Bizdiki
ixtilap we uning sewepliri
بىزدىكى ئىختىلاپ ۋە ئۇنىڭ سەۋەپلىرى
http://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2018/07/blog-post_17.html
Awazliq nusqisi
https://drive.google.com/open?id=1fKMQ6epVFNu3yhimBImONJ9rFUEY7t9V
بىزدىكى ئىختىلاپ ۋە ئۇنىڭ سەۋەپلىرى
http://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2018/07/blog-post_17.html
Awazliq nusqisi
https://drive.google.com/open?id=1fKMQ6epVFNu3yhimBImONJ9rFUEY7t9V
Memet Emin
Nöwette weten sirtidiki xelqimiz ichide bolupmu dawa bilen munasiwetlik bezi shexisler we teshkilatlar arisida yüz biriwatqan ixtilaplar, birining keynidin biri oturgha chiqip, bir tereptin keng xelq ammisini rahetsiz qiliwatqan bolsa, yene
bir tereptin dawagha ighir ziyanlarni ilip kiliwatidu. Köpünche kishiler yüz
biriwatqan ixtilaplarni ünümlük bir terep qilishni ümüd qilghan bolsimu, biraq
uning kilip chiqish seweplirini tonup yitishte bezi periqler bolghini üchün,
yeni ixtilap peyda bolushqa sewep bolghan amillargha nisbeten alahide izdinish
ilip barmay, qarshi terepni noqul halda xain, jasusluq bilen eyipligini üchün, arimizda
yüz biriwatqan ixtilaplar bisiqmay eksinche kündin kün’ge keskinliship, arimizdiki
ighir derijide bölünüshke we itipaqsizliqqa sewep bolawatidu.
Men yiqinda ixtilapning kilip chiqish we uni bir terep qilish toghursida
universal bir maqale yizip ilan qilghan idim.
http://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2018/07/ixtilap-we-uni-bir-terep-qilish.html
Töwende men arimizdiki ixtilaplarning kilip chiqish seweplirini özimizdiki bezi könüp ketken köz qarash, tepekkur qilish we mesilelerni bir terep qilish usullirimiz bilen, bolupmu binormal bolghan bezi adetlirimiz bilen birleshrüp, bu ixtilaplarning peyda bolush seweplirini analiz qilip chiqmaqchi, we ularni hel qilishqa bezi tekliplerni bermekchi. Biz adette insanlarning shehilerge bolghan pozitsiyesini, rohiy halitini, keypiyatini, tepekkur qilish, mesilelerni bir terep qilish usullirini we ularning mijez xulqini ortaqalashturup, insanlarning pisxikisigha yighinchaqlaymiz. Töwendiki mezmunlar peqetla özemning uzundin biri xelqimizning shu pisxikisini küzütüp oturgha qoyghan shexsi köz qarashlirim.
http://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2018/07/ixtilap-we-uni-bir-terep-qilish.html
Töwende men arimizdiki ixtilaplarning kilip chiqish seweplirini özimizdiki bezi könüp ketken köz qarash, tepekkur qilish we mesilelerni bir terep qilish usullirimiz bilen, bolupmu binormal bolghan bezi adetlirimiz bilen birleshrüp, bu ixtilaplarning peyda bolush seweplirini analiz qilip chiqmaqchi, we ularni hel qilishqa bezi tekliplerni bermekchi. Biz adette insanlarning shehilerge bolghan pozitsiyesini, rohiy halitini, keypiyatini, tepekkur qilish, mesilelerni bir terep qilish usullirini we ularning mijez xulqini ortaqalashturup, insanlarning pisxikisigha yighinchaqlaymiz. Töwendiki mezmunlar peqetla özemning uzundin biri xelqimizning shu pisxikisini küzütüp oturgha qoyghan shexsi köz qarashlirim.
