mümkin. Epsus,
biz riyalliqta, bizge oxshimaydighan pikir qilghanlarni, aldirap “itipaqliqni
buzghuchi”, “pitne pasat tarqatquchi” qatarigha kirgüzüp, ularni eyipleymiz we
chetke qaqimiz. “Bashqilarmu az tola bir nerse oylap, bu periqliq pikir we köz
qarashni oturgha qoyghandu” dep oylap baqmaymiz. Dalay Lama mundaq digen iken,
“Sen sözliseng, peqet bilidighiningni tekrarlaysen, biraq sen bashqilarni
anglisang, bilmigenni bliwalisen”. Dimek, bashqilarning oxshimighan pikir we köz
qarashini anglap qoyush, ziyanliq ish emes.
Biz chong bolghan mohitta, yalghuz
tebi'é pen emes, ijtimayi pen da'irsidiki nurghun soallarning hemmisining ölchemlik
jawabi bar bolup, soralghan her qandaq so'algha, bashqilar teyyarlighan we biz
yadqa iliwalghan ölchemlik jawap telep qilin’ghini üchün, bizde ölük yadlash
ehwali ighir, musteqqil tepekkur qilish kem; pakit bilen köz qarash arisidiki
periq iniq emes. Mesilen Tarix kitaplirida oturgha qoyulghan mezmunlarning
hemmisi pakit bolishi natayin. Biz bilimizki, tarix, melum weqelik yüz bergendin kiyin
bashqilar teripidin xatirlen'gen matiryal bolup, uning ichide gerche bezi pakitlar bolsimu,
biraq tarixning köp qismi, tarixchining shu weqelikning yüz birish sewepliri
toghursidiki chüshenjisi we köz qarishidin ibaret. Tarixi kitaplarda oturgha
qoyulghan weqelik yüz bergen waqit, orun, weqelikke munasiwetlik shexisler pakit
bolghandin bashqa nurghun mezmunlar, yazghuchining eyni waqittiki weqelikke
bolghan küzütishi, izdinishi, chüshenchisi asasida yizip chiqqan xulase we yekündin ibaret. Shu
seweptin oxshimighan tarixchi yizip chiqqan tarixta periq bolidu we tarix
dawamliq qayta yizilidu.
Yighinchaqlap
eyitqanda, saghlam bir jemiyette, hem pikir we köz qarashtiki ortaqliq, hem
pikir we köz qarashtiki periq teng mewjut bolup turushi kirek. Pikir
ortaqliqini heddidin ziyade teshebbus qilip, pikirdiki periqni chetke qiqish
yaki uni inkar qilish normal emes. Pikir we köz qarashtiki periq bek ighir
bolup, pikir we köz qarashta birlik we ortaqliq bolmasliqmu toghra emes. Mesile
bizning pikir we köz qarashtiki periqqe qandaq muamili qilishimizda; bizning
pikir we köz qarashtiki periq tüpeylidin kilip chiqish ihtimali bolghan toqunushlardin
qandaq saqlinishimiz we uni qandaq hel qilishimizda. Eger biz munazire
jeryanida, munazire exlaqigha boy sunup, özimizning söz erkinlikini
tekitligende, bashqilarningmu bizge oxshash söz erkinlikining barliqini tonup
yetsek we uninggha hörmet qilsaq, köz qarash periqi we pikir ixtilapi tüpeylidin
kilip chiqqan toqunushlardin ünümlik saqlinalaymiz. U chaghda bizning pikir we köz
qarashtiki periqler, bizning ishlirimizni saghlam tereqqi qidurushta, hem
shundaqla ishlirimizda özgürüsh we yingiliq yaritishta ijabi rol oynadighan
herketlendürgüch küchke aylinishi mümkin.
2019 - yili 9 - ayning 12 - küni
No comments:
Post a Comment