Memet Emin
Insanlarning herketlendürgüch küchi
diginimiz insanlarning herket qilishi, ishlishi we tirishchanliq körsitishige
sewep bolghan amillar bolup, u insanlarning herket qilishi, ishlishi we tirishchanliq
körsitishining mexsiti we muduasini közde tutidu. Insanlarning herketlendürgüch küchi
insanlarning ihtiyaji bilen zich munasiwetlik bolup, u insanlarning eng iptidayi,
eng asasi ihtiyaji bolghan fizilogiyelik ihtiyajliri, yeni insanlarning hayat
yashishi üchün
zörür bolghan qosaq toyghuzush, issinish
we bixeterlik ihtiyaji bilen insanlarning yuquri derijilik ihtiyaji bolghan
rohiy ihtiyajlirini öz ichige alidu. Insanlarning herketlendürgüch küchining
menbesi her xil bolup, bezide u tashqi amil sewebidin peyda bolghan bolsa,
bezide u ichki amil sewebidin peyda bolidu; yene bezide u ichki we tashqi
amillarning ortaq sewebidin peyda bolidu. Tashqi amil digende insanlargha tesir
qilghan melum shexisler we ularning chaqiriqi, teshebbusi közde tutulghan bolsa,
ichki amil diginimiz insanning melum mexsetke yitish üchün ichidin qozghalghan özide
özgürüsh peyda qilish istiki közde tutilidu. Normalda ichki amildin peyda
bolghan insanlarning herketlendürgüch küchi nisbeten küchlük bir
herketlendürgüch küch bolup, u insanlarning muapiqiyet qazinishida bek mohim
rol oynaydu.
Insanlarning
ihtiyajini töwendikidek besh türge ayrishqa bolidu. Insanlarning
birinji yaki insanlarning eng töwen eng iptidayi we yashash üchün eng zörür bolghan ihtiyaji fizilogiyelik ihtiyaji
bolup, u insanlarning hayat yashishi üchün zörür bolghan yimek ichmek, kiyim
kichek we uxlash ihtiyajini közde tutidu. Insanlarning ikkinji ihtiyaji
bixeterlik ihtiyaji bolup, u insanlarning tinchliq, muqimliq we salametlik ihtiyajini
közde tutidu. Insanlarning üchünji ihtiyaji söygü we tewelik ihtiyaji bolup, u
insanlarning öylik ochaqliq bolush, söygü muhabbet, dostluq we ijtimay tewelik
ihtiyajini közde tutidu. Insanlarning tötinji ihtijay hörmet ihtiyaji bolup, u
insanlarning inawet, shan-shöhret, mertiwe we abroy ihtiyajini közde tutidu. Insanlarning
beshinji ihtiyaji yaki insanlarning eng ali ihtiyaji öz özini emelge ashurush
ihtiyaji bolup, u insanlarning öz özini mükemmelleshtürüsh we öz özini qanaet
qilish ihtiyajini közde tutidu.
Maslow's Hierarchy of Needs
Insanlarning birinji we ikkinji ihtiyaji,
insanlarning asasi ihtiyaji bolup, u hemme insanlarda oxshash bolidu. Insanlarning
üchünji we tötinji ihtiyaji rohiy ihtiyaji bolup, u oxshimighan insanlarda periqliq bolidu; yeni bezi insanlarning rohiy ihtiyaji küchlük bolidu, bezi
insanlarning undaq küchlük bolmaydu. Insanlarning beshinji ihtiyaji insanlarning eng yuquri derilik eng ali
ihtiyaji bolup, u hemme insanlarda ortaq bolmaydu; bu xil ihtiyaji bar
insanlarning sani nisbeten az bolup, ular özi tewe bolghan millet we jemiyetke alahide zor tesir körsitidu; dunyadiki nurghunlighan meshhur shexisler mushu türdiki ihtiyaji küchlük inlarlar hisaplinidu. Insanlarning bu xil ihtiyajining konkirit ölchimi yaki chiki bolmaydu.
Insanlarning bu xil ihtiyaji oxshimighan insanlarda, oxshimighan sharaitta,
oxshimighan dewir we oxshimighan rayunda nahayti zor periqliq bolidu.
Insanlarning asasi ihtiyaji we rohiy
ihtiyaji bilen insanlarning herketlendürgüch küchi tetür tanasip bolidu. Yeni
insanlarning bu ikki xil ihtiyaji qanche qan’ghansiri, ularning herketlendürgüch küchi
shunche ajizlap mangidu. Insanlarning eng ali derijilik ihtiyaji bolghan öz
özini emelge ashurush, öz özini mükemmel qilish ihtiyaji bilen insanlarning
herketlendürgüch küchi ong tanasip bolidu. Yene insanlarning bu xil ihtiyaji qanche qan’ghansiri,
ularning herketlendürgüch küchi shunche küchiyip mangidu. U ihtiyajning chiki
bolmaydu, u ihtiyaj sewebidin peyda bolghan herketlendürgüch küchmu üzlüksiz
küchiyip baridu.
