Guman rastinla imanni
qachuramdu?
Memet Emin
Bezilerning xewri bolghandek
men yiqinda guman qilish we gumanxorluq kisili toghursida bir maqala yazghan we
Pidailar ikiranida bu heqte bir liksiye sözligen idim. Men yiqinda youtube qanilida körgen bir video, meni bu jehette tiximu choqur oylandurup qoydi.
Maqalining ulanmisi:
Liksiyening ulanmisi
Youtube qanilidiki u videoning ulanmisi
U videoda chashqanlarning
insanlar qurup qoyghan tozaqqa chüshüsh jeryanini kamiragha ilin’ghan bolup, gerche
insan qollan’ghan usul nahayti addi bolsimu, biraq chashqanlarning kallisi melum
nuqtidin eyitqanda bek addi bolghachqa, insanlarning hili mikirlirini tesewur qilalmighachqa we yaki
uningdin hich guman qilimighachqa, qirindashlirining insanlar qurup qoyghan
tozaqqa chüshkenlikini öz közi bilen körüsh turup, oxshash qiltaqqa chüshüsh
jeryani kameragha ilin’ghan. Gerche chashqanning guman qilishigha hichkim
cheklime qoymighan bolsimu, biraq Allah chashqanlargha insanlargha bergen eqil parasetni bermigenliki üchün, insanlarning özige tozaq qurishidin hich guman qilmighan. Men
bu videoni körgendin kiyin, bizning hazirqi halgha chüshüp qilishimizning
belgülük seweplirini körgendek boldum, we shu seweptin guman toghursidiki bu
timini qaytidin toluqlap yizish qararigha keldim.
Bizde “guman imanni
qachuridu” deydighan ata sözi bar. Hem dinimizda guman qilishning nahayti ighir
gunah ikenliki alahide tekitlen’gen. Men bu yerde bundaq bir timini soal
sheklide oturgha qoyushimdin sewep, hergüzmu guman qilishning ighir gunah
ikenlikini inkar qilish emes, belki özüm yashighan we özüm bilgen ehwallargha
asasen, guman qilishni zadi qandaq chüshensek, uni tiximu toghra chüshen’gen
bolimiz digen toghursida öz köz qarashlirimni oturgha qoyup ötmekchimen.
1949 - yili rayunda üstünlikni igellep weziyetni konturul qilghuchi küchler, Exmetjan Qasim
qatarliq eyni waqittiki dölet erbablirimizning ayrupilan weqeside qaza qilghanliqini
ilan qildi, biraq köp sanda kishiler gerche qolida iniq delil ispati bolmisimu,
ulaning aprupilan weqeside ölgenlikige guman bilen qarashti. Meningche
buningliq bilen biz u weqedin guman qilghanlarning imanini kachti diyelmeymiz.
2001 – yili Amirkida yüz bergen
11 – sintebir weqesini Amirka hökümiti köpligen delil ispatlar bilen Elqayda
teripidin peyda qilghan terorluq weqe dep ilan qilghan bolsimu, biraq yene
köpligen kishiler bolupmu musulman döletliridiki kishiler uni bashqilarning
oynighan oyni dep guman qilishti. Buningdimu biz u guman qilghan kishiler imanini
yoqatti dep yekün chiqiralmaymiz
Hemmimiz bilgendek saqchi yaki
raziwitchiklarning mutleq köp sandiki jinayet dilosini iniqlap, jinayet
jawapkarini jazalashning deslepki qedimi, bir yaki bir nechche jinayet
gumandari toghursida tekshürüsh ilip birishtin bashlinidu. Saqchilar dilo
turghuzghanda, bir yaki bir nechche insanni jinayet gumandari qilip turghuzush
dimek, tixi delil ispati yoq dimek; eger delil ispat bolsa u bir yaki bir nechche
insan jinayet gumandari emes, belki jinayetchi süpitide qolgha ilinishi mümkin.
Saqchilarning jinayet gumandari turghuzushtiki mexset, hergüzmu pitne passat
peyda qilish we yaki guman’gha tayinip yekün chiqirip, bashqilarni naheq
jazalash emes, belki tekshürüsh ilip birish arqiliq, bir tereptin jinayet
dilosini iniqlap, jinayet ötküzgüchige heq etken jazani birish bolsa, yene bir
tereptin jinayet gumandarini aqlap, uni gumandin saqit qilishtur. Saqchilarning
dilo ishlishide jinayet gumandari turghuzush, musulman döletlirini öz ichige
alghan hemme döletlerde mewjut. Ejiba ularmu delil ispatsiz bashqilarni jinayet
gumandari digen qalpaqni keydürgenlik sewebidin, imanini yoq qilarmu?
Men yuqarqi bu misallarni
oturgha qoysam, belkim beziler biz dewatqan guman qilish bu emes diyishi
mümkin. Shu seweptin, guman imanni qachuridu dep qara qoyuq höküm chiqirishtin
burun, aldi bilen guman qilishning menisige, guman qilghan konkirit ehwalgha, guman qilishning mexset mudduasi we gumanning aqiwitige
qarishimiz kirek.
