Insanlarni herketke keltürüshning usulliri
Awazliqliq nusqisini anglash uchun bu yerni bising
https://drive.google.com/open?id=1pWYbQE1WPrneuV8Rpxd2yJMbZkiF_6Kc
Memet Emin
Memet Emin
In'gilizchide
"motivate" deydighan bir söz bolup, uni Türkchide "motive etmek,
herket ettirmek" deydiken. Uyghurchida bu sözge eng yiqin kilidighan sözler "herketlendürmek, qozghimaq,
righbetlendürmek, rohlandurmaq, akitiplashturmaq, ilham bermek"
qatarliqlar bolup, ularning ichide "herketlendürüsh" digen söz men bügün
sözlimekchi bolghan mezmun'gha eng mas kilidiken. Shu seweptin men yazmaqchi
bolghan maqalamning timisini "Insanlarni
herketke keltürüshning usulliri" dep aldim.
Insanlarni herketlendürüsh digende, asasliqi qandaq qilip insanlarni, bolupmu özige
ishenchisi bolmighan, chüshkünleshken, qiyin ehwalda qalghan, kelgusige bolghan
ümüdini yoqatqan we yaki köriwatqan künige qanaet qilip, hayatida özgürüsh
peyda qilish istiki bolmighan, yeni herketlendürgüch kuchi kem bolghan insanlarni,
mashinigha ot aldurghandek ot aldurup, ularni öz hayatida kireklik bolghan özgürüshlerni
peyda qilish üchün herketke keltürüshni közde tutmaqchi.
Oxshimighan kishiler, oxshimighan dewir
we oxshimighan sharahit astida qollinip kelgen insanlarni herketlendürüsh usulliri gerche her xil bolsimu, biraq ularni
yighinchaqlap "pasip" we "akitip" din ibaret ikki xil usulgha yighinchaqlashqa bolidu.
Passip usul arqiliq insanlarni herketlendürüsh usuli
diginimiz, asasen insanlarni jazalash, qamchilash, ghururini sundurush, tehdit
qilish, qorqutush qatarliqlar ariqiliq insanlarni herketlendürüsh usuli bolup, uningda asasliqi meghlubiyet, yaman aqiwet,
xani weyranchiliq, hetta ölüm qatarliqlar köprek tekitlinidu.
Akitip usul arqiliq insanlarni herketlendürüsh usuli diginimiz, asasen insanlarni mukapatlash, ilham
birish, righibetlendürüsh, ghururlandurush, ümütlendürüsh qatarliqlar ariqliq
insanlarni herketlendürüsh usuli bolup, uningda asasliqi maxtash, muapiqiyet,
chong netije, bayashat turmush, güzel kilechek, dunyani xoja bolush, hetta ölgendin
kiyin jennetke kirish qatarliqlar köprek tekitlinidu.
Undaqta qaysi xil usul bilen insanlarni herketlendürgende tiximu yaxshi ünümge irishkili bolidu? Bu bir ikki
jümle söz bilen asanla jawap bergili bolidighan soal emes bolup, u insanlarning ijtimayi orni, maddi we meniwi
turmush sewiyesi, dunya qarishi, itiqadi qatarliq köp xil amillar bilen munasiwetlik.
Men bu soalgha jawap birishtin ilgiri, aldi bilen insanlarning ihtiyaji we oxshimighan
qatlamdiki insanlarni herketlendürüshte mohim rol
oynaydighan herketlendürgüch küch toghursida azraq
toxtulup ötmekchimen.
Insanlarning
ihtiyaji digende asasliqi insanlarning fizilogiyelik we pisxikiliq yeni rohiy
ihtiyajliri közde tutilidighan bolup, insanlarning bu ihtiyajliri, insanlarni herketlendürüshte
yeni insanlarni melum bir ish qilish üchün herketke keltürüshte nahayti mohim rol
oynaydu. Insanlarni herketlendüridighan herketlendürgüch
küch insanlarning fizilogiyelike we rohiy ihtiyajliri bilen zich baghlinishliq.
