Toghura we xata
Memet Emin
Toghura we xata bolsa
aq we qara, kündüz we kiche, yaxshi we yaman, ong we tetür, issiq we soghuq
digenlerge oxshash öz ara qarmu qarshi menidiki söz bolup, ularni bezide ikki
qutupluq sözler dep atashqimu bolidu. Ikki qutup digen söz tilgha ilin'ghanda
derhalla ikki qutup arisidiki boshluq isimizge kilidu. Riyalliqta
nurghun nersiler peqet ikki qutuptila emes, belki ikki qutup arisidimu yüz
birishi, hem u ikki qutuplar arisida yüz bergen sheyiler we hadisiler arisida
öz ara baghlinish we öz ara orun almishish bolishi mümkin.
Toghura bilen xatani
ikki qutupluq söz disek, undaqta bu ikki qutup yeni toghur bilen xata
arisini nime dep ataymiz? Epsus ata bowilirimiz uninggha ixcham bir isim
qoymighan iken, shunga hazirche biz ularni toghurmu emes, xatamu emes dep
turushqa mejburimiz. Hayatimizda aq qaridek chigirsi iniq bolmighan we yaki
yuqarqi ikki qutupning birige tewe bolmastin belki ularning otursidiki sheiler
we ishlar xili köp sanni igellise kirek, mesilen külreng (aqmu emes,
qarimu emes), salqin (issiqmu emes soghuqmu emes), normal (set emes,
chirayliqmu emes, oruqmu emes, simizmu emes, igizmu emes, pakarmu emes, dötmu emes,
eqilliqmu emes, yaxshimu emes, eskimu emes, we waakazalar).
Biz toghura bilen
xata, set bilen chirayliq, igiz bilen pakar arisidiki uqumlar we sheilerge baha
bergende, ulargha kisin baha birelishimiz mümkinmu? Jawap, bezide mümkin,
bezide mümkin emes. Chünki bezi waqitta ularning orni almishishi mümkin.
Nimining toghura nimining xata, niming igiz nimining pakar, nimining chirayliq
nimining set ikenlikige höküm chiqirishta bezide konkirit ehwalgha we shert
sharaitqa qarash kirek. Mesilen chirayi normal bir adem chirayi set bolghan
yene bir ademge nisbeten chirayliq hisaplansa, chirayi alahide chirayliq bashqa
bir ademge nisbeten set hisaplinishi mümkin.
Herqandaq toghura ish
yaki toghura köz qarashning birla ipadisi bolushi natayin. Nimining toghura,
nimining xata ikenliki, u ishqa we u köz qarashqa baha bergüchi we uninggha
höküm chiqarghuchining dunya qarishi, qimmet qarishi, dinniy itiqadi,
exlaq pezilti, insani ghururi, medini sapasi, u adem yashawatqan dewir we
sharait qatarliq nurghunlighan amillar bilen munasiwetlik. Bir adem xata
dep bilgen ishning choqum xata bolishi natayin. Yene bir adem toghra dep bilgen
ishning choqum toghura bolushimu natayin. Bezide uninggha qaysi yölünüsh we
yaki qaysi nuqtidin qarashqa baghliq. Mesilen inqilap bilen eksil inqilap öz ara
qarmu qarshi bolghan ikki xil uqumni bildüridighan söz bolup, u melum
küchlerning hakimiyetke qarshi ilip barghan qarshiliq körishini körsitidu; eger
u ghelbe qilsa, ghelbe qilghanlar teripidin inqilap dep xatirlinidu; eger u
meghlup bolsa hakimiyet teripidin eksil inqilap dep qarilip, inkar qilinidu.
Hazir xelqimiz
yüzliniwatqan ehwalning qanchilik ighirliqini we uning künsayin
ighirlishiwatqanliqini men bu yerde sözlep olturmisammu, hemimizge ayan. Bundaq
bir sharaitta, bezilirimiz ehwalimizning qanchilik bir tehdit astida qalghanliqini
tixi toluq tonup yetmey, küchimizni birlikke keltürüp, heqiqi düshmen'ge ortaq
qarshi turushning ornigha, inirgirimizni we waxtimizni öz ara eyipleshke serip
qiliwatimiz. He disek sewenlikni bashqilardin izdep, oxshimighan köz qarash we
oxshimighan pikirdikilerni inkar qiliwatimiz, ularni xayin, munapiq dep
haqaretlewatimiz. Hetta ölüp ketken yaki turmigha kirip jazaliniwatqan we ighir
bedel tölewatqanlarnimu oturgha tartip chiqip, ularni wetenni satqan, milletke
asiliq qilghan dep eyiplewatimiz. Men bu yerde bashqilarni tenqitleshke
bolmaydu dimekchi emesmen. Men peqetla biz bashqilarni tenqitligende ularni
haqaretleshni, shexsiyitige tajawuz qilishni mexset qilmastin, belki ularning
xataliqidin ibiret ilish we yaki dawani tiximu yaxshi ilip birishni mexset
qilishi kirek dimekchimen.
