Siyasi akitiplirimiz duch kiliwatqan tenqit we
hujumlar toghursida qisqiche mulahize
Memet Emin
Muhajirettiki siyasi dawayimizning
tereqqi qilishi we Amirka bashchillighidiki gherip döletlirining wetinimizdiki
weziyetke bolghan diqiti we köngel bolüshining küchüyishige egiship, Xitay
hökümiti we uning qollughuchilirining her xil buzghunchiliq herketliri
küchiyishke bashlidi. Eger diqqet qilsaq, yiqindin buyan Xitay hökümitining wetinimizde yürgüziwatqan
rezil siyasetlirini aqlaydighan
teshwiqat matiryallarning köpiyish bilen birge, her xil ijtimayi taratqularda dawagha,
bolupmu dawaning aldida mingiwatqan siyasi akitiplirimizgha qarita her xil
selbi uchur we hujumlarningmu köpiyiwatqanliqini bayqaymiz. Gerche siyasi
akitiplirimizgha qarshi selbi uchurlar tarqitiwatqan we ulargha hujum
qiliwatqan u insanlarning sani bek köp bolmisimu, biraq ular tarqatqan u selbi
uchur we hujumlar, bir tereptin bir qisim siyasi akitiplirimizning rohiy
keypiyatigha, normal hayatigha, xizmet we ügünüsh ünimige, shundaqla ularning dawadiki
akitipchanliqigha éghir tesir yetküzgen bolsa, yene bir tereptin keng jamaet
ichide her xil selbi tesirlerni peyda qilmaqta.
Siyasi akitiplirimizgha qarshi oturgha chiqqan u selbi uchurlar we
hujumlarning beziliri ismi jismi iniq bolghan bezi shexislerdin kelgen bolsa,
yene beziliri ismi jismi iniq bolmighan, özlirige her xil chirayliq isimlarni qoyuwalghan
atalmish “ötkichiler” ler bolup, ularning beziliri qesten buzghunchiliq
qiliwatqan bolsa, yene beziliri hetta özining nime qiliwatqanliqini, kimning
paydisigha xizmet qiliwatqanliqini periq itelmeydighan nadan, jahil, radikal, pisxikisi
buzulghan we yaki hessetxor, körelmes insanlar bolsa kirek. Biz ijtimayi
taratqularda siyasi akitiplirimizgha qarshi oturgha qoyulghan u selbi uchur we
hujumlarni körgende, bezilirimiz aldirapla ularning hemmisini xainlarning
qilmishi dep yekün chiqarsaq, yene bezilirimiz u selbi uchur we hujumlargha
egeship chuqan kötürüshtuq; bezilirimiz nime qilishni we kimning gépige ishinishni bilelmey bir birimizdin guman
qilishqa bashlisaq, köpinchimiz u uchur we hujumlargha nisbeten süküt qilishni
talliduq.