Insanlarning
ihtiyaji digende, eqlimizge aldi bilen Amirkiliq pisxilog Ebrexem Xarold Mezlow
(Abraham Harold Maslow) ning "ihtiyaj derije neziryesi" (Maslow'sHierarchy of Needs) kilidu. U neziryede insanlarning ihtiyajlirini, töwendikidek
bir nechche derije yaki qatlamgha ayrighan.
Yuqarqi piramidaliq ressimde körsitilgendek, insanlarning eng iptidayi we birinji derijilik
ihtiyaji fizilogiyelik ihtiyaji bolup, insan aldi bilen hayat yashashqa
ihtiyajliq we uningliq üchün yimek ichmek, kiyim kichek we uxlashqa ihtiyajliq.
Bu xil ihtiyaji kapaletke ige bolmighan bir insanni herketlendürüshte eng chong rol oynaydighan herketlendürgüch küch
qandaq qilip shu insanning u iptidayi ihtiyajini qandurushtur. Bu xildiki
insanlarni herketlendürüshte, shu iptidayi ihtiyajni qandurushtin bashqa bek chong
ghaye sözlesh, bekla baldur we ünüm bermeydu.
Insanlarning ikkinji ihtiyaji bixeterlik
ihtiyaji bolup, iptidayi ihtiyaji qandurulghan insanlargha nisbeten, shu
qandurulghan iptidayi ihtiyajni qandaq qilip uzun muddet saqlap qilish, tinchliq,
muqimliq we salametlik ikkinji qedemdiki mohim ihtiyajgha aylinidu. Bu ikki xil
ihtiyaj, insanlarning asasliq ihtiyaji hisaplinidu. Bu xil ihtiyaji kapaletke
ige bolmighan insanlarni herketlendürüshte
eng chong rol oynaydighan herketlendürgüch küch qandaq qilip insanlar irishken shu
fizilogiyelik ihtiyajini kapaletke ige qilish, tinch we muqim bir mohit
yaritish, salametlikini kapaletlendürüshtur.
Insanlarning üchünji ihtiyaji öylik
ochaqliq bolush we söygü ihtiyaji bolup, u insanlarning shexsi munasiwet we
dostluq ihtiyajini öz ichige alidu.
Insanlarning tötinji ihtijay hörmet ihtiyaji
bolup, u insanlarning inawet, shan-shöhret, mertiwe, muapiqiyet we netije
qazinish ihtiyajlirini öz ichige alidu.
Insanlarning yuqarqi ikki xil ihtiyaji
pisxikiliq yeni rohiy ihtiyaji bolup, u insanlarning fizilogiyelik ihtiyajidin
bir derije yuquri turidu. Insanlar, asas ihtiyajigha irishkendin kiyin andin bu
xil ihtiyajqa intilidu. Yeni asas ihtiyaj kapaletke ige bolghan insanlarni herketlendürüshning herketlendürgüch küchi oxshimighan derijidiki
pisxikiliq yaki rohiy ihtiyajdur.
Insanlarning beshinji yaki eng ali
ihtiyaji insanlarning öz özini qanaetlendürüsh, öz özini mükemmelleshtürüsh
ihtiyaji bolup, insanlarning bu xil ihtiyajining konkirit ölchimi we yaki chiki
yoq. Insanlarning bu xil ihtiyaji oxshimighan insanlarda, oxshimighan sharaitta,
oxshimighan dewir we oxshimighan rayunda nahayti zor periqliq bolidu. Bu xil
ihtiyaj qandurulghansiri chongiyip baridu. Bu xil ihtiyaj mutleq köp sandiki
kishilerge nisbeten ularni herketlendürüshte eng chong herketlendürgüch küch
hisaplinidu.