Mundaq bir eqliye söz bolghan: Birsi birer
ishta xataliship qalsa, u qilghan toghura ishlarning hemmisini untup qalma.
Bezide toghura ishning
xata teripi bolghinigha oxshash, xata ishningmu toghura teripi bolidu. Bezide
toghra bolghan ish waqit we sharaitning özgürishi bilen xata bolup chiqishi
mümkin. Oxshashla bezide xata dep qaralghan ishmu waqit we
sharaitning özgürüshi bilen toghura bolup chiqishi mümkin.
Barbara Mek-kilintok (BarbaraMcClintock) Amirkiliq dangliq hüjeyre irsiyetshunas alim bolup, u 1940 –
yildin 1950 – yilliri arisida qonaqning gini toghursida tetqitqat ilip birip,
gin orun almishish (transposition) neziryesini tunji bolup oturgha qoyghan. Likin uning bu
bayqishi eyni waqittiki nopuzluq alimlar teripidin inkar qilin’ghan. Shuning
bilen bu ayal alim 1953 – yildin bashlap özining tetqitqat netijisini ilmi
maqale süpitide ilan qilishni toxtatqan. 20 yildin kiyin, bashqilar u ayal alim
bilen oxshash netijilerge iriship, uning eyni waqittiki bayqishining toghura
ikenligini ispatlighan, netijide 30 yildin kiyin u ayal alim oturgha qoyghan
nezirye eyni waqittiki “xata” dep inkar qilinishtin “toghura” dep itirap
qilishqa özgürep, 1983 – yili nobul mukapatigha irishken.
Biz yashawatqan zimin
yeni yer sharidin ibaret bu pilanitning yumulaq yaki tüz (tüzleng) ikenliki
dunyada eng uzun talash tartish qilin’ghan bir tima bolsa kirek. Yer sharining
yumulaq ikenliki eng burun miladiyedin burun 6 – esirde oturgha qoyulghan, yeni
hazirgha qeder 2600 yil bolghan bolsimu, biraq 16 – esirning bishighiche yeni
2000 yil etirapida yer sharini tüz dep xata qaraydighanlar öz pikiride ching
turup kelgen. Gerche 1520 - yilliri yer sharining yumulaq ikenliki
jezmenleshtürülgen bolsimu, kiyin Amirkining astirinomiye alimliri yer shari
sirtidin tartqan ressimler arqiliq uning yumulaq ikenligini ispatlighan
bolsimu, hem shundaqla mutleq köp sandiki kishiler yer sharini yumulaq dep
qobul qilghan bolsimu, biraq heli hem yer shari yumulaq emes tüz dep, yer
sharining yumulaq ikenligini inkar qilidighan we uni xata dep qaraydighanlar
bar. Uning tipik misali Hazirqi Zaman Tüz Yer Shari Ilmi Jemiyiti (Modern Flat Earth Society). Engiliyelik Samiyul Shenton (Samuel
Shenton) 1956 – yili Hazirqi
Zaman Tüz Yer Shari Ilmi Jemiyitini berpa qilghan bolup, uning egeshküchiliri
her yili 200 din köpiyip kelmekte iken.
Mining yuqarqi ikki
misalni oturgha qoyushimdin sewep, toghura we xatani periq itishning bezide
undaq asan emeslikini, melum dewir we sharaitta toghura dep qaralghan bezi
ishlarning zamanning ötüshi bilen xata bolup chiqidighanliqini, we xata dep
qaralghan bezi ishlarning zamanning ötüshi bilen toghura bolup chiqidighanliqini,
hetta bezide uninggha iniq höküm chiqirish üchün nahayti uzun waqit
kitidighanliqini tekitlep ötmekchi.