Hemmimizge ayan bolghandek, wetendiki weziyetning éghirlishishi, wetendiki uruq tuqqan, dost buraderler
bilen bolghan alaqining üzilishi, wetendin kiliwatqan qabahetlik xewerlerning
köpiyishige egiship, hemmimizning rohiy keypiyati we pisxikisi azdur köptur buzulmaqta;
köpünchimizde oxshimighan derijide ghem endishe, qayghu hesiret, nale shikayet,
ghezep nepiret, chüshkünlük we ümütsizlikler mewjut. Shu seweptin bezide
oxshimighan köz qarashlirimizni oturgha qoyghanda we yaki tenqidi
pikirlirimizni bergende gep sözlerge bek diqqet qilmay, qarshi terepni renjitip
qoyidighan ehwallar mewjut. Shunga oturgha chüshken oxshimighan pikirlerge
muamile qilghanda, aldi bilen choqum ularning hemmisini pitne pasat we yaki özimizge
qilin’ghan hujum dep qarimay, ularning
ichidiki bir qisim yaxshi niyet bilen bergen teklip we tenqidi pikirlerni
periqlendürishimiz kirek. Chünki hemmimizning yashighan muhitimiz, körgen
terbiyerimiz we bilim sewiyerimiz periqliq bolghini üchün, mesilige qarighan
yölünishimiz, tenqit pikirlerni ipadilesh usulimiz oxshimasliqi mümkin; shu
seweptin tenqit birish usulimiz, hemmimizge yiqip kitishi natayin, hetta
bezilirimizde xata chüshenche peyda qilishi mümkin. Undin bashqa dawa her bir
Uyghurning dawasi bolghachqa, herqandaq Uyghurning dawaning toghra yolda saghlam
yürishini küzütüsh we uninggha teklip pikiri birish heqqi bar. Siyasi
akitiplirimizmu, insan’gha qarap muamile qilmay, bashqilar oturgha qoyghan
teklip pikirlerning simimiyitige qarash kirek. Chünki dawa shexsi dawa emes; u xata
yolgha kirip qalsa, uning ziyinini her bir Uyghur teng tartidu.
Mining qarishimche siyasi akitiplirimizgha qarshi her xil selbi uchurlarni
tarqitiwatqan we ulargha hujum qiliwatqan insanlarni töwendiki bir nechche
türge ayrish we yaki ularning sewebini töwendiki bir nechche tereptin analiz
qilish mümkin.
1. Köz qarash we idilogiyediki periq tüpeylidin. Bezi insanlar köz qarash
we iddiye jehette özidin periqliq bolghanlargha we yaki pikir köz qarashliri özige
yaqmighanlargha her xil bohtanlarni chaplap, ularning obrazini xunikleshtürishke
uruniwatqan bolushi mümkin. Yene bezi insanlarning siyasi akitiplirimizni we
yaki dawaning aldida mingiwatqanlarni mexsetlik yaki mexsetsiz halda
musteqqilliq telep qilidighan we musteqqilliq telep qilmaydighan dep ikkige
ayrip, öz ara hujum qilishqa sewep bolawatqanliqimu köz yumghili bolmaydighan
bir heqiqet. Undin bashqa eger diqqet qilsaq bezi insanlirimiz, mediniyet sewiye
we dinni jehettiki periqliq köz qarashlar tüpeylidin, insanlarni peqet musulman
we kapir dep ikkigila ayrip, musulman bolmighanlar bilen ish birliki ilip
barghanlargha oxshimighan qarashta bolup, ularni biraqla inkar qilidighan we
yaki ulargha hujum qilidighan ehwallarmu mewjut.
2. Shohretpereslik, hesetxorluq
we qizghanchuqluq tüpeylidin. Dawa ichidiki bezi insanlirimiz arisida, özining dawadiki
ornining mohimliqini namayen qilish üchün, mexsetlik we mexsetsiz halda özdin bashqa
siyasi akitiplarning siyasi paliyetlirini inkar qilidighan we yaki ularning
obrazini xunikleshtürüshke uriniwatqanlar bolushi bolushi mümkin.
3. Chüshkinlishish we
ümütsizlik tüpeylidin. Wetendiki éghir weziyetning uzun’gha sozilishi
sewebidin, éghir
derijide chüshkinlishish we ümütsizlikke
giriptar bolghan bezi insanlar, milletning bu halgha chüshüp qilishini dawa
qiliwatqanlarning iqtidarsizliqi we yaki teshkilat bashliqlirining xelqni xata
yolgha bashlighanliqidin dep bilip, ulargha hujum qilish arqiliq öz könglini
rahet qilishqa tirishiwatqan bolushi mümkin.
