Memet Emin
Bizde “Alim bolghuche adem bol” digen ata sözi bar. Bundaq digenlik yalghuz adem bolsang, alim bolmisangmu bolidu digenlik emes. Bu digenlik alim bol, hem shundaq adem bolushnimu unutma digenlik. Alim digenlik peqet köp nerse bilidu digenlik, eger u shu bilgen bilimini toghura orun’gha ishletmise, u alim emes belkim zalim bolishi, we xelqqe bala apet ilip kilishi mümkin.
Rosiyelik dangliq yazghuchi, shair Visariyon Beliniski mundaq digen iken: Ziyali, shair, esker, adukat bolmaq yaxshidur, biraq adem bolmasliq xatadur
Bir milletning tereqqi qilishi, ronaq tipishi we bu dunyada qanche uzun put tirep turalishi ulardin chiqqan alim we ziyalilarning az köpliki bilen zich munasiwetlik. Aranla 15 miliyun nopusi bar Yehudilarning dunyagha küchlük tesir körsitelishining muhim seweplirining biri ularning alim we bilim ademlirining nahayti köp bolghanliqidindur. Yiterlik alim we bilim ademliri bolmighan, yaki alim, ziyalilirini tonimighan, ularni itirap qilmighan, ularni hörmet qilmighan millet hergüz ronaq tapalmaydu, hetta bashqilargha biqinda bolishi mümkin.
Ziyali heqiqetenmu bir milletning asasi küchi, yol bashchisi, meniwi oziqi we ümüdidur. Undaqta ziyali digen nime? Uning siyasiyon bilen periqi nime? Men töwende özemning bu jehettiki köz qarashlirimni oturgha qoyup ötmekchimen.
Ziyali (scholar) diginimiz melum kessip boyiche ali mektep yaki uningdin
yuquri terbiye alghan we shu kessip boyiche üsliksiz izdiniwatqan bilim
ademliri.
Ziyalilarni, ularning bilim dahirsige, bilimining chongqurliqigha, ilmi positsiyesige,
we ularning bitereplimikige qarap töwendikidek bir nechche türge ayrish mükin.
1. Ziyali (scholar): ali mektep yaki
uningdin yuquri terbiye körgen herqandaq bilim ademliri; u köpünche halda
unwirsal bir uqum.
2. Biqinda ziyali (affiliated scholar): melum organ, melum partiye, melum guruh, melum teshkilat we özi tewe bolghan dahirler üchün xizmet qilidighan bilim ademliri;
3. Musteqqil ziyali (independent scholar): hichqandaq gurpa, hichqandaq
partiye, hichqandaq teshkilat we idilogiyening tesirge uchurmay, bitereplimilik
bilen musteqqil meshghulat ilip baridighan bilim ademliri.
4. Mutixesis (profession): melum kessipte chongqurlap bilim alghan, we shu
kessipte üzlüksiz terbilinip belgilik nopuzgha ige bolghanlar;
5. Alim (scientist): melum kessipte chongqurlap bilim alghan we shu kessip
boyiche mexsus tetqitqat ilip birip, belgülük yingiliq we netije yaratqanlar;
Siyasiyon (politician) diginimiz melum gurpa, melum teshebbus we melum bir idilogiye
üchün xizmet qilidighan, we shu jehettiki mexsetke yitish üchün bashqilarni
seperwer qilidighan we ulargha yol körsitip, bashlamchiliq, lidirliq rol
oynaydighan kishiler.
Shuni tekitlep ötüshke erziduki, siyasiyon bilen siyasi penler boyiche ali
bilim alghan yeni siyasetni tetqiq qilidighan siyasetshunas tüptin periqliq
bolup, siyasetshunas diginimiz ixtizadshunas, tarixshunas, matimatika alimi,
ximiye alimi digenlerge oxshash mexsus siyasi penler boyiche tetqitqat ilip
baridighan bilim ademi yaki alim.
Siyasetshunaslarning hemmisi layaqetlik bir siyasiyon bolalishi natayin.
Oxshashla siyasiyonlarmu siyasetshunas bolalishi natayin.