Bashqilarni bir ish qilish üchün
herketlendürmekchi bolghan her qandaq bir ademge nisbeten, qandaq qilip
bashqilarni ünümlük herketlendürüp, pilanlighan waqit ichide közligen mexsetke yitishte
bekla mohim. Bolupmu közligen mexsetke yitishning küchlük kapaliti bolmighan we
yaki qilmaqchi bolghan ish insanlarning qanuni mejburiyiti bolmighan ehwal astida,
köpchiliq öz ara hemkarliship ortaq bir ishni emelge ashurushta, köpchilikni herketlendürmekchi bolghan shexisning, insanlarni
qandaq herketke keltürüshni we ularni qandaq qilip righbetlendürüshni bilishi
bekla mohim.
Eger biz bashqilarni bir ish qilishqa
herketlendürmekchi bolsaq, aldi bilen choqum tamamlimaqchi bolghan konkirit ish
we u ishni tamamlashning konkirit waqit jediwili bolishi kirek.
Ikkinjidin bashqilarni herketke keltürmekchi
bolghan shexis, aldi bilen qilmaqchi bolghan ishni özi bash bolup qilishi, özi
qilishni xalimighan yaki özi ishenmigen ishni, bashqilarni qilishqa
chaqirmasliqi kirek.
Üchinjidin insanlarning his
tuyghiliridin muapiq paydilinish kirek. Qorqutush,
tehdit silish, ghururini chüshürüsh qatarliqlar passip, selbi usullar bolup, bezide
ular insanlarni herketke keltürüshte mohim rol oynaydighan herketlendürgüch küch
hisaplinidu; ularni muapiq qollan’ghanda insanlarni ünümlük herketke keltürgili
bolidu, biraq eger insanlarda qorqunja, wehime, ümütsizlik peyda bolsa, eksinche
insanlar özige bolghan ishenchisini yoqitidu we herketke kilishtin waz kichidu.
Shunga eng yaxshisi akitip we ijabi usullarni asas qilip qollinish, yaki passip
we selbi usulni qollunush zörür bolghan, ular bilen akitip, ijabi usullar
arisida yaxshi bir tengpulluqni
saqlishi, insanlar arisida qorqunja, wehime we ümütsizlik peyda qilishtin
saqlinish kirek.
Tötinjidin
herketke keltürmekchi bolghan insanlargha qilmaqchi bolghan ish yaki yetmekchi
bolghan mexset, nishanning sewebini chüshendürüsh kirek. Mesilen eger melum
ishni qilmisaq we yaki melum mexsetke yetmisek, belkim biz xizmettin ayrilip
qalidighanliqimizni, yaki kilishim bakar qilinidighanliqni, shunga qilmaqchi
bolghan ishni waxtida orunlashning nahayti mohim ikenlikini tekitlesh kirek.
Eng yaxshisi körsetken sewepler bekla selbi we yaki tehdit shekilde bolmasliqi,
uningdin qolgha kilidighan ijabi netijini asas qilip tekitlesh kirek.
Insanlarni herketlendürüshte,
righbetlendürüsh, usulini qollunush bek
mohim. Insanlarni righibetlendürüshte, töwendiki 5 qedem basquch alahide
ehmiyetke ige.
Birinjidin, qilmaqchi bolghan ishta yaki
yetmekchi bolghan mexsette, bashqilarni herketke keltürmekchi bolghan shexis,
aldi bilen özi ölge bolush we özini herketke keltürüshi kirek. Bashqilarni
herketlinishke chaqiriq qilghan shexisning, shexsi exlaq peziliti, xelq
arisidiki hörmiti we inawiti, bashqilarni righbetlendürüshte we herketke keltürüshte
bek mohim rol oynaydu. Bashqilardin yaxsh netije kütüshning eng yaxshi usuli
aldi bilen özi yaxshi netijige irishishtur.
Ikkinjidin, muapiqiyet qazan’ghanlarning
hikayisini we ish izlirini sözlesh. Hikaye sözlesh gherche kishilerge konkirit
nime qilish toghursida köp nerse ügetmisimu, biraq bashqilarning tepekkur
qilish we oylash qabiliyitini yuquri kötiridu.
