Rohiy keypiyat we pisxikiliq binormalliq
روھىي كەيپىيات ۋە پىسخىكىلىق بىنورماللىق
http://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2018/07/blog-post_20.html
روھىي كەيپىيات ۋە پىسخىكىلىق بىنورماللىق
http://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2018/07/blog-post_20.html
Memet Emin
Bizde “insanning alisi ichide, hayawanning alisi téshida” deydighan eqliye söz bar. Bu digenlik hayawanning
renggini we qandaq haywan ikenlikini séritqi
körnüshige
qarapla bilgili bolidu, biraq bir insanning qandaq bir insan ikenligini bilish
unche asan emes digenlik. Heqiqetenmu insanning alisi ichide bolup, bezide bir
insanning qandaq bir insan ikenlikini bilish üchün nahayti uzun waqit kétidu.
Bir insanning rohiy halitini,
keypiyatini, mijez xulqini, xarektérini, adimilikini we xéslitini küzütüsh arqiliq, u
insanning qandaq bir insan ikenlikige deslepki qedemde bezi yekünlerni
chiqirish mümkin. Ularning ichide insanlarning rohiy haleti we keypiyatining
insanlarning kündilik hayatigha bolghan tesir alahide chong.
Insanlarning rohiy haliti we keypiyati, ularning hés tuygha we sizimining tesirge uchuraydighan bolup, u
bir yil 4
pesilge oxshash özgürüshchan bolidu. Insanlar bezide xoshal bolsa bezide xapa
bolidu; bezide külse bezide yighlaydu; bezide hayajanlinip özini tutalmay ketse
bezide achchiqlinip waqirap kétidu. Insanlarning rohiy
haliti yaki keypiyati gerche insanlarning adimiliki, xésliti, mijez-xulqi we xarektéridin periqliq bolsimu, biraq
bularning tesirige uchuraydu, hem chirayigha asan ipadilinip chiqidu, bashqilar
asan uni küzüteleydu.
Shu seweptin insanlarning rohiy halitining yaki keypiyatining turaqliq yaki
turaqliq emesliki, bir insanning qandaq bir insan ikenlikige, uning
pisxikisining normal yaki binormal, saghlam yaki saghlam emeslikige yekün
chiqirishta bek chong ehmiyetke ige.
Insanlardiki pisxikiliq binormalliqqa iniq diyagunuz qoyush unche asan
emes. Uning üstige pisxikisida mesle barlar normalda özide mesile barliqini
hergüz itirap qilmaydu; undin bashqa bir ademning pisxikisida mesile bar dep
diyagunuz qoyulghandin kéyin, uning kelgüsi
istiqbaligha oxshimighan derijide selbi tesir körsitidighan bolghachqa,
doxturlarmu ulargha undaq bir diyagunuzni qoyushta alahide ihtiyat qilidu. Shu
seweptin tereqqi qilghan bay döwletlerde texminen 42%, tereqqi qilmighan kembighel
döwletlerde 80% pisxikisi normal bolmighan insanlargha diyagunuz qoyulmaydu we yaki hichqandaq dawalash ilip birilmaydu;
ular tamamen normal insanlar qatarida meshghulat ilip baridu. Bundaq waxtida diyagunuz qoyulmighan we waxtida dawalash ilip
birilmighan bir qisim rohiy kisel bimarlirining jemiyetke bolghan ziyini nahayti chong bolidu.
Shunga ulargha bolghan tonushni yuquri kötürüsh we uning aldin ilish bek mohim.
Normalda insanlarning rohiy haliti we yaki
keypiyatini küzütüsh arqiliq, ularning pisxikisigha we rohiy saghlamliqigha belgülük
derijide yekün chiqirish mümkin.
Rohiy haliti we keypiyati turaqliq, akitip bolghan insanlarning uyqisi
yaxshi, teppekuri ochuq, xizmet ünimi yuquri bolidu. Ular adette temkin,
salmaq, ochuq chiray kélidu; bir ishqa höküm
chiqarghan hésyatqa emes, belki pakitqa
tayinidu. Ular adette soghuqqan kilidu, asan
tuyghilanmaydu, asan hayajanlanmaydu, asan achchiqlanmaydu, asan
ümütsizlenmeydu, bir ishtin asan waz kechmeydu; ular chidamliq, tirishchan ümütwar, pozitip bolidu.
Bundaq kishiler adette keng qosaq, mert bolidu, qilghan sözide turidu, waqitqa
raye qilidu, bashqilar bilen asan chiqishalaydu.
Rohiy haliti we keypiyati turaqsiz, passip bolghan insanlarning uyqisi
yaxshi bolmaydu; ular adette hésyatchan, tentek
we telwe kilidu; asan hajanlinidu, asan külidu, asan
xapa bolidu, asan yéghlaydu, asan achchiqlinidu, asan chüshkinlishidu; bir ishqa asan qizziqip asan waz kéchidu; tepekkuri
ochuq bolmaydu, bir ishqa oylimayla asan qarar béridu,
asan pushayman qilidu, sewenlikni her daim bashqilardin izdeydu. Bundaq
insanlar adette ichi tar, chidimas, yalghanchi, sözide turmas kélidu, chong ish
qilalmaydu; bashqilar bilen asan chiqishalmaydu we yaki bashqilar bilen bolghan
munasiwiti turaqsiz bolidu, közige sighmaydighan ademlerni yaman köridu.
Insanlar töwendiki usullarni
qollinish arqiliq özlirining rohiy halitini we keypiyatini tengshiyelishi
mümkin.
1. Uruq tuqqan we yéqin dostlar bilen köprek
waqit ötküzüsh. Ulargha özining keypiyatigha tesir qilghan yaki könglining yérim bolushigha sewep bolghan ishlarni diyish, ularning
hisdashliqigha we köngel bölishige irishish.
2. Qéyinchiliqqa yoluqqanda, özige bek chong yük
qiliwalmasliq, yoluqqan qéyinchiliqni
ehwalgha qarap bir nechchige bölüp, ewal kichik we yaki asandin bashlap qilish.
3. Pushaymen qilish we yaki özini öz eyipleshtin saqlinish. Pozitip bolush,
özige teselli birish.
4. Hozurlinidighan we köngel achidighan paliyetler bilen köprek
shughullunush. Yaxshi köridighan kitaplarni oqush, beden chinuqturush, tetilge
chiqish, sayahet qilish.
5. Özini öyge soliwalmasliq,
siritqa chiqip, sap hawadin nepes ilish, bazar yaki baghcha aylinish, bashqilar
bilen paranglishish.
6. Selbi qarash we selbi
xiyallarni kallidin chiqirish tashlash yaki ularni untup kétish.
7. Nime qilalaydighan nime
qilalmaydighanliq toghursida riyalistik bolush, muapiqiyetning bir kichide yüz
bermeydighanliqni yaxshi tonup yétish.
8. Özini kemsitmeslik, özige ishinish.
9. Mohim ishlarda aldirap
tinep qarar chiqarmasliq; temkin bolush, yaxshi oylinish, xata qarar chiqirip pushayman
qilishtin saqlinish.
10. Yiterlik uxlash, yaxshi aram
ilish.
11. Xeyri saxawetlik ishlarni
qilish, yardemge ihtiyajliq kishilerge yardem qilish.
12. Doxtur yaki saghlamliq meslehetchi bilen körüshüp,
ularning pikirini anglash.
2018 - yili 7 - ayning 20 - küni New York
No comments:
Post a Comment