Ziyali bilen siyasiyon arisidiki eng chong periq ziyali pakit (fact) ni
asas qilsa, siyasiyon itiqad (faith) ni asas qilidu. Yenimu iniq qilip
eyitqanda ziyali pakitqa asasen sözleydu, pakitqa asasen meshghulat ilip baridu
we omumliq üchün xizmet qilidu. Siyasiyon bolsa pakittin bekrek özi ishen'gen,
özi itiqat qilghan qimmet qarash we idilogiye boyiche özi wekilliq qilghan
gurpa we yaki teshkilatning tüp menpetini chiqish qilip sözleydu, we shu
mexsetke yitish üchün meshghulat ilip baridu.
Layaqetlik bir ziyali her zaman kespi exlaqqa hörmet qilip, meshghulat ilip
barghanda hisiyatqa birilmey pakitqa hörmet qilishi, bitereplikni saqlap, heqiqetni we adeletni
qoghdishi kirek.
Layaqetlik bir siyasiyon her zaman özi wekillik qilghan idiye we gurpining
menpetige uyghun bolghan pakitlardin ünümlük paydilinip, özi wekilliq qilghan
gurpining menpetige uyghun bolmighan we yaki uninggha ziyanliq bolghan pakitlardin
ustiliq bilen atlap ötüp, putun küchi we zihni bilen özi wekilliq qilghan gurpa
we idiye üchün xizmet qilishi kirek.
Layaqetlik bir siyasiyon özi wekilliq qilghan gurpa we yaki partiyening
ichki we tashqi ehwalini puxta bilgendin bashqa, bashqilarni chaqiriq qilish (influence) jehette alahide qabiliyetke ige bolushi, xelqni
bir yerge topliyalishi, ularni öz ara itipaqlashturalishi, ularni toghra yolgha bashliyalishi kirek.
Kespi exlaq boyiche meshghulat ilip baridighan öz kessipide köpligen
muapiqiyet qazan’ghan bir ziyalining yaxshi bir siyasiyon bolalishi natayin.
Ziyali dimek peqet öz kespige qadir dimek, u hergizmu hemme ishqa qadir dimek
emes. Ziyali dimek hemme ishta pakitqa hörmet qilidu, heqaniyetni köreleydu we
uni qoghdaydu dimek. Ziyali dimek melum bir kessipte ilghar we özgiche idiyege
wekilliq qilidu, xelqqe ölge bolidu we öz kessipide bashqilargha yitekchilik
qilalaydu dimek.
Bir milletke xizmet qilishning nurghun yolliri bar. Dawagha akitip awaz
qoshush, dawani akitip qollash dimek choqum bir teshkilatqa eza bolush yaki u
teshkilatta hoquq tutush dimek emes. Altunni zeger soqsun digendek, her
kessipni shu jehette artuqchiliqi we alahidiliki bolghan kessip ehli qilghini
tüzük. Bizde “külelmiseng hijayma” deydighan ata sözi bar. Siyasetnimu siyaset oyniyalaydighan ademler
oynighini tüzük.
Milletke xizmet qilish üchün choqum melum teshkilat we yaki melum partiyege
eza bolush zörür emes. Bolupmu hazirqidek teshkilatlar arisidiki köz qarash we
pikir periqi künsayin ighirliship, teshkilatlar arisidiki zidiyet
keskinlishiwatqan we bir birini eyiplewatqan mezgilde, ziyalilar üstige
chüshken eng mohim wezipe milletning omumi menpetini aldinqi orun'gha qoyup,
özining musteqqilliqini saqlap, pakitqa hörmet qilghan asasta, bitereplimilik
pozitsiye bilen teshkilatlar arisida kilishtürgüchilik rol oynash, milletning
universal sapisini yuquri kötürush üchün xizmet qilish, kespi bilim
alahidilikidin ünümluk paydilinip teshkilatlar ortaq paydilinidighan teklip
pikirlerni köpchilikke sunush we teshkilatlarni qimmetlik pakitlar bilen
teminlesh qatarliqlardin ibaret.