Üchinjidin, kishilerni özining qabiliyiti
we iqtidari boyiche ish körüshke, yeni özige yarisha tirishchanliq körütishige chaqiriq
qilish kirek. Eng mohimi righbetlendürmekchi bolghan insanlargha, ularning qiliwatqan
ishining nahayti mohim ikenlikini, eger pilanlighan ish yaki yetmekchi bolghan mexsetke
yetse, ularning jemiyetke tiximu chong tohpe qoshalaydighanliqini tekitlesh
kirek, yeni ularning rolini jezmenleshtürüsh kirek.
Eger
siz büyük ishlarni qilalmisingiz, kichik ishlarni büyük qiling
Tönjidin bashqilargha ishinish yeni özining
righbetlendürmekchi bolghan kishilerge her zaman ishinidighanliqini bildürüsh
kirek. Ulargha ulardin gumanlinish tuyghusini birip qoyushtin saqlinish kirek. Öz
ara ishinish insanlarni righbetlendürüshte alahide chong rol oynaydu.
Beshinjidin, righbetlendürmekchi bolghan
kishilerni belgülük derijide qiyinchiliqtin ghalip kilishke, öz ara
musabiqilishqa ündesh kirek. Insanlargha birilgen wezipe bilen ularning
qabiliyiti öz ara maslishishi kirek.
Qiyinchiliq
hayatta qizziqish peyda qilidu, uningdin ghalip kilish hayatni ehmiyetlik
qilidu
Eger bashqilargha qabiliyitidin töwen
wezipe birilgende, ulargha birilgen wezipe ularning iqtidarini jari
qilduralmaydu. Bundaq ehwalda ulargha ilham birishning ünimi bolmaydu. Eger ulargha
birilgen wezipe ularning eng yuquri qabiliyitidin köp yuquri bolghanda, ularda qabiliyetsizlik
tuyghusi peyda qilip qoyishi we özige bolghan ishenchisi töwenlep kitishi
mümkin.
Herqandaq insanning muapiqiyet qazinishi
ichki we tashqi amillar bilen munasiwetlik bolup, uni tiximu konkirit qilip
eyitqanda bir shexisning her qandaq bir ishni hujutqa chiqirishi uning talanti
yaki tughma qabiliyiti, shu shexisning tirishchanliqi we shert sharihitqa yeni
tashqi muhitqa baghliq. Qilmaqchi bolghan ish yaki pilan'ghan wezipe, nishan,
shexisning iqtidaridin köp töwen bolghanda, zirikishlik kilip chiqidu.
Qilmaqchi bolghan ish yaki pilanlan'ghan wezipe, nishan, shexisning
qabiliyitidin bek yuquri bolghanda, ziyade küchesh, maghdursizliq kilip
chiqidu; netijide özige ishenmeslik, ümütsilik peyda bolidu.
Insanlarni ünümlük herketlendürüsh üchün
töwendikilerge alahide diqet qilish kirek.
Aldi bilen herketlendürmekchi
bolghan kishilerning mesulyitini iniq bildurush kirek. Mukapatlashni we
teqdirleshni tekitligende, pulgha we melum paydigha bek zorlap ketmeslik kirek.
Chünki eger melum miqdarda pul we yaki paydini bashqilarni qozgutushning
asasliq herketlendürgüch küchi qatarida qollan'ghanda, mexsetke yetkendin kiyin
yeni shu pulgha we yaki shu paydigha irishkendin kiyin, oxshash miqtarda pul
yaki payda bilen ularni dawamliq herkenlendürüsh mümkin bolmay qalidu, we yaki
telep üzlüksiz yuqurlap mangidu. Shunga insanlarni herketlendürmekchi
bolghanda, herketlendürgüch küchini muapiq tallash, ularni payda üchünla bir ish qilishqa köndürüp
qoyushtin saqlinish kirek. Eng mohimi ularda mesuliyet tuyghusi peyda qilish
kirek.
Mesilen
mukapat insanlarni peqetla shu muakapatqa irishish üchünla herketlendüridu.
Mukapatqa irishkendin kiyin, ular herkettin toxtaydu. Mukapat tügigende
herketlendürgüch küchmu yoqaydu.