Men bu ixtilaplargha sewep boliwatqan kishiler arisida, milli menpetimizge
xilap halda xelqimizge ihanet (xiyanet) qiliwatqanlarning, hetta arimizda "qoy
tirisige orniwalghan böriler" ning barliqini inkar qilmaymen, biraq mining
qarishimche ular bek az sandiki kishiler bolup, köpünchisining ismi jismi yoq. Emma
epsus bezi ismi jismi bar insanlarmu eqlini yoqutup, his tuyghusigha tayinip
aghzigha kelginini sözlep, her xil zidiyet we ixtilaplargha sewep bolawatidu. Yene bek epsus, insanlirimiz özliridin, biz köp
sandiki kishiler nime üchün u az sandiki “ismi jismi yoq” kishilerning oynigha
kelduq, biz nime üchün ularni bilip turup, ular bilen bir senemge usul oyniduq, biz nimce üchün eqlimizni ishlitip musteqqil tepekkur qilip baqmiduq dep sorap baqmay, arimizdiki ixtilaplarning oturgha chiqishidiki seweplerning
hemmisini ulargha artip, öz mesulyitidin qutulmaqchi bolawatidu.
Öz millitige ihanet qilidighan xain, munapiqlar hemme millet arisida, her
yer we her waqitta bolishi mümkin, biraq undaq insanlar hich bir zaman, hich bir millette
köp sanda we asasi iqimda bolmighan. Bizdimu hem shundaq. Musteqqil teppekuri we
eqli hushi jahida bolghan bir top ademler, oxshash xataliqni bir qitim emes, qisqa waqit emes, uzun
zaman qayta qayta sadir qilip, axirda uning sewebini bashqilardin körse, u ighir
derijidiki mesulyetsizlik bolidu. Özi sadir qilghan xataliqni inkar qilghanliq, we u xataliqni hergüz tüzetmeymen digenlik bolidu. Bu bizdiki ixtilaplarning köp
bolushining asasliq seweplirining biridur.
2008 – yili Xittaydiki Olimpikning aldi keynide oturgha chiqqan Sanlu süt
parshuki weqesidin hemmimizning xewiri bolsa kirek. Xittayda süt parshuki
ishlep chiqirishta eng chong shirket dep sanalghan Sanlu shirkiti 15 yil, ximiyelik usulda yalghan süt parshuki ishlep chiqirip bazargha salghan. U süt
parshuki terkiwidiki ximiyelik maddining börek we südük yolida tash peyda
qilish, erlerning ewlat qaldurush iqtidarini yoq qilish qatarliq ziyanliri bar
bolup, 15 yil ichide 300000 ademning kiselge giriptar bolushini, 54000
bowaqning kisel bolup doxturxanida yitip qilishni, 12 bowaqning ölüp kitishini
we miliyonlighan insanlarning saghlamliqining wastiliq ziyan’gha uchurshini
keltürüp chiqarghan. Bu ish ashkare bolup qalghandin kiyin, hökümet uni yene dawamliq yoshurushqa közi yetmey, pütün jinayetni bir nechche ademning üstige yüklep, ularni
jazalighan. Shuning bilen hökümet keng xelq ammisining “öchini” ilip birip
adeletni saghlughichi bolghan, keng xelq ammisiningmu “öchi” ilinip, puxadin
chiqqan. Biraq Xittaydiki yimeklik bixeterliki burun qandaq bolsa heli hem
shundaq dawamlashqan, weqe bayqalsa, birlirini “qurbanliq qoy” qilip jazalighan, hichkim oxshash xataliq nime üchün qayta qayta uzun muddet yüz
biriwiridu dep soal sorimighan, sürüshte qilmighan; hichkim uning asasliq
sewebining pütün sistimida ikenlikini oylimighan, we yaki oylashqa pitinalmighan.
Chünki keng xelq ammisi shundaq terbilen’gen we uni riyalliq dep qobul qilghan.
Bizmu shu mohitta terbiye alghan, we shundaq mentiqini riyalliq dep qubul
qilghan yaki uninggha könüp ketken.
Mining yuqarqi misalni tilgha ilishimdiki asasliq sewep, bizdiki
ixtilaplarning asasliq sewebi yalghuz arimizdiki az sandiki “qoy tirisige
orniwalghan böre” ler sewebidin bolmastin, belki özimizdiki qan qinimizgha
singip ketken binormal adetlirimiz, yeni binormal pisxikimiz sewebidin kilip
chiqqan digenni oturgha qoyush üchündur. Eger biz öz özimizdin “biz shunche köp sanda turup nime
üchün az sandiki buzghunchilarning oynigha kelduq” dep soal sorimisaq,
eqlimizni ishlitip musteqqil tepekkur qilishni ügenmisek, bashqilar nime dise,
uninggha ishensek, kallimizgha ornap ketken eski “qarashni” ni üzül kisil tazlimisaq,
özimizde bar bolghan bu “kiselliklerni” ni üzül kisil saqayitmisaq, bizdiki
mesililerde hergüz tüp özgürüsh bolmaydu, yüz bergen xataliq qaytilinidu,
ixtilaplar dawam qiliwiridu.