Herqandaq bir ziyali jumlidin herqandaq bir insan melum bir teshkilatqa
tewe bolghanda, choqum özi tewe bolghan teshkilatqa sadiq bolup, uning tüp
menpeti üchün xizmet qilishqa toghura kilidu. Netijide bitereplimilikni saqlap
qalalmaydu, we özi tewe bolghan teshkilat ichide yüz bergen xataliqlargha
toghura höküm chiqiralmasliqi mümkin.
Hazirqidek bu xil ehwal astida közge körün’gen shexis we yaki teshkilatlar
arisida yüz bergen mesililerge teshkilat sirtidin qaraydighan, birer terepke
ighip ketmigen halda yüz bergen xataliqlar üstidin toghura yekun chiqirip,
teshkilatlarni öz ara kilishtürüp, ularni öz ara hemkarlishishqa ündeydighan
musteqqil jamet erbablirining we ziyalilarning mewjut bolushi tiximu zörür.
Amirkida hichqandaq partiye we siyasi gurpilargha tewe bolmighan, hökümetning
emes belki döwletning xirajiti bilen öz kespi boyiche tetqitqat ilip birip,
hakimiyet üstidiki partiyening menpeti üchün emes belki Amirkining döwlet
menpeti üchün tewisye we tekliplerni biridighan her sahediki ziyalilar,
mutixesisler we alimlar bar bolup, ular peqetla pakitni asas qilip öz kespi
boyiche tetqitqatlarni ilip baridu, biraq siyasetke arilashmaydu, siyaset bilen
shughullan'ghuchilar bolsa ularning tetqitqat netijiliridiki özige paydiliq
tereplirini tallap ilip, Amirkining döwlet menpeti üchün xizmet qilduridu.
Hemmimizge ayan bolghinidek hazirqi Amirka pirezidenti Amirkida eng köp
bölünüsh peyda qilghan pirezidenlerning biri. Hazirgha qeder uni
qollaydighanlar bilen uningha qarshi turidighanlar arisidiki zidiyet yenila
peseygini yoq. Meyli pirezidentni qollaydighanlar bolsun, we yaki unigha qarshi
turidighanlar bolsun, köpünche kishilerning mexset muddasi Amirkining tüp
menpetini qoghdash bolup, ular arisidiki periq qandaq qilghanda Amirkining tüp
menpetini tiximu yaxshi qoghdighili bolidu digen mesilige bolghan köz qarash we
usul jehettiki periqtin kilip chiqqan. Pirezidentni qollighuchilarning
uni qollishidiki asasi sewep pirezident yürgüziwatqan siyasetning
Amirkaning tüp menpetige uyghun ikenlikige ishen'genlikidur. Pirezidentke
qarishi turidighanlarning uningha qarshi turushtiki asasi sewep pirezident
yürgiziwatqan siyasetning Amirkining tüp menpetige ziyan ekilishidin endishe
qilishidur. Ularning ortaq bir nuqtisi bar bolup, u bolsimu qandaq qilip
Amirkining tüp menpetini qoghdashtur.
Bizning teshkilatlirimiz arisida gerche bezi periq we zidiyetler bolsimu,
biraq ishinimenki teshkilatlar arisida yenila ortaq bir nuqta bar, u bolsimu
bizning milli menpetimiz. Shu seweptin bizde periqliq siyaset tutqan periqliq
teshkilatlar bolghandin sirit, ortaq mexsetke yitish üchün ortaq xizmet
qilidighan musteqqil ziyalilarning bolishimu nahayti mohim.
Biz meyli ziyali bolayli, meyli siyasiyon bolayli we yaki adettiki puxra bolayli, eng muhimi öz ara chüshünüsh we öz ara hörmet qilish bekla mohimdur. Sewenlikni bashqilardin izdep, öz ara eyiplesh bilen hichqandaq ish hel bolmaydu.
Ailide texir qilmaq söygidur, bashqilargha texir qilmaq hörmettur, özige texir qilmaq öz özige ishenmektur, Allagha texir qilmaq itiqadtur.
2018 - yili 6 - ayning 20 - küni New York
No comments:
Post a Comment