Biz kichiq
chighimizdin bashlap quyashni qizil sizip we uni qizil quyash dep teswirlep
kelgen. Shexsen men Amirkigha kelgendin kiyin andin quyashni siriq
sizidighanlarning barliqini bildim. Emiliyette az bir qisim döwlettiki
xelqlerdin bashqa mutlek köp sandiki kishiler quyashni siriq sizidiken, bizdiki
qizil quyash uqimi belkim kominizim idiyesining tesiridin bolghan bolushi
mümkin. Gerche biz hazir bashqilarning quyashni siriq dep qaraydighanliqini
bilgen bolsaqmu, biraq biz yenila quyashni qizil quyash dep teswirleshtin waz
kechkinimiz yoq. Elwette men bu yerde kimning toghura kimning xata ikenligini
talash tartish qilmaqchi emesmen. Men peqetla oxshimighan mohitta oxshash
bolghan sheyilerge nisbeten oxshimighan tonush we uqum peyda bolishi mümkin
digenni tekitlep ötmekchi.
Nurghun yillar ilgiri
mundaq bir yazmini oqughunum isimde. Bir küni bir doxtur kochida kitiwatsa, bir
ademning yürek kisili ushtumtut qozghulap, kitiwatqan yiride hushidin kitip
yiqilip chüshüptu we yüriki herkettin toxtaptu. Doxtur u ademni qutquzup qilish
üchün bir tereptin baqilargha derhal jiddi qutquzushqa tilfun qilishni
eyitsa, yene bir tereptin derhal yürek we nepisini eslige keltürüsh
usulni qollunuptu, biraq herqanche qilsimu yüriki qaytidin soqmaptu. U ademning
hayatini qutquzush üchün eng mohim bolghan waqitning ötüp kitiwatqanliqini we
jiddi qutquzush mashinisining tixi kelmigenlikini sezgen doxtur derhal
yanjuqidin turmushta ishlitidighan pichaqini ilip, bimarning kökrikini
kisip ichiptu we yürekni qoli bilen mojup, yürekning soqushini eslige
keltürüptu. Aridin uzun ötmey jiddi qutquzush mashinisi keptu, u kishini
doxturxanigha ilip biriptu, hayati qutquzulup qaptu.
Kiyin bu ish doxturlar
arisida qattiq munazire qozghaptu. Mutleq köp sandiki doxturlar u doxturning
qilghinini bir tibbié xadimning normal meshghulat ilip birish qahide
pirinsiplirigha tamamen uyghun emeslikini, adettiki bir mohitta we hichqandaq
dizinpiksiye bolmighan bir sharahitta adettiki bir pichaq bilen bimarning
kokrikini kisip ichishning tamamen xata ikenligini oturgha qoyup, u doxturni
eyiplishiptu, we u doxturdin, bimarning kökrikidin qan toxtimasliqtin we
kesken jayning yallughlinip qilishidin endishe qilmidingmu dep sorighanda, u
doxtur mundaq dep jawap biriptu, toghura, mining qilghinim normal meshghulat
ilip birish qaidilirige tamamen xilap, biraq eger men normal meshghulat ilip
birish qaidilirige uyghun meshghulat ilip barghan bolsam, eger men qan
toxtimasliqtin we kesken jayning yallughlinip qilishidin endishe qilghan
bolsam, bimar alla burun tupiraq astida yatqan bolatti, hem bu munaziremu
bolmighan bolatti. Qan toxtimidi dimek, bimarning yüriki qaytidin soqti dimek,
kesken yer yuqumlandi dimek, bimar tixi hayat dimek. Bimarning kisilgen
kökrikidin qan toxtimasliqi we u yerning yallughlinip qilishi üchün, aldi bilen
u bimar hayat yashishi kirek. U doxtur axirda eger men u bimarning hayatini
saqlap qilip, u bimarning kökrikidin qan chiqishigha we kesken jayning
yallughlinip kilishigha purset yaratqan bolsam, men qilghan ishimdin
pushayman emes deptu.
Heqiqetenmu saghlam
bir ademge nisbeten yashash süpiti aldin oylishidighan mesile, biraq hayati
tehdit astida qalghan bir ademge nisbeten, yashashning süpitidin söz ichishtin,
kisel bolup qilishtin endishe qilishtin burun aldi bilen hayat qilishini
oylishi kirek. Ölgen ademning kisel bolup qilishtin endishe qilishining
hajiti qalmaydu. Insan kisel boldi dimek, u tixi hayat dimek, chunki öleg kisel
bolmaydu. Chiqmighan janda ümüt bar, insan peqet hayat qalghanda andin kisel
bolup qilishtin endishe qilishtin, kisellikning aldini ilip yashash süpitini
yuquri kötürüshtin söz achqili bolidu.