Ikkinjidin herketlendürmekchi
bolghan insanlargha özining we özi qiliwatqan ishning mohimliqini his qildurush
kirek. Insanlar ozliri his qilmighan, körmigen we tuymighan ishlar üchün
tirishchanliq körsetmeydu. Insanlar peqet qilmaqchi bolghan ishning, yetmekchi
bolghan nishanning mohimliqini, özining u nishan'gha yitishte nahayti mohim rol
oynaydighanliqini his qilghanda, tuyghanda we yaki uni tonup yetkende, andin u ishni qilish yaki u nishan'gha
yitish herqanche qiyin bolsimu, uningga tirishchanliq körsitidu.
Insanlargha
yaxshi muamile qilish, ularning derdige qulaq silish we ularning derdige derman
bolush, insanlarni herketke keltürüshte nahayti mohim rol aynaydu. Bizde
"yaxshi söz tashni iriter" deydighan ata sözi bar bolup, insanlargha
yaxshi muamilide bolush, ularni qozghashning küchlük qozghatquchi küchi
hisaplinidu. Heddidin ziyade eyiplesh, tene qilish we bashqilarni osal haletke
chüshürüsh köpünche halda selbi tesir körsitidu.
Üchunjidin
qolgha keltürgen netijilerni ortaqlishish, bashqilarni ümütlendürüp turush
kirek. Tüzülgen qisqa, otura we uzun mezgillik pilanlarning her bir basquchi
tamamlan'ghanda, uni tebiriklesh, uningdin ortaq behriman bolush, we u netijiler
arqiliq bashqilarning akitipchanliqini qozghash bek mohim.
Ijabi we
selbi usul arisidiki tengpungluqni yaxshi saqlap, bu ikki xil usulning
qaysisini qollinishni konkirit ehwal we konkirit insanlargha qarap
konkiritlashturush kirek. Meghlubiyetlerni bek tekitlep, kishiler arisida wehime,
qorqunja peyda qilishtin we yaki bashqilargha tehdit silishtek selbi usullarni
qollunup, kishiler arisida ümütsizlik we rohiy chüshkünluk peyda qilishtin
saqlinish kirek.
Ghururluq
we her zaman özini eng küchlük qabiliyetlik sanaydighan insanlargha nisbeten, passip
we selbi usullarning salmiqini belgülük derijide ashurush, ulargha
meghlubiyetning aqiwitini her zaman eslitip turush kirek. Alla burun rohiy
chüshkünleshken we asan ümütsizlinidighan kishilerge nisbeten, eng yaxshisi akitip
usullarni asas qilip qollunup, ularni ümütlendürüp turush kirek; passip we
selbi usullarni köp qollunishtin saqlinish kirek.
Insanlarni
herketke keltürüshte eng mohimi, itiqadni küchlendürüsh, ortaq nishan
turghuzush we ümütwar bolush kirek. Ümüt dimek etirapni qarangguluq basqanda
bir tal chiraqning nurini körelimek dimektur. Ümüt dimek tiz iqiwatqan deryada
qolimizgha imlashqan bir tal yaghachtur.
************************
Emdi
özimizde mewjut ehwallargha nezer salidighan bolsaq, hemmimiz melum bolghandek wetendiki weziyetning ighirlishishigha egiship, Türkiye we gherip döwletliride ilip biriliwatqan Uyghur dawasi tiximu yuquri pellige kötürüldi, burun dawagha yiqin kilip baqmighan köpligen xelq dawa sipige qitildi. Nurghun döwletlerde her xil paliyetler ilip birilmaqta. Guwaliq birish, liksiye sözlesh qatarliqlar kücheytilmekte. Biraq bularni erkın dunyada yashwatqan omumi nopusimız bilen silishturghanda, bizning herketke kilish ehwallimiz yenila yiterlik emes.
