Xelqimiz
nimige ihtiyajliq?
Awazliq nusqisini bu yerdin anglang
خەلقىمىز نىمىگە ئىھتىياجلىق؟
http://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2018/06/blog-post.html
Memet Emin
Xelqimiz nimige ihtiyajliq? Xelqimiz
elwette mustemlike hayattin qutulup musteqqil bolushqa ihtiyajliq, bu
xelqimizning uzundin buyanqi ghayisi we mexsiti, bu talash tartish telep
qilmaydighan bir heqiqet. Biraq bu men bügün sözlimekchi bolghan asasi nuqta
emes. Mening kessipim siyaset emes, men peqetla insanlarning
jismani we rohiy saghlamliqigha köngül bölghüchi we uni tetqiq qilghuchi bir
tibbi xadim. Shu seweptin men töwende hazir xelqimiz yüzliniwatqan ijtimayi we
rohiy mesililerni tehlil qilish arqiliq, xelqimiz hazir jiddi ihtiyajliq
bolghan bezi konkirit mesililer üstide öz köz qarashlirimni oturgha qoyup
ötmekchimen. Oqurmenlerning yazmamni soghaqqanliq bilen oqup obdan bir oylinip
biqishini ümüt qilimen.
Hemmimiz bilgendek bizning mustemlike
hayatimizgha 1949 – yilidin hisaplisaq 69
yil, 1884 – yilidin hisaplisaq 134 yil boldi. Xelqimiz musteqqilliq dawasi
qiliwatqilimu 1949 – yilidin hisaplisaq 69 yil, 1884 – yilidin hisaplisaq 134
yil boldi. Bu jeryanda gerche ejdatlirimiz qisqa muddetlik ikki jemhuryet
qurup chiqqan bolsimu, biraq u ikki yash jemhuryet özimizdiki bezi yitersizlik
we eyni waqitta dunyani bölüshiwatqan bezi küchlerning qurbani bolup,
bashqilargha yem qilindi.
Xelqimiz uzun yilliq bu mustemlikiliq hayat
jeryanida her xil zulumlarni yetkiche tartqan bolsimu, biraq yiqinqi bir ikki
yil ichide Xittay hökümitining wetende yürgiziwatqan insan qilipidin chiqqan
qattiq siyasetliri tüpeylidin weten ichi we sirtidiki barliq qirindashlar rohiy
jehette tiximu ighir külpetlerge duch kelmekte.
Xelqimiz burun duch kelgen zulumlar
jismani zulumni asas qilghan bolsa, bügünki künde xelqimiz bolupmu weten
sirtida yashawatqanlar rohiy jehette ighir zulumlargha duch kiliwatidu. Jismani
zulum herqanche ighir bolsimu, uningdin kilip chiqqan fizikiliq yara uzun’gha
qalmay saqiyip kitishi mümkin, biraq meyli jismani zulum we yaki rohiy zulum
sewebidin kilip chiqqan pisxikiliq yaki rohiy zexme nahayti uzun zaman’ghiche
eslige kelmeydu, u hetta biwaste we wastiliq halda kiyinki bir yaki bir nechche
ewlatlarghiche tesir körsitishi mümkin.
2018 – yili 3 – ayning 8 – küni
wetenning bir qisim jaylirida 8-mart ayallar bayrimini tebriklesh yüzsidin
erlerning opchi halda ayallirining putini yuyup qoyush paliyiti ilip barghan.
Bu paliyet belkim nurghun dostlarning diqqitini qozmighan bolishi mümkin.