Insan normalda özining
südikini ichmeydu. Eger özining südikini ichken ademni körsek, biz uni
choqum eqli jahida emes dep bilimiz. Likin chölde usuzluqtin öley dep qalghan
bir adem öz südikini ichse, biz u insanni yene eqli jahida emes dep
eyipleymizmu? Oxshashla, biz erkin dunyagha chiqiwilip, “ögzige chiwilip ittin
qorqmaydighan nochi” dek, öz millitining heq hoquqi qoghdash üchün öz
hayatini weyran qilghan Ilxam Toxtini qandaqmu eyipliyeleymiz? Bashqilarning
yüzidiki qarini körmek, bashqilargha baha bermek asan, biraq insanning özining
xataliqini tonup yitishi unche asan emes.
Hazir bizde mewjut
boliwatqan eng asasliq pikir ixtilapi, bezilerni ali aptunomiye telep qilidu
dep eyiplesh bilen yene bezilerni musteqqilliq telep qilmaydu dep eyipleshke
merkezleshken bolup, mining qarishimche bu zidiyetning oturgha chiqishidiki
asasliq sewep, belkim oz ara chushenmeslik bolsa kirek. Men musteqqil bolushni
xalimaydighan hich bir Uyghur yoq dep qaraymen. Mesile qandaq musteqqil bolush,
yeni qandaq qilip we qandaq yollar bilen musteqqil bolush mexsitige yitish, bu
mesilide belkim oxshimighan kishiler arisida oxshimighan qarashlar bolsa kirek.
Shu seweptin bir birimizni inkar qilidighan, hemmimiz özimizning qilghini
toghura, bashqilarning qilghinini xata dep qaraydighan we yaki menla toghura
qilimen, bashqilar xata qilidu, menla dawa qilsam, bashqilar dawa qilmisa, men
qilmighan ish aqsap qalsa, we yaki men rexberlik qilmighan dawa meghlup bolsa
dep qaraydighan xaishlar kündin kün'ge ighirliship kitiwatidu.
Men yashawatqan New
York sheheridin Amirkining paytexti bolghan Washin’giton sheherige birishning
bir qanche usuli bar. Beziler ayrupilan bilen baridu, beziler poyiz bilen
baridu; beziler aptiwuz bilen baridu, yene beziler özi mashina heydep birishni
yaxshi köridu. Ularning ichide baha jehettin eng erzan bolghan usul aptiwuz
bilen birish; baha jehette eng qimmet, waqit jehette eng az waqit kitidighan we
eng qolayliq usul poyiz bilen birish bolsa kirek. Beziler aprupilan bilen
birishni eng tiz usul dep qarishi mümkin, biraq aydurumgha baridighan waqit
bilen bixeterlik tekshürüsh üchün ketken waqitni qoshsaq, yenila poyizda
barghandek tiz bolmaydu. Undaqta biz ularning ichide qaysi usulning toghura,
qaysi usulning xata ikenlikige kisin baha bireleymizmu? Jawap: birelmeymiz.
Eger birsi Washin’giton’gha barimen dep Boston terepke mangmisila, biz ularning
hich birini xata diyelmeymiz.
Biz normalda buzlup
qalghan tamaqni emes, hetta bashqilardin iship qalghan we yaki bir ikki kün
turup qalghan tamaqni hergüz yimeymiz. Undaq tamaqlarni yiyishni toghura emes
we yaki salametlikimizge ziyanliq dep bilimiz. Biraq achliqtin öley dep
qalghan bir adem bashqilardin iship qalghan tamaqni, hetta pakiz bolmighan we
yaki buzulup qalghan tamaqni yise, biz uni kisel bolup qilishtin endishe
qilmamsen dep eyipliyeleymizmu? Eyipliyelmeymiz, chünki u adem aldi bilen hayat
qilishi, öz mewjutliqini saqlap qilishi kirek kirek. Bundaq digenlik elwette hichqandaq
qurban bermeslik digenlik emes.
Hazir xelqimizning
nime halgha chüshüp qalghanliqi hemmizge ayan. Arimizda musteqqiliq
xalimaydighan insanlar köp bolmisa kirek. Eger biz musteqqil bolghan bolsaq,
bundaq ehwal bolmayitti. Mesilini tüptin hel qilish üchün choqum musteqqil
bolishimiz kirek, bularning hemmisi nahayti addi bir uqum, biraq
musteqqil bolush undaq asan bolghan bolsa, biz alla burun musteqqil bolghan
bolattuq, hem hazirqidek bundaq yaman halgha chüshüp qalmighan bolattuq.