Bizdiki ixtilaplarning köp bolishigha sewep bolghan ingimizdiki
yitersizlikler we pisxikimizdiki binormalliqlar
1. Bizdiki milli roh, milli ang we wetenperwerlik uqumning iniq we toghura
bolmasliqi, tar milletchilik idiyesining ighir bolishi. Milli roh, milli ang we wetenperwerlik dimek yalghuz his tuyghigha
tayinip, éghizda weten millet dep waqirap qoyushla emes. U digenlik her daim weten
milletning menpetini, shan sheripini qoghadash, shexsi menpet üchün,
omumluqning menpetini qurban qilmasliq, uni ziyan'gha uchuratmasliq dimek.
Milli roh, milli ang we yaki wetenperwerlik dimek her jehettin tirshchanliq
körsütüp, weten milletning ornini, obrazini tiklesh, uni qed kötergüzüsh,
xelqining güzel exlaqini namayen qilish dimek. Bir millet yaki u milletke tewe
bolghan insanlarda bu uqumlar iniq bolmighanda, ular üzeki halda öz hisyatigha
tayinip, milli menpetke özliri xalap yaki xalimastin, bilip yaki bilmestin
zarar birip qoyidu.
2. Öz özimizni toghura we yiterlik tonumasliq. Insan öz özini toghura we
yiterlik tonumighanda, insan özining ornini toghura belgiliyelmeydu, netijide
insanda ikki xil oxshimighan axiwet kilip chiqidu. Biri, insan özini toghura
tonimighanliq sewebidin, özini özi kemsitish we bashqilarning özini közige
ilmasliqidin artuqche endishe qilish, he dise özining qabiliyitini we
netijisini heddidin ziyade tekitlep, her pursette özini körsütishke térishish, bashqilarni
bolupmu riqabetchisini özige tehdit hisaplash, bashqilarning özining ornini iliwilishidin bek endishe
qilish kilip chiqidu. Yene biri, insan özini tughura tonimasliq sewebidin, öz qabiliyitini we öz iqtidarini bek qaltis
hisaplash, özini millet "qutqazghuch" sanap, özini bashqilarning üstige qoyuwilish kilip chiqidu.
3. Bir qisim insanlardiki binormal bexit tuyghusi. Bir qisim
insanlarning özining bexit tuyghusini özining rahetlikidin emes, belki
bashqilarning rahetsizlikidin ige bolushi. Bu bir binormal bolghan pisxika
bolup, insanlarda bundaq binormal rohiy halet bolghanda, undaq insanlar
bashqilarning pishkenlikidin bir xil qanet hasil qilidu. Mesilen hemme ezasi
saghlam bir insanning özining besh ezasining toluq ikenlikining neqeder mohim
bir bayliq ikenlikni peqet put qoli kem yaki emyip bolghan birsini körgende andin his qilalishi. Bundaq
binormal pisxikigha ige kishiler peqetla bashqilarning bolupmu özi tonush
bolghan bezi insanlarning meghlubiyitini, bexitsizlikini we yaki ularning pishkenlikke
uchurghanliqini körgende, andin bexitlik tuyghugha irisheleydighan bolup, undaq
insanlar normalda bashqilarning qanchilik azaplan’ghanliqini körgensiri, özining shundaq
kün’ge qalmighanliqigha shunche shükür qilidu, shu arqiliq andin öz bextini we öz
qimmitini tonup yiteleydu.
Mesilen, xelqimiz ichidiki hoquq
tutqan bir kishi hoquqidin ilip tashlan'ghanda, bay bir kishi hökümetning her
xil bohtani bilen tutqun qilghanda we yaki uning ixtizadi weyran qilin'ghanda,
muapiqiyet qazan'ghan bir kishi her xil sewepler tüpeylidin meghlup bolghanda, arimizdiki
bezi insanlar mundaq diyishi mümkin, "eyni waqitta hejep körenglep ketken
idi, ayning 15 ayding, 15 qarangghu digen mushu shu". Bundaq ehwallar
wetendiki xelqimiz ichide köp uchuraydighan bolup, bizge hökümiranliq
qiliwatqan hakimiyet uzun zamandin biri mexsetlik halda bu xil qarashlarni bizning
kallimizgha singdürürüp kelgen. Shunga beziler u xil ehwallarni öz ara
periqlendurmeyla, noqul halda uni adaletning ijira
qilinishi dep chüshünip kelgen.