Heqiqetenmu bu Xittay hökümiti hazir yürgiziwatqan bashqa qattiq zulumlar bilen
silishturghanda alahide tilgha alghidek chong bir ish hisaplanmisimu, biraq biz
uning rohiy jehette keltürüp chiqiridighan tesirini obdan analiz qilghinimizda,
uning Uyghur erlirining ghurur we iptixarini yoq qilishta nahayti zor tesir
körsitidighanliqini köriwilish unche tes emes. Erlerning ayalining putini yuyup
qoyishi, körünüshte chongaytiwetkidek ish emes, hem Xittay hazir teshebbus
qiliwatqan jemiyet muqimliqi we terorluqqa qarshi turush bilenmu alahide bir
baghlinishi yoq. Undaqta Xittay hökümiti nime üchün qilghili ish
tapalmighandek, bundaq bir paliyetni uyushturidu? Miningche Xittay hökümiti
Uyghur erlirining bolupmu töwendiki erlerning erlik ghorur, iptixarini we uning
ejellik yerlirini obdan bilidu. Buni pilanlighanlar eger bir insanning bolupmu
ahilining tüwriki bolghan erning ghorur iptixari yer bilen yeksen bolsa,
ularning qandaq bir insan’gha aylinip qalidighanliqinimu obdan bilidu. Beziler belkim
bir er ayalining putini yuyup qoyghan’gha uning ghorur iptixari yer bilen
yeksen bolamdu dep sorishi mümkin. Bir insanning ghorurining yer bilen yeksen
bolushi u ishning özige baghliq bolmastin, belki shu insanning u ishqa bolghan
qarishi bilen munasiwetlik. Bizning qandaq qarishimizdin qetti nezer nurghun
Uyghur erkekler jamaet aldida ochuq ashkare put qoli saq ayalining putini yuyup
qoyushni hergüz qobul qilalmaydu. Shu seweptin bu paliyettin kiyin, bir qisim
erler öyge qayitqandin kiyin achchighini ayalidin chiqirip ayalini urishi
mümkin, netijide u erler idiyeside mesile bar dep qarilip jazagha tartilishi
mümkin. Qalghan erler bolsa derdini ichige yutup, özini bashqilarning yüzige
qariyalmas bolup kettim dep hisaplap, rohiy jehette özini qattiq boghushi we
jazalishi mümkin.
Undin bashqa xelqimizge mejburi chochqa
göshi yigüzüsh, we qizlarni Xittaylar bilen mejburi toy qildurush qatarliq bezi
sisasetlerning biz tekitlewatqan örpe adetlirimizni weyran qilish we
Uyghurlarni asmilatsiye qilish qatarliq ziyanliridin bashqa, xelqimizning
pisxilogiyesigimu ighir tesir ilip kilidu.
Hemmimiz bilgendek Islam dinimizda haraq
ichish, zinna qilish, chochqa göshi yiyish qatarliq nurghun ishlarning hemmisi oxshashla
haram dep bikitilgen bolsimu, biraq Uyghurlar bir musulman bolush süpiti bilen
haraq ichish, zinna qilish qatarliq bezi haramliqlarni oxshimighan dahirde we
oxshimighan derijide qobul qilghan, biraq chochqa göshini yiyishni ezeldin qobul
qilmighan. Eger Uyghurlar mejbure chochqa göshi yigende, köpünche kishiler öz
özini hergüz epu qilalmaydu, ular özlirini gunakar hisaplaydu, we dowzaqqa
kirimen dep oylaydu. Netijide ular rohiy jehette qattiq zexmige uchuraydu,
waqitning ötüshi bilen pisxikisida ighir mesililer kilip chidu. Elwette bir
qisim kishiler mejburi chochqa göshi yigendin kiyin, özliride alahide bir
binormalliq bolmighanni körüp, belkim uninggha bara bara könishi mümkin, axirda
chochqa göshi yiyishke adetlen’gen Uyghurlar bilen chochqa göshini hergüz qobul
qilmighan Uyghurlar ichide öz ara ayrilish, öz ara chetke qiqish peyda bolidu.
Undin kiyin hökümet chochqa göshi yiyishke
adetlen’gen Uyghurlarni desteklep, ularni chetke qaqqan Uyghurlarni
bashqilarning erkinlikige tosqunluq qilghan we yaki bashqilarning aditige
hörmet qilmighan digen jinayetler bilen jazalishi mümkin. Bu Xittay hökümiti
yürgüziwatqan “özining yighida özining göshini
qorush” taktikisi we “pisxilogiyelik urush” ning bir qismi.
