Memet
Emin
Tenqit
qilish bolsa her qandaq jemiyette we shu jemiyetni teshkil qilghan her bir
insanda kem bolsa bolmaydighan, jemiyettiki
xataliqlarni, yaman illetlerni, adaletsizlik we nahaqchiliqlarni eyiplep, jemiyette jümlidin shu jemiyettiki her bir insanda üzliksiz
özgürüsh peyda qilishta mohim rol oynaydighan herketlendürgüch küch.
Tenqit
qilish, uning
obiktigha qarap bashqilarni tenqitlesh we öz-özini tenqitlesh dep ikkige bölünse, uning mexset muddaasi we chiqish nuqtisigha asasen köyünüsh, yardem birish xaraktirlik dostane, tüzüsh yaki ijabi tenqit (constructive criticism) we
naraziliq bildürüsh, eyiplesh, jazalash xaraktirlik selbi yaki yoqutush tenqiti (destructive
criticism) dep ikki xilgha ayrish mümkin. Eger herqandaq tenqit normal da'irdin halqip ketse, u chaghda tenqit haqaretke aylinidu, we esli tenqit arqiliq yetmekchi bolghan mexsetke hergüz
yetkili bolmaydu. Hetta qarshi terepte tixmu zor qarshiliq peyda bolushqa
sewep bolishi mümkin.
Dostane, tüzüsh yaki ijabi xaraktirliq tenqit (constructive criticism), qarshi terepke köyünüsh, sadir qilghan xataliqni tüzütüp, tiximu mükemmel bolushqa yardem birishni mexset qilghan
bolup, u
adette righibetlendürüsh we teqdirlesh bilen birge qollinildu. Yeni birsi sadir qilghan xataliqni tenqitlesh bilen birge u qolgha
keltürgen netije mueyenleshtürlidu we mukapatlinidu. Selbi yaki yoqutush xaraktirliq tenqit (destructive criticism)
bolsa naraziliq bildürüsh, eyiplesh, jazalash we yoq qilishni asasi mexset qilghan bolup, asasen inkar qilish bilen birge qollinilidu. Yeni bu xildiki tenqitte qarshi terepning sadir qilghan
xataliqini tüzütüp, uning tiximu mükemellishishige türtke bolush mexset
qilinmastin, belki uni ötküziwatqan xata ishtin yaki kitiwatqan xata
yoldin pütünley waz kichishke, özide tüptin özgirüsh peyda qilishqa mejburi qilishni asas mexset
qilghan bolidu.
Herket
qilishtin burun (bashqilarni) angla; inkas qayturushtin burun oylan; pul
xejleshtin burun pul tap; (bashqilarni)
tenqit qilishtin burun texir qil; dua qilishtin burun (bashqilarni) kechürüm qil; waz
kichishtin burun choqum sinap baq.
Oxshimighan
kishilerning tenqit we öz özige tenqitke tutqan pozitsiyesi oxshash bolmaydu. "Oghri gumanxor kiler", "oghirning yüriki pok pok" digendek, özige ishenchisi yoq kishiler tenqitke sezgür kilidu, undaq kishiler tenqitni asan qobul qilalmaydu. Eksinche öz özige ishenchisi yoq, sapasi töwen, exlaqsiz , ichi tar, körelmes kishiler her daim bashqilarni tenqitleshke amraq
bolidu, we
u arqiliq özidiki kemchilikni yoshurushqa we rohiy jehette tengpungluqqa
irishishke tirishidu. Shunga undaqlarning tenqitide semimilik we köyünüsh
bolmaydu, eksinche qarshi terepni chüshürüsh hetta haqaretlesh asasi salmaqni igelleydu. Özige ishenchisi bar kishiler bashqilarning tenqitidin bek
endishe qilmaydu; semimi tenqitlerni qobul qilip, ularni özini tiximu mukemmel qilishning herketlendurgüch
küchige ayladuridu. "Qosiqingning aghriqi bolmisa, tawuz yiyishtin qoruqma" digendek, özige ishenchisi bar kishiler selbi tenqitlerge, hetta haqaretleshlerge pisen qilmaydu we yaki uning tesirige
köp uchurmaydu. Özi toghura dep bilgen yolda mingishni dawlashturidu. Axirda muapiqiyet qazinidu.