Undaqta guman qilish digen
sözning hazirqi zaman puxra tilimizdiki menisi nime?
Guman qilish diginimiz ishenmeslik,
jezmenleshtürelmeslik, köngelde soal tughulush, eqlidin ötmeslik, tigige
yitelmeslik, ihtiyatchan bolush, alahide diqqet qilish, bashqilar dewatqan
sözni yalghan dep qarash, bashqilarni semimi emes dep qarash, bashqilarni
yoshurun yaki oghurluqche yaman we qanunsiz ish qildi, jinayet ötküzdi dep
qarash digendeklerdin ibaret. Biz köpünche halda guman qilishni delil ispatsiz
guman qilish dep ishlitimiz. Emiliyette guman dimek delil ispat yoq dimek. Eger
delil ispat bolsa, u guman bolmaydu.
Guman diginimiz, iniq delil
ispati yoq ehwal astida, insanlarning birinji sizimigha asasen oturgha qoyghan perez, qiyas we köz qarashtur. Guman hergüzmu pitne passat bilen barawer emes. Guman qilish dimek hergüzmu noqul halda bashqilargha qarisigha bohtan chaplap, bashqilarni haqaret qilish digenlik
emes. Guman qilish dimek, mesilining tigige yitelmeslik, chüshenmeslik dimek; u bezide tiximu chongqurlap tekshürüsh ilip birishning bashlinishi
we herketlendürgüch küchidur. Gumanning 100% toghra bolushi natayin bolghinigha
oxshash, gumanning hemmisining 100% xata bolushimu natayin.
Ilmi tetqitqatta aldi bilen melum
hadislerning yüz birish ehwaligha nisbeten, melum perez we qiyas oturgha qoyilidu.
U perez yaki qiyas otturgha qoyulghanda, tixi hichqandaq delil ispat
bolmighachqa, biz uni bir xil qiyas, perez yaki guman dep qaraymiz. Undin kiyin
her xil wastilerni qollunup, tejirbe ilip birish arqiliq, deslepte oturgha
qoyghan u qiyas, perez we gumanlarning toghra ikenlikini ispatlaymiz yaki uni xatagha
chirip, uni inkar qilimiz.
Siyasi we weziyet toghursida
mulahize ilip baridighanlarmu, özlirining eqil parasitige we burun ügen’gen
bilimlirige tayinip, kelgüsi xelqara siyaset, xelqara weziyet we yaki melum
shexislerning kelgüsi qilmishi toghursida mulahize ilip birip, özlirining köz
qarashlirini oturgha qoyishidu. Bu jeryanda gerche ötmüshte yüz bergen bezi pakitlar
oturgha qoyulghan bolsimu, biraq kelgüz toghursida chiqirilghan yekenler asasen
shu mualahze ilip barghuchilarning qiyas, texmin we gumanigha asasen logikiliq
tepekkur qilish arqiliq chiqirlidu.
Undin bashqa kündilik
turmushimizdimu biz guman qilishtin mutleq xali bolalmaymiz. Mesilen, biz
kechte sirittin öyge qaytip kilip, chiraqni yandurghinimizda, eger chiraq yanmisa, belkim
biz lampushka köyüp ketken bolishi mümkin, bixeterlik simi köyüp ketken bolishi
mümkin digendek gumanlarni qilimiz, we shu guman’gha asasen tekshürüp ilip
birip, chiraqning yiqilmasliq mesilisining sewebini iniqlash we uni hel qilish
üchün herket qilimiz.
Qosqimiz aghrip qalsa, könglimiz iliship, qusup yandursaq, aldi bilen yigen
tamaqtin guman qilimiz. Qoyghan nersimizni tapalmisaq, birlirining uni
alghanliqidin we yaki bashqa yerge yötkiwetkenlikidin guman qilimiz. Bir
nersimizni yoqutup qoysaq, özimizning uni chüshürüp qoyghanliqidin yaki birsining
uni oghurliwalghanliqidin guman qilimiz. Axirda belkim
shu gumanlirimizning biresi toghra bolup chiqishi mümkin, yaki hemmisi xata
bolup chiqishimu mümkin.
Eger birsi yigili bolmaydighan
bir nersini ekilip, bu tamaq dep bizge berse, uni maqul dep yiyish emes, belki
uningdin guman qilish, hergüz xata emes. Shunga melum nuqtidin eyitqanda, guman
qilish, insan’gha xas eqil paraset we musteqqil tepekkur yürgüzüshning
simowuli. Guman qilishni qara qoyuq cheklesh, melum nuqtidin eyitqanda,
insanlarni musteqqil tepekkur qilmaydighan, bashqilar nime dise shuninggha
ishinidighan halgha chüshürüp qoyidu. Bashqiche qilip eyitqanda eqil ishletmey,
musteqqil teppekkur qilmay, hemme nersige we hemme ademge qara qoyuq ishinish,
melum nuqtidin eyitqanda, nadanliq we dötlikning alamiti.