Xelqimizning hazirqi ehwalida musteqqil bolush üchün aldi bilen millitimiz öz
mewjutliqini saqlap qilishi kirek. Uningliq üchün yalghuz quruq nezirye emes,
köz aldimizdiki herqandaq pursettin, paydilinishqa bolidighan herqandaq ixtimaliqtin
toluq paydilinishimiz kirek.
Biz musteqqilliq telep
qilghan’gha birsi bizge musteqqilliq bermeydu. Hetta biz ali aptinomiye telep
qilghan’ghimu, hichkim bizni musteqqiliq telep qilmaydiken dep, ali
aptinomiyeni qolimizgha ekilip tutquzup qoymaydu. Musteqqilliq digen telep
qilip alidighan nerse emes. Bizning nime alalishimiz bashqilardin nime telep
qilishimizgha baghliq bolmastin, belki özimizning küchige we nime
alalishimizgha baghliq. Biz öz ara bir birimizni eyiplep olturushtin köre, hemmimiz
kuchimizni birleshturup, qisqa we uzun mudetlik pilanlarni tuzup chiqip, ortaq
dushmen'ge birlikte qarshi turup, aldi bilen jiddi bolghan mesililerni hel
qilip, milletning mewjutliqini saqlap qalsaq, we undin kiyin musteqqilliqtin
ibaret axirqi mexsetke yitish üchün dawani axirghiche dawam qilsaq, buning
nimisi xata?
Biz köpünche ehwalda
hisiyatimizgha tayinip, sobiktip arzu isteklirimiz bilen riyalliqni
arilashturup qoyimiz. Halimizgha baqmay, hisyatimizgha tayinip öz özimizni
aldashqa we öz özimizni xosh qilishqa adetlen'genmiz. Shu seweptin köpünche
ehwalda qilghan ishning netijisidin emes, belki qilghan ishning jeryanidin
qanaet hasil qilimiz. Özimiz yaxshi körmigen we yaki düshmen dep sanighan
insanlarni tillash we ularni haqaretlesh arqiliq öz özimizni xosh qilimiz.
Bashqilarning ayighini keyip baqmay, eynekke bir qarap baqmay, kompiyutur
aldida olturupla bashqilargha baha birishke, bashqilar üstidin aldirap höküm
chiqirishiqa adetlen'genmiz. Özimizning we yaki özimiz qilghan ishning, özimiz
mangghan yolning toghurliqini ispatlash üchün, bashqilarni yaki bashqilar qilghan
ishni, bashqilar mangghan yolni inkar qilimiz, ularni tamamen xatagha
chiqirimiz. Riqabetchimizdin özimizge tehdit kilidu dep endishe qilimiz, we
ularni özimizge tehdit hisaplaymiz, ularni düshmen sanaymiz. Netijide biz mexsetlik
we mexsetsiz halda ularni qollimaymiz, ulargha tosqunliq qilimiz, ulargha ora
kolaymiz.
Nemelum bir shexis mundaq digen iken: Sizning
toghura bolishingiz üchün, bashqilarning xata bolishi shert emes.
Biz he disek
dimokirattiye, erkinlik diginimiz bilen, dimokirattiye we erkinlikning nime
ikenligini tixi toluq chüshünüp yetkinimiz we uninggha toluq emel qilghinimiz
yuq.
Dunyada hechqandaq
nerse mutleq bolmighan'gha oxshash, her qandaq ademning pikiri we köz qarishimu
mutkeq toghra we yaki mutleq xata bolishi natayin. "Padishahning yingi
kiyimi" digen hikayide padishaning üstide yingi kiyim yoqliqini, uning qip
yalingach ikenlikini oturgha qoyghan hergüzmu "eqilliq" we uzun
yilliq mol tejirbilerge ige bolghan wezirler bolmastin, belki nimining toghura
nimining xata ikenlikini tixi toluq bilip ketmigen narsida bala ikenliki, bu
hikayini oqughan hemmeylenning iside bolishi mümkin. Eger biz bashqilarning
pikirige yiterlik qulaq salsaq, belkim ularning nime üchün shundaq bir köz
qarash we oy pikirlerni oturgha qoyghanliqining sewebini chüshünüp yitelishimiz
mümkin.
Rim Katolik dinigha tewe bolghan, we hayatining
köp qismini Hindistandiki yoqsuzlargha yardem birishke serip qilghan meshhur
ayal Terisa xanim mundaq digen iken: Eger siz bashqilargha baha birish bilen
meshghul bolsingiz, bashqilargha mixri muhabbet yetküzüshke waxtingiz qalmaydu.
2018 - yili 2- ayning 28 - küni New York
No comments:
Post a Comment