Mining perizimche, Türkiyeni öz ichige alghan dimokiratik we gherip döwletlerde yashawatqan Uyghurlarning sani eng töwen mölcherligendimu 50 mingdin artuq bolushi mümkin. Biraq dimokiratik erkin döwletlerde boliwatqan namayish we her xil paliyetlerge qatniship dawada belgilik rol oynawatqanlar yuqarqi sanning 10% ni igellishi, yeni 5000 etirapida bolushi mümkin; ularning ichide alahide akitip rol oynawatqanlarning sani hemmimizge ayan. Mundaqche eyitqanda 80-90% xelq tixi asasen herketke kelgini yoq. Undaqta wetendiki weziyet künsayin ighirlishiwatsa, erkin dunyada yashawatqan shunche köp kishiler nime üchün tixiche oyghanmaydu? Ular nime üchün herketke kelmeydu? Ular heqiqeten wetendiki weziyetning ighirliqini tixiche tonup yetmeywatamdu? Ular heqiqeten biz jim oltursaq weziyet yaxshilinidu, uruq tuqqanlargha ziyan kelmeydu dep qaramdu?
Mining perizimche, Türkiyeni öz ichige alghan dimokiratik we gherip döwletlerde yashawatqan Uyghurlarning sani eng töwen mölcherligendimu 50 mingdin artuq bolushi mümkin. Biraq dimokiratik erkin döwletlerde boliwatqan namayish we her xil paliyetlerge qatniship dawada belgilik rol oynawatqanlar yuqarqi sanning 10% ni igellishi, yeni 5000 etirapida bolushi mümkin; ularning ichide alahide akitip rol oynawatqanlarning sani hemmimizge ayan. Mundaqche eyitqanda 80-90% xelq tixi asasen herketke kelgini yoq. Undaqta wetendiki weziyet künsayin ighirlishiwatsa, erkin dunyada yashawatqan shunche köp kishiler nime üchün tixiche oyghanmaydu? Ular nime üchün herketke kelmeydu? Ular heqiqeten wetendiki weziyetning ighirliqini tixiche tonup yetmeywatamdu? Ular heqiqeten biz jim oltursaq weziyet yaxshilinidu, uruq tuqqanlargha ziyan kelmeydu dep qaramdu?
Mining
qarishimche wetendiki weziyetning ighirliqini tonup yetmigenler köp emes. Jim
oltursaq weziyet yaxshilinidu, öydikilerge ziyan kelmeydu dep qaraydighanlarmu
köp emes.
Köp
bolghini, biri rohiy asarette yashawatqanlar yeni rohiy qulluqtin tixi
qutulalmaywatqanlardur. Bu hergüzmu insanlarning öz xahishidin bolghan ish
emes. U, Xittay hakimiyitining yiqinqi 60-70 yil jeryanida, 2, 3 ewlat Uyghurlar arisida ilip barghan her xil herket we basturush sewebidin kilip chiqqan rohiy zexme (tiramma) tüpeylidin peyda yaman aqiwet we binormalliq. Bu xildiki insanlarning rohiy
haliti nahayti zidiyetlik we ihtiyatchan bolup, bezide ushtumtut jasaretlinip
kitidu, biraq özini toxtitiwilip, obdan oylan’ghandin kiyin qilghan ishidin
pushayman qilip, özidin özi endishe qilishqa bashlaydu. Bezide hetta tasadipi
yüz bergen munasiwetsiz kilishmeslik we yaman aqiwetni öz qilmishigha baghlap, u
kilishmeslikning yüz birishining sewenlikini özidin köridu. Öz özini eyipleydu
we uningdin kiyin tiximu ihtiyat qilishqa wede biridu. Hetta normal ijtimay
alaqe qilish we weziyet toghursida öz köz qarishini oturgha qoyushtimu alahide
ihtiyat qilidu.
Köp
bolghanlarning yene biri “tuxumni tashqa urghili bolmaydu” dep qaraydighanlar,
yeni kelgüsige ishenchisi yiterlik emes, ümütsiz we rohiy chüshkünleshkenlerdur.