Insanlarlarning asasi ihtiyaji nisbeten
muqim bolghachqa, uningdin peyda bolghan herketlendürgüch küchmu, nisbeten
muqim bolup, oxshimighan insanlar arisida, oxshimighan dewir we oxshimighan
tüzülme astida köp periqlenmeydu. Insanlarning rohiy ihtiyaji, bolupmu insanlarning
eng ali ihtiyaji bolghan öz özini emelge ashurush ihtiyaji, nisbeten
özgürüshchan, oxshimighan insanlar, oxshimighan dewirde periqliq bolghini
üchün, uningdin peyda bolghan herketlendürgüch küchmu oxshimighan insanlar
arisida, oxshimighan dewir we oxshimighan tüzülme astida köp periqliq bolidu.
Dinniy itiqad üstünlikni igelligen
eneniwi jemiyette we yaki dinniy itiqad hökümiran orunda turghan tüzülmide, “ölgendin
kiyin jennetke kirish” insanlarning insanlarning eng ali derijilik rohiy ihtiyaji dep qarilip, insanlarni herketke keltüridighan eng mohim
herketlendürgüch küch menbesige aylan’ghan. Undaq jemiyette insanlarning rohiy
ihtiyaji dinniy itiqadini merkez qilghan; dinniy itiqad insanlarning
herketlendürgüch küchining mohim menbesi bolghan. Bu jemiyette bashqilarni
herketke keltürmekchi bolghanlar, lidirlar, hetta hökümiran siniplar we hakimiyet
bishidikiler, insanlarning bu ihtiyajidin ünümlük paydilinip, xelqni herketke
keltürüshke we özining közligen mexsetlirige yitishke tirishqan. Gerche insanlarning
dinniy itiqadi, bashqilar teripidin bolupmu hökümiran siniplar teripidin süyi istimal
qilin’ghan, paydilan'ghan bolsimu, biraq u hazirgha qeder nisbeten yenila keng xelq ammisini
herketke keltürüshtiki eng küchlük herketlendürgüch küchning biri hisaplinidu.
Dinniy itiqadni inkar qilidighan yaki
chekligen, dinsiz koministik tüzülmidiki jemiyette, hakimiyetni qoghdash, xelq üchün xizmet qilish we kominizimni emelge ashurush, insanlarning eng ali ghayisi dep teshwiq qilin’ghini üchün, kominisim itiqadi
küchlük bolghan nurghun kishilerge nisbeten, hakimiyetni qoghdap, kominizimni emelge ashurush üchün
köresh qilish, insanlarni herketke keltürdighan eng mohim herketlendürgüchi
küchning birige aylan’ghan. Bu jemiyette bashqilarni herketke keltürmekchi
bolghanlar, lidirlar, hetta hökümiran siniplar we hakimiyet bishidikiler, bir
tereptin kominizimdin ibaret ghayiwi bir jemiyetni desmayi qilip, u emelge
ashsa insanlar xalighini qilalaydighan, xalighinigha irisheleydighanliqini
teshwiq qilish arqiliq, xelqni herketke keltürüshke tirishqan bolsa, yene bir
tereptin insanlarni özini untup, öz menpetidin waz kichip, xelq üchün, namda weten we dowlet üchün, emilyette hakimiyet üchün xizmet
qilishqa chaqirish arqiliq özining közligen mexsetlirige yitishke tirishqan. Bu xil tüzülme astida
tashqi amil insanlarning herketlendürgüch küchining asasi menbesi bolup, bashqilar
üchün, kelgüsi ghaye üchün köresh qilish bek teshebbus qilinip, shexslerning köz
aldidiki ihtiyaji, shexslerning menpeti we ichki amil itiwargha ilin’mighan; köpligen
insanlarning kelgüsi ghahisi üchün küresh qilish rohiy ighir derijide süyi
istimal qilin’ghan; shu seweptin u gerche bir mezgil, bir qisim dölet we rayundiki
keng xelq ammisini herketke keltürüshte hel qilghuch rol oynighan bolsimu,
biraq waqitning ötüshi we zamanning tereqqiyatigha egiship, bara bara insanlargha tesir körsitelmeydighan halgha chüshüp
qalmaqta.