Tüzüsh
xaraktirliq tenqit bilen buzush xaraktirliq tenqitning periqini bilishimiz
kirek. Tüzüsh xaraktirliq tenqitke rexmet eytishimiz, buzush xaraktirliq tenqitke pisen qilmasliqimiz kirek.
Hazir
hemmimizge melum bolghandek milletning bishigha kiliwatqan balayi apet we ighir
tehditler, erkin
dunyadiki her bir wijdan igisini derhal herketke kilip, weten millet üchün bir ish qilishqa teqezza qilghan bolsimu, biraq her birimizge nisbeten tiz ünüm biridighan birer amal
bolmighachqa, bezilirimiz chong ishni qilalmay, kichik ishni yaratmay, kompiyotur aldida olturwilip, bashqilarni, bolupmu jim olturmay az tola bolsimu imkaniyitining
yitishiche bir ish qilip turghanlarni tenqit qilish, hetta milletning bishigha kelgen pajelerni, ularning
"bijiriksizlik" sewebidin kilip chiqqan dep bilip, ularni haqaretlesh arqiliq rohiy jehette öz özini xosh
qilidighan, düshmen'ge bolghan ghezep nepritini öz qirindashliridin chiqiridighan, hetta özlirini weten millet üchün chong ish qilip biriwatqan
hisaplaydighan bir xil binormal kilimat shekilliniwatidu. Miningche bu bir xil kisellik. Biz choqum öz-özimizge diyagunuz qoyup, bu kisellikni dawalishimiz kirek.
Dunyada hich
bir muapiqiyet qazan'gha lidir, yalghuz riqabetchisini tenqit qilishqila
tayinip muapiqiyet qazan'ghan yaki xelqning himayisige irishken emes. Dunyada eng
muapiqiyet qazan'ghan lidirlarningmu özige chushluq kemchillik we
xataliqliri bar. Bu ulargha egeshken we yaki ularni qollighanlarning ulargha
qaysi nuqtidin qarishigha baghliq. Hich
ish qilmighan adem xatalashmaydu. Bir ish qilghan adem choqum bilip bilmey, mexsetlik we mexsetsiz bezi xataliqlarni ötküzüp qilishi
mümkin. Mesile
bizning ulargha qandaq muamilide bolishimizda.
Ezeldin
xataliq ötküzüp baqmighan herqandaq adem choqum ezeldin hichqandaq bir ish qilip
baqmighan adem.
Xelqimizning ehwali tehdit
astida qalghan bügünki künde, öz-özimizni tenqit qilish bilen bashqilarni riyalliqni
chiqish qilghan asasta semimi tenqit qilishni asas qilishimiz kirek. Bashqilardin hisap sorashning ornigha her daim men nime
qildim dep sorap biqishimiz kirek. Öz qirindashlirimiz üstidin ilip birilghan tenqit, ularni yiqitip tashlashni mexset qilmastin belki ulargha
köyünüsh, ularni toghura yolgha bashlashni mexset qilishi, hemmeylen bir birimizning ajizliqini toluqlap, hemkarliqni kuchaytip, düshmen'ge ortaq taqabil turushni mexset qilishi bekla
mohim.
Biz
mesile peyda qilghan waxtimizdiki tepekkurimiz bilen mewjut boliwatqan
mesililerni hergüz hel qilalmaymiz.
Bizde
sel ewje alghan yene bir xil kisellik, tenqit banisi bilen he dise bashqilargha baha birish, özini milletning wekili we yaki milletning menpeti üchün söz
qilghuchi qatarigha qoyup, bashqilarning
özi shahit boliwatqan weqelerge bolghan tonishini inkar qilish, hetta bashqilarning eqil parasitige haqaret qilish, xuddi özliri oturgha chiqip, heqiqetni yorutup bermise, hemme adem aldinip kitidighandek körsitish. Elwette bizde "bilginingni bashqilardin ayima", "eldin elge nep" deydighan ata sözliri bar. Her birimizning öz-özimizni we bashqilarni terbilesh, yiteklesh mesulyiti bar. Biraq bu choqum öz-ara köyünüsh we öz-ara hörmetlesh asasida
bolishi kirek.