Nurghun yillar ilgiri mundaq
bir hikayini oqughunum isimde. Bir idarining bir taziliq ishchisi bolup, gerche
uning eqli ajizliq kisili bolsimu, biraq özige texsim bolghan xizmetni nahayti
estayil qilidiken; hetta herqandaq waqitta bashqilarning ishi chiqip qalsa, u
ikkilenmey ularning ishlirinimu estayil tamamlaydiken; bashqilar purserperslik qilsimu, ishqa kiyin kilip baldur
qaytip ketsimu, hich bir zaman özini bashqilar bilen silishturmaydiken; özi
toxtimay idaridiki barliq ishxanilarni tazlap turidiken; hich bir zaman nale shikayet qilmaydiken; bashqilardin özini bozek qiliwatqidu dep guman qilmaydiken. Shu seweptin nurghun
yil idarining emgek nemunchisi bolup bahaliniptu. Uningdin tesirlen’gen idare rehbiri, u
kishige alahide köngül bolup, idare pul chiqirip, uning eqli ajizliq kisilini
dawalitiptu. Shuningdin itiwaren, u kishi asta asta özini bashqilar bilen
silishturidighan boptu; özi qilishqa tigishlik xizmettin artuqini qilmaydighan
boptu; bashqilar uninggha “ishim chiqip qaldi, mining ornumgha tazliq qiliwet”
dise, bara bara ulardin özini bozek qiliwatidu dep guman qilidighan boptu.
Elwette, men bu yerde guman
qilishni toghra dep, uni medilimekchi, we bashqilarni guman qilishqa
righbetlendürmekchi emesmen. Biraq biz yashawatqan bu dunya hergüzmu
semimiyetlik we raschilliq bilen tolghan, adil we ghayiwi dunya bolmastin, belki
kazzapliq we aldamchiliq mewjut bolghan, adaletsizlik bar bir dunya bolghachqa, her
bir insan bashqilarning heq hoquqigha we shexsiyitige hörmet qilish bilen
birge, öz ishigha puxta bolup, öz heq hoquqini qoghdash we bashqilarning aldam
xaltisigha chüshüp ketmeslik üchün tirishchanliq körsütüsh, segek bolush,
ihtiyat qilish zörür dep qaraymen.
Eng mohimi, biz shexsi adawitimiz
sewebidin hisyatimizgha tayinip, bashqilardin qalaymiqan guman qilip, ularning
keynidin pitni passat terimasliqimiz kirek. Hem shundaqla bashqilar nime dise,
uninggha ishinip, özimizning heq hoquqini ziyan’gha uchurtishtin, bashqilarning
tozaqigha chüshüshtin saqlinishimiz kirek. Allah bizge ata qilghan eqil
parasitimizni jahida ishlitishimiz, musteqqil
tepekkur qilishimiz, öz özimizge, özimiz qilghan gep söz we ish herketlerge
mesul bolishimiz kirek. Qisqisi guman qilish bilen ishinish arisidiki
tengpungliqni yaxshi saqlap, guman qilishni, yishilmigen sirlarni yishishning,
tigige yetmigen ishlarning tigige yitishning herketlendürgüch küchige
aylandurishimiz kirek. Biz peqet shundaq qilghinimizda, andin xelqimizni
nadanliqtin qutulduralaymiz. Biz peqet shundaq qilghinimizda andin özimizning
heq hoquqimizni qoghdiyalaydighan bolimiz. Bolmisa men bashta tilgha alghan
videodiki chashqanlardek, insanlarning tozaqigha chüshüp kitishimiz, bashqilar
sizzip qoyghan chembirek ichidila yashishimiz mümkin.
2019 – yili 3 – ayning 31 –
küni
Qoshumche: Guman qilish bilen ishinish arisidiki munasiwet
Yuqarqi girafikte körsitilgendek, eger yalghuz ishinish bolup, peqet guman qilish bolmighanda, bixestelik kilip chiqishi, asanla bashqilarning aldam xaltisigha chüshüp, biwude ziyan tartishimiz mümkin. Eger yalghuz guman qilish bolup, peqet ishinish bolmighanda, gumanxorluq ewje ilip, kishiler arisidiki munasiwetke ighir tesir yitishi we oylimighan yaman aqiwetler kilip chiqishi mümkin. Kündülik hayatimizda, guman qilish bilen ishinish arisida muapiq bir tengpungluq bolishi bek mohimdur. (eskertish: bu digenlik hergüzmu guman qilish bilen ishinish ong tanasip bolidu, ishinish qanche köp bolsa, guman qilishmu shunche köp bolidu digenlik emes)
No comments:
Post a Comment