4. Milletning we yaki özining bishigha kelgen külpetler üchün öz yinidin we
yaki etirapidin jawapkar izdesh, we ularni her xil bohtanlar arqiliq haqaretlep,
öz rohiy halitini tengpung qilish pisxikisi. Biz gerche her xil ichki we tashqi
sewepler tupeylidin hazirqi yaman kun'ge qalghanliqimizni, ortaq düshmenning wetinimizni
ishghal qiliwalghan we xelqimizge zulum siliwatqan Xittay hakimiyiti ikenlikini bilesekmu, biraq qisqa waqit ichide mesilini
tüptin hel qilip, könglimizni rahetlendürüsh imkaniyitimiz bolmighachqa, achchighimizni
chiqirip, rohiy halitimizni tengpunglashturush üchün “düshmen” ge ihtiyajliq
bolup qalimiz. Del mushu sewepler tüpeylidin, biz her pursetni qoldin bermey öz
ichimizdin we yaki etirapimizdin "düshmen" izdeymiz. Bu bizdiki rohiy
ajizliqning we ichimizge kiriwalghan qorqunjining ipadisi bolup, waqitliq
könglimizni xosh qilip öz özimizni aldashning tipik ipadisidur.
5. Bezi insanlardiki shexsiyetchilliki, hesetxorliqi, menmenchiliki, öz
menpeti üchün omumning menpetini xalighanche qurban qilish, oxshimighan köz
qarashlarni qobul qilalmasliq, tenqit qilghanlardin öch ilish, riqabetchisige düshmendek
muamile qilish idiyesi.
Hazir bizde yüz biriwatqan nurghun ixtilaplarning seweplirige qaraydighan
bolsaq töwendikilerni periq itish unche qiyin bolmisa kirek. Her qaysi
teshkilatlirimiz we ixtilapqa sahip bolghan her terep, gerche bizning ortaq düshminimiz
wetinimizni ishghal qiliwalghan xittay hakimiyiti, bizning xittay hakimitidin
bashqa düshminimiz yoq dep tekitlewatqan bolsimu, biraq her xil ochuq we yipiq
sorunlarda qarshi terepke düshmen muamilisini qilip, öz ara haqaret qilmaqta,
we ulargha her xil bohtanlarni chaplimaqta. Netijide bu ixtilaplar tüpeylidin
xelqimizning ortaq düshmini bolghan Xittay hakimiyiti bir terepte qilip,
xelqimizning itipaqliqi ziyan'gha uchurmaqta, dawa zarar körmekte.
Armizdiki bu ixtilaplarni bir
terep qilishta nimilerge diqet qilish kirek?
Aldi bilen düshmenni iniq bikitish, dawadiki riqabetchi bilen düshmenni
ayrish kirek. Hemmimiz bilgendek dawa birer shexisning shexsi dawasi emes, u
milletning dawasi. Dawani qandaq ilip birish jeryanida pikir ixtilapi yüz
bergende, eger bir yerge kilish ihtimalliqi bolmisa, dawagha ziyan salmasliq we
yaki dawaning ünimini yuquri kötürüsh üchün, özliri toghura dep qarighan usulda
dawa ilip barsa bolidu, biraq öz ara inkar qilmasliq kirek, öz ara hujum qilmasliq kirek. Eng mohimi qarshi terekke düshmen’ge muamile qilghandek
muamile qilmasliq kirek.
Oxshimighan shexis we teshkilatlar arisida erkin we adil riqabetlishishni
shekillendürüp, her daim dawani tiximu algha ilgirlitishni mexset qilish, we
shu arqiliq özlirining toghura ikenlikini ispatlash kirek. Oxshimighan shexis we teshkilatlar özlirining toghurliqini ispatlash üchün qarshi terepni inkar
qilghanda, we yaki düshmenni bir terepke qayrip qoyup, qarshi terepke hujum qilghanda, dawa ighir derijide ziyan’gha uchiraydu.