Mesilen Xitay kominist partiyesining reyisi Maw Zidong 1944 – yili 9 – ayning 8 – küni “Xelq üchün xizmet qilish” chaqirqini oturgha qoyghan bolup, shuningdin itiwaren bu chaqiriqni xelqni kerketlendüridighan mohim amil qatarida qollunup, Xitay xelqni herketlendürüp, hakmiyet bishigha chiqqan we özining közligen mexsitige yetken. Xelq üchün xizmet qilish oturgha qoyulup 70 yildin artuq waqittin kiyinki bügünki künde, xelq nurghun heq hoquq we menpetlerdin mehrum qilip, hakimiyet bishidikiler eng chong menpet we imtiyazgha irishti.
Mesilen Xitay kominist partiyesining reyisi Maw Zidong 1944 – yili 9 – ayning 8 – küni “Xelq üchün xizmet qilish” chaqirqini oturgha qoyghan bolup, shuningdin itiwaren bu chaqiriqni xelqni kerketlendüridighan mohim amil qatarida qollunup, Xitay xelqni herketlendürüp, hakmiyet bishigha chiqqan we özining közligen mexsitige yetken. Xelq üchün xizmet qilish oturgha qoyulup 70 yildin artuq waqittin kiyinki bügünki künde, xelq nurghun heq hoquq we menpetlerdin mehrum qilip, hakimiyet bishidikiler eng chong menpet we imtiyazgha irishti.
Dinniy itiqat hem hökümiran orunda
turmaydighan hem inkar qilinmighan we cheklenmigen, erkinlik we dimokiratiye
teshebbus qilin’ghan hazirqi jemiyette, insanlarning shexsi ihtiyaji we
erkinliki alahide teshebbus qilin’ghini we itiwargha ilin’ghini üchün, insanlarning
öz istiki boyiche yashash nisbeten kapaletke ige qilin’ghan. Shu seweptin
insanlarning özi toghra dep bilgen eng ali ghayisi üchün köresh qilishi,
insanlarni herketke keltüridighan eng mohim herketlendürgüch küch bolup qalghan.
Shunga bu jemiyette bashqilarni herketke keltürmekchi bolghanlar, lidirlar,
hetta hakimiyet bishidikiler, peqet qanun yol qoyghan dairde, bashqilarning
shexsi isteklirige hörmet qilghan asasta, ikki terep ortaq menpetlinishni
mexset qilip, shexis iresheleydighan maddi we meniwi menpetni tekitlesh arqiliq
andin bashqilarni herketke keltüreleydu. Bu xil tüzülmining muapiqiyet
qazinishining asasi sewebining biri, uning
ichki amilni insanlarning herketlendürüsh küchining
asasi menbesi qilip, tashqi amil arqiliq keng xelq ammisida herketlendürgüch
küch peyda qilish üchün yetmekchi bolghan mexsetni insanlarning shexsi menpeti
bilen zich baghlishida.
Biz Uyghurlar, bolupmu tashqi dunyada
oxshimighan döletlerde yashawatqan köp sanda Uyghurlar, yuqarqi üch xil tüzülme
we üch xil jemiyetning ortaq tesirige uchurghinimiz üchün, keng xelqimizni
herketke keltüridighan taq bir herketlendürgüch küch yoq. Dinniy itiqadi
küchlüklerni herketke keltürüsh üchün, “Allah yolli, ölgendin kiyin jennetke
kirish” chong rol oynaydighan bolsa, dinniy itiqadi unche küchlük
bolmighanlarni herketke keltürüsh üchün, “Allah yolli, ölgendin kiyin jennetke
kirish” digenler bek chong rol oynimasliqi mümkin. Bezi insanlirimizning
kelgüsi ghahisi, xelq üchün, weten üchün, millet üchün küresh qilish rohiy biz
yashighan jemiyette ighir derijide süyi istimal qilin’ghanliqi üchün, kelgüsi
ghayini, weten we millet üchün xizmet qilishni destek qilip turup ularni
herketke keltürüshmu unche asan emes. Uning üstige bizdiki pisxikiliq mesililer
tüpeylidin, öz ara ishenmeslik, guman qilish, ümütsizlik, chüshkünlishish, endishe
qilish we qorqush qatarliqlar sewebidin, keng xelqimizni herketke keltürüsh
tiximu qiyin bolmaqta. Shunga biz choqum qiliwatqan herqandaq ishimizni öz
menpetimiz bilen baghlishimiz kirek. Biz bashqilar üchün emes, özimizning
mewjutliqi üchün, özimizning kelgüsi ewlatliri we uruq tuqqanliri üchün
tirishiwatqanliqimizni, bolmisa bashqilarning emes özimizning weyran
bolidighanliqimizni tonup yitishimiz kirek.
No comments:
Post a Comment