4. Xitay hökümitige ishleydighanlar we yaki Uyghurche ügen’gen Xitaylar,
qesten arimizda buzghunchiliq qiliwatqan bolushi mümkin. Wetendiki Xitay
bixeterlik xadimliri, wetendiki tuqqanlargha bisim ishlitip, her xil yumshaq
yaki qattiq taktikilarni qollunup, weten sirtidikilerni Xitay üchün xizmet
qilishqa mejbur qilghan ehwallar oturgha chiqqan idi. Biz peqetla oturgha
chiqqanlirini bilimiz, biraq oturgha chiqmighanliri qanchilik, ular qaysi
döletlerde we nine wezipilerni ötewatidu? Biz ularni bek bilip ketmeymiz. Undin
bashqa pul üchün sitilghanlar we yaki Uyghurche ügen’gen Xitay bixeterlik
xadimlarmu, her xil isimlarni qollunup, siyasi akitiplargha we dawaning
bishidikilerge hujum qiliwatqan, ularning xelq ichidiki obrazini
xunukleshtürüshke uriniwatqan bolushi mümkin.
Yuqarqi insanlarning bir qismi belkim kimge ishiniship, kimge egishishni
bilmesliktin yaki bashqilarning qaymuqturishidin, bilip bilmey shu xataliqlarni
ötküziwatwan bolushi mümkin; beziliri hetta özlirini millet üchün heqqi xizmet
qilwatqanlar dep hisaplishi mümkin. Biz öz pikir we köz qarashlirimizni bayan
qilish, jamaet pikiri toplash arqiliq, ularning bezilirige tesir
körsitelishimiz we ularni qiliwatqan xata herketliridin yanduralishimiz mümkin;
likin köpünchisi ismi jismi yoq kölenggü bolghachqa, ular öz niyitidin
yanmighiche ulargha tesir körsitish we yaki ularni xata yoldin qutuldurup
chiqish unche asan emes; bolupmu bizge düshmenlik qiliwatqan düshmen
küchlerning mexsiti bizning itipaqliqimizni buzup, bizni rohiy jehette weyran
qilish bolghachqa, ular qanunning jazasigha uchurmighiche, biz ularni qiliwatqan
ishidin tosup qalalmasliqimiz mümkin. Shunga men köpchilikning, bolupmu her xil
hujum we rohiy zerbige uchurghan siyasi akitiplarning, özliri duch kelgen mesilelerge
rohiy jehettin qandaq taqabil turush toghursida öz köz qarashlirimni oturgha
qoyup ötmekchi.
Insanlar hayatida her xil
maddi we meniwi qiyinchiliqlargha duch kilidighan bolup, dush kelgen meniwi qiyinchiliqlar
ichide yengmek eng qiyin bolghini öz özimizni yingish hisaplinidu. Yeni
bashqilarning bizge qandaq baha birishi we qandaq qarishidin bekrek, özimizning
özimizge qandaq qarishimiz we özimizning bashqilarning özimizge bolghan selbi
bahasigha bolghan his tuyghimiz üstidin ghalip kilishimizdur. Nurghun insanlar
rohiy jehette bashqilarni emes öz özini yingelmigini we özi üstidin ghalip
kilelmigini üchün, özining qelbidiki özige bolghan tonushidin bekrek
bashqilarning özige bergen bahasigha itiwar biridu; bashqilar selbi baha
bergende, asanla renjidu, köngli yirim bolidu we chüshkünlishidu; bashqilar
ijabi baha bergende we yaki maxtighanda, asanla xosh bolup, leylep qalidu. Emiliyette
nurghun kishiler insanlargha baha bergende ularning kelgüside irishidighan
netijisige qarap emes, belki hazir qolgha keltürgen netijisige qarap baha
biridu. Shunga eger yetmekchi bolghan nishan iniq bolsa, milletke paydiliq ish
bolsa, aldigha qarap mingish kirek. Amirkiliq dangliq righbetlendürüsh nutiqi sözligüchi,
Tony Gaskins mundaq digen iken, "Yalghuz yürüshke hazir bolung, chünki siz
bilen yolgha chiqqan köpligen insanlar siz bilen axirghiche yürishi
natayin". Nishan iniq bolsa, niyet
durus bolsa, qolgha keltürgen netije, xelqimizge jümlidin selbi pikir bergen
we hujum qilghanlargha nisbeten, eng küchlük jawaptur. Bashqilarning bizge
selbi tesir körsitishige we yaki qilghan ishimizdin waz kechürüshke purset
yaritip bermeslikimiz kirek. Elwette men bu yerde bashqilarning pikirige qulaq
salmasliq kirek dimekchi emesmen. Bashqilarning pikirige qulaq salghanda, eng
mohimi ularning semimiyitige qarashimiz kirek; semimi tenqitlerni qobul qilishimiz
kirek.