Bizde
özüngni yalwas chaghlisang, bashqilarni shir chaghla deydighan ata sözi bar. Hemme ademning özige chüshluq eqil parasiti bar. Kimning qandaq adem ikenlikige höküm chiqarghidek eqili bar. Toghura bolsa toghura diyish kirek, xata bolsa xata diyish kirek, biraq bashqilarni döt chaghlap, özimizni dunyani qutqazghuchi' sanisaq, axirda bashqilarning neziridin chüshüp qalimiz.
Elwette oxshimighan
insanlarning eqil parasiti, ijtimayi kechürmishliri,
mediyiyet sapasi, qimmet qarishi, mesililerge bolghan pozitsiyesi we mesililerni
körüsh yölünishide bezi
periqler bar, biraq bu periqler we yitersizlikler asasen her bir shexisning özi bilen cheklinidighan bolup,
ular topliship ortaq bir kolliktip shekillen'dürgende, her
bir shexisdiki u periqler öz-ara
toluqlighuchi bolup, ghayet zor bir küch peyda qilidu.
Biz her bir shexis bolush süpitimiz
bilen u kolliktip küchke sel qarisaq,
we uni inkar qilisaq hergüz bolmaydu.
Bashqilar
üstidin (qalaymiqan) höküm chiqirish bashqilarning mahitini emes, belki özümizning esli mahitini oturgha chiqiridu.
Bundaq
digenlik hergüzmu bashqilarning qiliwatqan ishigha baha berme yaki bashqilarni
tenqit qilma digenlik emes, belki bashqilargha baha bergende, özimizningmu bashqilar teripidin bahalanghuchi ikenlikini
unutmasliqimiz, bashqilarni
tenqitligende shexsi hisyatimizgha tayinip emes, belki riyalliqni asas qiliishimiz, adil bolishimiz, bashqilarning shexsiyitige hujum qilmasliqimiz, bolmisa bashqilarni bahalaymen dep özimizning esli mahitini
ashkare qilimiz, bashqilarni osal qilimen dep özimizni osal ehwalgha
chüshürüp qoyihimiz mümkin digenliktur.
10
Yillar burun bolsa kirek, men xizmet qiliwatqan kolumbiya unwirsitining mektep mudiri
eyni waqittiki iran pirezidenti Exmedi Nijatni Kolumbiya Unwirsitining dunya
lidirliri forumida nutuq sözleshke teklip qilidu. Buningdin xewer tapqan bezi oqughuchilar bolupmu Yehudi
oqughuchilar mektep mudirigha qattiq naraziliq bildüridu. Exmedi Nijatqa ewetken tekliwini qayturwilishqa imkan
bolmighan mektep mudiri, öz inawitini qayturwilish üchün yighin ehlige Exmedi Nijatni
tonushturghanda, uni
eng yaman sözler bilen teripleydu. Exmedi Nijat sözge chiqqandin kiyin, "janapliri mining nime sözleydighanliqimni anglimay
turup, men
toghurluq bu yerde olturghanlargha höküm chiqirip berdingiz. Emiliyette bu yerde olturghanlarning hemmisi eqilliq
kishiler bolup, ular mining sözümni anglighandin kiyin mining qandaq adem
ikenlikimge özliri höküm chiqiralaydu. Sizning bu qilghiningiz manga emes, belki bu yerde olturghanlarning eqil parasitige we musteqqil
höküm chiqirish iqtidarigha qilin'ghan haqaret" deydu. Shuning bilen pütün zaldikiler chawak chilip alqishlap
kitidu. Gerche
Exmedi Nijatning Amirkidiki obrazi bek nachar bolsimu, biraq bu weqede özining hörmitini chüshürwalghini Exmedi Nijat
bolmastin belki bizning mektep mudiri bolidu.
Bizde "külelmiseng hijayma" deydighan
ata sözi bolup, u
digenlik eger külelmiseng,
hijiyip bashqilarning mesxirisige qalghuche, özengning hörmitini saqlap jim oltur digenlik
bolidu. Bizde yene "Altunni zeger soqsun" deydighan gep bar. Nochi
bolsaq oturgha chüshüp, bashqilarni
"qilmidi" dep tenqit qilghan shu ishlarni özimiz bir qolluq qilayli, bolmisa
ish qilghanlarni qollayli, ulargha yardemchi bolayli, hich bolmisa ulargha
putli kashang bolup, bashqilar qiliwatqan ishqa buzghunchiliq qilishning
ornigha, jim olturayli. Muapiqiyet qazan'ghan bir giniralning muapiqiyet
qazinishi yalghuz uning qumandanliq qabiliyitige baghliq bolup qalmastin belki
qomandan'gha boy sunushni bilidighan yaxshi eskerlergimu baghliq. Qumandan'gha
boy sunup, emili ish qilidighan eskerlerning tayini yoq, etigendin kechkiche
geniraldin hisap sorisaq, u eqilge muapiq ish emes.