Bu xildiki insanlar köpünche ehwalda jamaetke köp arilashmaydighan, köp
sözlimeydighan bolidu. Ular dawamliq harghin his qilidu, rohiy keypiyati töwen
bolidu. Ularning ügünüsh we xizmet ünimi töwen bolidu. Ehwali ighir bolghanlar,
wetendiki uruq tuqqanliri duch kelgen pajiyelerge qarita hich ish qilalmay
qolini qorashturup turghanliqidin qattiq azaplinidu we özini gunakar hisaplap,
özini öltürwilip, hemme ishtin biraqla qutulushni oylaydu.
Men ötken
yil torda ikki qitim ray sinash ilip barghan idim. Uningda siz özingizni öltürwilishni oylap baqtingizmu deydighan bir soal bar idi. Uninggha birilgen jawap töwendikiche:
1. Ezeldin özümni ölturwilishni oylap baqmidim
2. Bezide özümni öltürwilishni oylaymen
3. Dawamliq özümni öltürwilishni oylaymen
4. Jawap bermigenler
Girafikta körginingizdek, ray sinashqa qatnashquchilar ichide dawamliq özini öltürwilishni oylaydighanlar 4% bolup, bezide özini öltürwilishni oylaydighanlar 8 ay ichide birinji qitimliq ray sinash (kök reng) tiki 14% din ikkinji qitimliq ray sinash (qizil reng) diki 19% ge köpeygen. Ray sinashqa qatnashqanlar ichide özini öltürwilishni oylap baqqanlar 23% ge yetken. Amirkida özini öltürwilishni oylap baqqanlarning nisbiti 3.9% bolup, Uyghurlar ichidiki özini öltürwilishni oylap baqqanlarning nisbiti u nisbettin 6 hesse yuquri bolghan.
1. Ezeldin özümni ölturwilishni oylap baqmidim
2. Bezide özümni öltürwilishni oylaymen
3. Dawamliq özümni öltürwilishni oylaymen
4. Jawap bermigenler
Girafikta körginingizdek, ray sinashqa qatnashquchilar ichide dawamliq özini öltürwilishni oylaydighanlar 4% bolup, bezide özini öltürwilishni oylaydighanlar 8 ay ichide birinji qitimliq ray sinash (kök reng) tiki 14% din ikkinji qitimliq ray sinash (qizil reng) diki 19% ge köpeygen. Ray sinashqa qatnashqanlar ichide özini öltürwilishni oylap baqqanlar 23% ge yetken. Amirkida özini öltürwilishni oylap baqqanlarning nisbiti 3.9% bolup, Uyghurlar ichidiki özini öltürwilishni oylap baqqanlarning nisbiti u nisbettin 6 hesse yuquri bolghan.
Meyli rohiy asarette yashawatqanlar
bolsun we yaki rohiy chüshkünleshken insanlar bolsun, bundaq insanlarni herketke keltürüshte, eger biz
hisyatimizgha tayinip ularni eyiplisek, haqaretlisek, ulargha tehdit qilsaq we
yaki qorqunushluq aqiwetlerni köp tekitlisek, ulargha passip we selbi usullarni
köp qollansaq, hergüzmu közligen ünümge irishelmeymiz.
Ular
bizning chüshinishimizge, hisidashliq qilishimizgha, köyünishimizge we semimi
yardem qilishimizgha muxtaj. Ular özlirining u ajizliqini tonup yitishke we ulardin
asta asta ghalip qilishke ihtiyajliq. Ular ümütlünishke, öz özige bolghan
ishenchisini qaytidin tikleshke ihtiyajliq.
Ümütwarliq
insanni muapiqiyetke ilip baridighan ishenchdur. Ümüt we ishench bolmisa
hichnimini wujutqa chiqarghili bolmaydu.
Biz choqum
öz ara eyipleshni we öz ara düshmenlik qilishni toxtutushimiz, tarixtiki achchiq sawaqlarni yekünlishimiz, öz ara
itipaqliq we öz ara hemkarliqni kücheytishimiz kirek.
2019 - yili 1 - ayning 25 - küni
No comments:
Post a Comment