Insanning mahiti shexsiyetchi
bolidu, shunga insan ewel özini oylaydu. Insanlarni herketke kelturüshte eng mohim rol
oynaydighan amil hergüz “bashqilar” bolmastin, belki insanning özining shexsi
ihtiyajidur. Insanning ihtiyaji digende asasliqi insanning maddi we meniwi
ihtiyajliri közde tutilidighan bolup, u insanning yashishi üchün zörür bolghan maddi
ihtiyaj, bixeterlik ixtiyaji, rohiy ihtiyaj we eng yuquri derijilik özini qanaetlendurush
ihtiyajidin ibaret bir nechche türlük ihtiyajni öz ichige alidu. Insanning maddi
ihtiyajining chéki bolidu, biraq insanning
menivi ihtiyajining chéki bolmaydu; Maddi ihtiyajdin ashqan herqandaq maddi bayliq emiliyette insanning meniwi ihtiyaji üchündur. Insan qilmaqchi bolghan herqandaq ishni, peqet öz
menpetige biwaste baghlighanda, andin eng zor herketlendürgüch küchke ige
bolup, qilmaqchi bolghan ishini eng yaxshi qilalaydu. Beziler bir milletke yaki bir doletke bash bolup, oz iqtidarini eng yuquri derijide namayen qilish arqiliq ozining ozini qanaetlendurush ihtiyajini qandurghan bolsa, yene beziler dangliq, alim, doxtur tijaretchi, artis bolup, netije yartish arqiliq ozining ozini qanaetlendurush ihtiyajini qanduridu.
Elwette men bu yerde insanning mahiti shexsiyechi bolidu diyish arqiliq
insanlarning öz xelqi, milliti we wetini üchün pidakarliq körsitidighan,
insaniyetke menpet yetküzüsh üchün yaxshi ishlarni qilidighan ali janap rohni
inkar qilmaqchi emes. Men peqet u rohning insanda bolidighan meniwi ihtiyaj
tüpeylidin bolidighanliqini tekitlimekchimen. Mesilen dunyada saxawetlik bilen
öchmes namlarni qaldurghan nurghunlighan shexisler, özliri qilghan saxawetlik
ishliri tüpeylidin meniwi jehette eng chong xoshalliqqa we qanaetke irishken. Yeni
ular u saxawetlik ishlarni bashqilargha köz köz qilish üchün emes, belki öz
raziliqi we xoshalliqi bilen öz könglidin chiqirip qilghan, yaki ular shu
saxawetlik ishlarni özining xoshalliqi dep bilgen we shundaq qilish arqiliq eng
zor meniwi ozuqqa irishken. Ular qilghan ishini öz raziliqi bilen könglidin
chiqirip qilghanliqi üchün, bashqilardin
bir nerse kütmigen. Bashqilarmu chin könglidin chiqirip, ulargha cheksiz
hörmetler ata qilghan we ularni menggü yad etken.