Uyghur qizlarni Xittay erler bilen mejburi
toq qildurushning özimu Uyghurlarni asmilatsiye qilishni tizlitishtin bashqa
Uyghurlarning pisxikisida ighir özgürüsh peyda qilishi mümkin. Xittayda erlerning
nopusi ayallarning nopusidin 33.5 miliyun artuq. Uning üstige Xittayning
ixtizadining tereqqi qilishigha egiship, bir qisim kishiler alahide bay
bolghan. Bu bay bolghanlar ichide nurghunlighan erler birdin artuq hetta 8, 10
qizlarni konturul qiliwalghan. Bu ixtizadi we bashqa jehetlerde ajiz we alahide
artuqchiliqi bolmighan nurghunlighan Xittay erlerning öylük ochaqliq bolishini
tiximu qiyinlashturghan. Bu erlerning köpünchisi yalghuz ixtizadi jehette ajiz
bolup qalmastin, jismani we eqli jehettimu töwen orunda turidighan erler bolup,
xittaylar pütün bir millet bolush süpitide özining süpitini yuquri kötürüsh
jehette ajiz orunda qalghan bu insanlarning sortini özgertishke ihtiyajliq. Shu
seweptin xittay hökümiti hazir yürgiziwatqan mejburi toy qilish, yaki toy
qilghanlargha ixtizadi jehette alahide itibar qilish arqiliq, ularni xittaylar
bilen toy qilishqa ündesh we yaki mejburi qilish, bir tereptin toy qilish tes
bolghan u xittay erlerning bir qismining öylik ochaqliq bolush mesilisini hel
qilsa, yene bir tereptin tiximu köp xittaylarning weten’ge kilip yerlishishke
türtke bolishi mümkin, eng mohimi men yuqurda dep ötkendek u ajiz orunda
qalghan xittaylarning sortini özgertishte mohim rol oynishi mümkin.
Uyghurlargha bolsa, yalghuz toy qilghan u qizgha emes, belki u qizning pütün
ahilisidiklerning rohiy keypiyatigha tesir körsitish we ularda rohiy zexme
peyda qilishi mümkin. U qiz toy qilghandin kiyin, u toyning aqiwitining qandaq
bolishidin qetti nezer, xittay erler bilen mejburi toy qilghan u qizlar Uyghur
jamaetidin ayrilip qilishi mümkin. Undaq qizlar kiyin ajirship ketken
teqdirdimu, Uyghurlarning hazirqi köz qarishida u qizlarni birer Uyghur
yigitler öz emirige qayta ilishi natayin. Bu xil toy mejburi qilin’ghan bir toy
bolghini, özi we bashqilar teripidin qobul qilinmighini üchün, meyli toy qilghuchi
qiz bolsun we yaki uning uruq tuqqanliri bolsun, pisxika jehettin tesirge uchirap,
ularda ighir derijide rohiy zexme peyda bolishi mümkin.
Xittaylarda “toxuni öltürüp maymun’gha
körsütüsh” deydighan bir maqal temsil bar. Bu yerde diyilgini del shu “pisxikiliq
urush” texnikisi bolup, jazalan’ghini yeni ölgüni gerche toxa bolsimu, uning
rohiy tesiri toxining qandaq ölginini körgen maymun’gha nahayti chong
bolidighanliqi közde tutulghan. Pisxika ilimi bilen tonush bolghanlargha melum
bolghinidek, rohiy zexme digen jismani zexmidin alahide periqliq bolup, u
yalghuz öz tinining zexmige uchurshidinla emes, belki bashqilarning zexmige
uchurshini, yeni bashqilarning her xil qiyin ehwalgha chüshüp qilishini, ten
jazasigha uchurshini wastiliq we biwaste körüsh arqiliqmu peyda bolidu.
Yuqardiki temsilde diyilgende toxuni öltürüp maymunni agahlandurghili bolghan
yerde, u maymunning qirindashliri bolghan bashqa maymunni öltürgende, u
maymunning rohiy tiximu ighir zexmige uchurshi mümkin. Biraq uning melum xetiri
bar bolup, u bolsimu öz qirindishining jazaliniwatqinini körgen maymun, bezide
agahlinip jimish emes, belki eksinche isyan kötürüshi mümkin. Shu seweptin maymunni
bixeter agahlandurush üchün, biri maymun bilen biwaste munasiwiti bolmighan
toxini öltürüsh arqiliq maymunni agahlandurush kirek, yaki bolmisa aldi bilen
“maymunlar” ni “mini chaqmighan yilan ming yil yashisun” digen ehwalgha
keltürüp, andin maymunni öltürush arqiliq bashqa maymunlarni agahlandurush
kirek. Peqet shundaq qilghanda yalghuz maymunlarning isiyan köturishidin
saqlan'ghili bolup qalmastin belki maymunlarni tiximu ünümlük agahlandurghili
bolidu. Hazir xittay hökümiti Uyghurlargha nisbeten bu ikki xil usulni ortaq
ishlitiwatqan bolsa, bashqilargha we yaki öz xelqige nisbeten peqetla “toxa (biz)
ni öltürüp maymun (bashqilar) gha körsütüsh” siyasitini qolliniwatidu, we bir
chalmida ikki paxtek choqawatidu.