Meyli teshkilat
ichidikiler bolsun, we yaki közge körün'gen
shexisler bolsun, eger ular xataliq ötküzgen bolsa, tenqitlirimiz ular ötküzgen shu xataliqlar üstide bolsun. Uninggha özimizning
shexsi adawetlirimizni we u shexisge bolghan shexsi his tuyghilimizni
arilashturiwalmayli. Özimizning shexsi menpetimiz we yaki shexsi adawetlirimiz üchün pütün xelqning milli
menpetini ziyan'gha uchuratmayli. Mutleq nuqsansiz insan yoq. Biz tamaqni herqanche
tallap yisekmu we yaki herqanche isil tamaqlarni yisekmu uningdin yenila az tola teret chiqidu. Uningliq üchün biz yigen
tamiqimizni inkar qilsaq bolmaydu.
Normalda bizning
melum bir shexis we shey'ilerge bolghan qarishimiz, melum nuqtidin elip
eyitqanda özimizning sobiktip qarashlirimizning tesirige uchuraydighan
bolup, eger bizning melum bir adem yaki shey'ige bolghan tesiratimiz yaxshi
bolghan bolsa, belkim biz her daim u ademge yaki shey'ige yaxshi tereptin
qarishimiz mümkin. Eger bizning melum bir ademge yaki shey'ige
bolghan tesiratimiz nachar bolghan bolsa, belki biz her daim u ademge yaki
shey'ige nachar tereptin qarishimiz mümkin.
Omumen qilip eyitqanda dunyagha öchmenlik bilen qaraydighan,
rohiy pisxikisi saghlam bolmighan, ichi tar, körelmes, gumanxor insanlar her
qandaq adem yaki shey'ilerge selbi tereptin qaydighan, bashqilardin her daim
guman qilidighan, birer nersige asanliqche ishenmeydighan bolidiken. Uningha
nisbi halda dunyagha güzel közi bilen qaraydighan, köngli köksi mihri muhabbet
bilen tolghan, ümüdwar, pozitip kishiler, insanlargha we
yaki shey'ilerge ijabi tereptin qaydighan bolidiken.
Pazitip
oylaydighan adem bashqilar körelmigenni köreleydu,
bashqilar his qilamighanni his qilalaydu, bashqilar qilalmighanni qilalaydu.
Biz insan bolghan ikenmiz, choqum bezi sobiktip nersilerning
tesirge uchurshimiz mümkin. Mohimi bashqilargha qoyghan shu qattiq telepni aldi
bilen özimizge qoyup baqayli. Bashilarning mingish turishigha baha
birishtin burun, bashqilarning ayighini bir kiyip baqayli. Bashqilardin hisap
sorashtin burun, her daim eynekke bir qarap, men nime qildim dep öz-özimizdin
bir sorap baqayli. Milletning bishigha kelgen mesililerni bir terep qilish,
birer ademningla mejburyiti bolup qalmastin, hemmeylenning mejburyiti.
Bizde
"itlar qawishidu, karwan yüriwiridu" deydighan ata sözi bar. Eger bashqilarning tenqiti semimi bolmisa, mejsiti mesilini hel qilish bolmisa, milletning menpetige paydiliq bomisa, uni alahide itiwargha ilishimizning hajiti yoq. Chünki bezilerning tenqiti emiliyette hergüz semimi bir
tenqit bolmastin, belki tuxumdin tük ündürüsh, hemme ishitin, hemme ademdin qusur tipishtur.
Bashta
ular sanga pisen qilmaydu, undin kiyin sini mesxire qilidu, undin kiyin sen bilen itishidu, eng axirda sen yingisen.
2018 - yil 5 - May, New York
No comments:
Post a Comment