Teshkilatlar we yaki dawa ichidiki bezi shexisler qarshi terepni xatagha
chiqirishni, inkar qilishni toxtutush kirek. Pisxikisida mesile körülgen
insanlarda ortaq bolidighan bir alahidilik, özliride mesile barliqini hergüz itirap
qilmasliq we yaki uni her zaman inkar qilish, shu seweptin ular eng qobul qilmaydighan ish, ularni xatagha chiqirish.
Eger ular ochuqtin ochuq xatagha chiqirilghanda, ular hergüzmu özlirining
xataliqigha ten bermeydu. Undaq kishiler özlirining toghura ikenlikini
ispatlash üchün, waste tallimaydu, yalghan hikayilerni toqup chiqidu, netijide tiximu chong xataliqlarni sadir qilidu, biraq özining xata ikenligini yenila hergüz qobul qilmaydu. Bundaq kishiler bilen munasiwet
qilghanda, eng yaxshisi ularni biwaste xatagha chiqarmay, mesilini hel
qilishni asas mexset qilip, öz ara yol qoyush, her ikki terep bir qedem chikinip,
qarshi terepning “attin chüshishi” ge chiraqliq bir purset birish kirek.
Teshkilar we yaki bezi shexisler arisida ixtilap yüz bergende, hergüzmu qarshi terepni yingishni,
qarshi terepni bashqilar aldida weyran qilishni mexset qilmasliq kirek. Her
qaysi teshkilar we shexisler, xittay hakimiyitini birdin bir düshmen dep qarighan iken, ular
choqum küchni birleshtürüp ortaq düshmen’ge taqabil turush, özi bilen
oxshimighan yolda ortaq düshmen’ge qarshi herket qiliwatqan her qandaq shexis
we yaki teshkilatqa tajawuz qilmasliq kirek; öz ara ortaq nuqta tipishqa
tirishchanliq körsütüsh, kem digende öz ara hujum qilip, waqit we inirgiyeni
isirap qilishtin saqlinish kirek.
Axirda, shexsi gherez we shexsi menpetni omumluqning menpeti üstige
qoyuwalmasliq, shexsiyetchilik, menmenchilik we abroyperesliktin waz kichish, pakitqa
hörmet qilish, hisyatqa tayinip yekün chiqarmasliq, xelqni aldimasliq kirek. Keng
qosaq bolush, mesilini hel qilish üchün akitip pozitsiyede bolush, bashqilarning
shexsiyitige we ghururigha tegmeslik, öz ara haqaret qilmasliq kirek.
Insanning köngli koksining keng bolushi yeni rohiy dunyasining toq bolushi insanning bexitlik bolushning achquchidur. Akitip we turaqliq bolghan rohiy keypiyat toghura teppekkur qilishning asasidur. Insannning köngli koksi keng, rohiy keypiyati akitip we turaqliq bolghanda, insan ichi tarliqtin, hesetxorluqtin, menmenchiliktin xali bolalaydu, we shundaqla nurghunlighan bihude ixtilaplardin saqlinalaydu. Insanning rohiy keypiyati turaqliq bolmighanda, uning tepekkuri toghura bolmaydu, insan hisyatqa tayinip yekün chiqarghanda uining xata bolush ihtimalliqi bek yuquri bolidu.
Allah hemmimizning konglige insap bersun, köngli köksimizni keng, rohiy dunyarimizni bay qilsun, keypiyatimizni akitip we turaqliq qilsun.
Insanning köngli koksining keng bolushi yeni rohiy dunyasining toq bolushi insanning bexitlik bolushning achquchidur. Akitip we turaqliq bolghan rohiy keypiyat toghura teppekkur qilishning asasidur. Insannning köngli koksi keng, rohiy keypiyati akitip we turaqliq bolghanda, insan ichi tarliqtin, hesetxorluqtin, menmenchiliktin xali bolalaydu, we shundaqla nurghunlighan bihude ixtilaplardin saqlinalaydu. Insanning rohiy keypiyati turaqliq bolmighanda, uning tepekkuri toghura bolmaydu, insan hisyatqa tayinip yekün chiqarghanda uining xata bolush ihtimalliqi bek yuquri bolidu.
Allah hemmimizning konglige insap bersun, köngli köksimizni keng, rohiy dunyarimizni bay qilsun, keypiyatimizni akitip we turaqliq qilsun.
No comments:
Post a Comment