Allah hemmimizni barawer
yaratqan; mes'ulyet yalghuz dawa qiliwatqanlarghila mensup bolup qalmastin,
belki hemmimizning özimizge chüshluq mesultimiz we wijdani burchimiz bar. Amirka pirezidenti
Abraham Lincoln mundaq digen iken, “Sen bügündin qichish arqiliq etidiki
mesulyitingdin qutulalmaysen". Biz bir ish
qilsaq, bashqilar üchün emes, belki öz mesulyitimiz we öz wijdani burchimizni
ada qilish üchün qilimiz, hem uning jawabini bashqilargha we yaki ismi
jismi yoq insanlargha emes, belki ewel öz wijdanimizgha, Allagha andin biz
söygen we bizni söygen insanlargha birimiz. Shunga bizning ismi jismi yoq insanlarning
ijtimayi taratqularda yazghan her xil selbi uchurliri, bohtanliri we hujumliri üchün,
renjishimizning, könglimizni yérim qilishimizning, ulargha chüshenche birip
yaki ulargha qarshi inkaslarni yizip, waxtmizni isirap qilishimizning
hichqandaq hajiti yoq. Elwette biz insan bolghachqa, hisyatimiz bar,
könglimizge kilidu, biraq biz bir ish qilimen dep oturgha chiqqan ikenmiz, aldi
bilen öz özimizni yingeleydighan bir küch we jasaret bolishi kirek. Bolmisa, düshmen
mexsetke yetken bolidu; biz weten dawasidin ibaret bu büyük ishqa tixi taza hazir
bolmighan bolimiz.
Biz bir ish qilghanda, meyli u qandaq ish bolishidin qetti nezer, biz dawamliq uni millet üchün, weten üchün we yaki bashqilar üchün dep bek tekitlep kitishimizning hajiti yoq. Chünki milletmu bizning, wetenmu bizning; u wetende yashawatqan
millet bizning uruq tuqqanlirimizdin terkip tapqan. Ular üchün bir ish
qilghanliq, emiliyette özimiz üchün bir ish qilghanliq; öz wijdani burchimizni
ada qilghanliq; biz u arqiliq özimizning könglini rahetliteleymiz; özimizning meniwi
ihtiyajimizni qanduralaymiz. Eger biz qilghan ishimizni we körsitiwatqan pidakarliqimizni öz mesulitimiz we
wijdani burchimizni ada qilish üchün qilduq dep qarisaq, u chaghda biz özimiz
xalap qilghan ishimiz we körsetken
pidakarliqimiz üchün, aldirap bashqilardin bir nerse kütmeymiz we aldirap bashqilardin
renjimeymiz. Elwette hemmimiz insan
bolghachqa, qilghan ishimizni we körsetken pidakarliqimizning bashqilar
teripidin itirap qilinishini, bashqilar teripidin hörmetlinishni ümüt qilimiz;
likin biz shuni untup qalmasliqimiz kirekki, biz bashqilardin renjish, xapa
bolush, qilghan ishimizni her küni nechche qitim tekitlesh we yaki bashqilarni
zorlash arqiliq, ularning hörmitige we itirap qilishigha irishelmeymiz; biz peqetla
özimizning güzel exlaq pezlitimiz we söz herkitimiz arqiliq bashqilargha tesir
körsiteleymiz; özimizning emili netijilirimiz arqiliq bashqilarning hörmiti we
itirap qilishigha sazawer bolalaymiz.
Her birimiz hem özimizge hem biz
tewe bolghan ijtimayi chembirekke tewe. Insan aldi bilen özini razi qilghandin
kiyin, andin etiraptikilerni we bashqilarni razi qilalaydu. Özini razi
qilalmighan insan hergüz bashqilarni razi qilalmaydu; özini xosh qilalmighan insan
hergüz bashqilarni xosh qilalmaydu. Biz bu nuqtini toluq tonup yitishimiz, etirapimizdikilerge
pozitip inirgiye, xushalliq we ümüt ata qilish üchün, aldi bilen özimiz choqum
pozitip, xoshal we ümütwar bolishimiz kirek.
2019 - yili 12 - ayning 8 - küni
2019 - yili 12 - ayning 8 - küni
No comments:
Post a Comment