Xittay hökümitining bu qattiq siyasitige
nisbeten wetendiki xelqimiz heqiqeten bek charisiz qiliwatidu. Weten sirtidiki
Uyghurlar ichide, gerche bir qisim insanlar qoldin kelginiche tirishchanliq
körsitiwatqan bolimu, biraq yene bezi bir qisim insanlar qilghili ish
tapalmighandek kompiyutur aldida olturwilip bashqilarning keynididin gep tipip,
“ishek ölewatsa, köti ghijek tartiptu” digendek insanlar arisida öz ara zidiyet
peyda qilip, bir tereptin xelqimizning itipaqliqigha buzghunchiliq qiliwatqan
bolsa, yene bir tereptin xelqimizning rohiy keypiyatigha ighir derijide
meyüslinish we chüshkinlik ilip kiliwatidu. Yene bezilirimiz bolsa hel qilishqa
tigishlik yiterlik mesile tursa, uni hel qilishqa waqit ajirtishning ornigha
“kötirelmiseng sanggiltiwal” digendek, nime qilishini bilmey, ijtimayi taratqularda hisyatigha tayinip
toluq delil ispati bolmighan her xil qorqunushluq apqachti xewerlerni, we dawa
bilen biwaste munasiwiti bolmighan her xil ichinishliq, shiddetlik we zorawanliq körünüshlerni tarqitip, xelqimiz
ichide tiximu ighir endishe, jiddichilik we qorqunja peyda qiliwatidu. Köpünche
insanlirimiz bolsa nime qilishini bilelmey ganggirap qiliwatidu, özlirige ümüt,
ishenche we rohiy ozuq izdewatidu, qarangghuda qalghan ademdek chiraq nuri
izdewatidu.
Bezilirimizning xewiri bolghandek men
2018 - yili 4- ayda Xittay hökümiti yürgiziwatqan qattiq siyasetining chetelde
yashawatqan Uyghurlarning rohiy saghlamliqigha körsetken tesir toghursida torda
bir ray sinash ilip barghan idim. U ray sinashqa 4 qit'edin jemi 871 adem
qatnashqan bolup, uning netijisi heqiqten ademni chöchitidu. Bolupmu rohiy
saghlamliq jehette tetqitqat ilip bariwatqan bezi kessipdashlarning alahide
diqitini qozghidi.
Ray sinashqa qatnashquchilarning
48% er, 50%
ayal, 2%
adem jawap bermigen. Ularning 70% ti ali mektep we yaki uningdin yuquri
melumatqa ige, qalghanliri otura bashlan'ghuch sewiyesidikiler bolup, 42% ti Türkiyedin, 26% ti Yaworopadin, 17% ti Shimali Amirka (yeni Amirka we Kanada)
din, 5% ti
Erep döwletliridin, 3% ti Awustiraliyedin, 2% ti jawap bermigen, qalghan 5% ti bashqa döwletlerdin
qatnashqan. Ray sinashqa qatnashquchilarning 90% tide oxshimighan türde pisxikiliq
mesililer körülgen. Ularning ichide 40% kishide chüshkünlishish, ümüdsizlik, asan achchiqlinish, özini tutiwalalmasliq, ügünüsh we xizmetning ünimi töwenlep
kitish, harghinliq
his qilish we hich ishqa xosh yaqmasliq qatarliq köp xil alametler körulgen; 15% kishi asan achchiqlinidighan we özini
tutiwalalmaydighan bolup qalghan; 11% kishi harghinliq his qilisdighan we
hich ishqa xosh yaqmaydighanliqini bildürgen. 10%
kishining diqqiti chichilip kitidighan, ügünüsh we xizmetke diqqitini
yighalmaydighan bolup qalghan. 6% kishide chüshkünlishish, ümüdsizlik peyda bolghan. 6% kishide ighir derijide rohiy chüshkünluk
peyda bolghan. 18% qatnashquchi özini öltürwilishni oylaydighanliqini
itirap qilghan. 14% qatnashquchi özining qayghu hersritini ezeldin hich kim
bilen ortaqlashmaydighanliqini bildürgen. Peqet 9% qatnashquchida alahide
pisxikiliq mesile körülmigen.
Undaqta weten sirtida
yashaydighan Uyghurlar ichide shunche köp ademlerde yuqarqidek her xil
pisxikiliq alametlerning peyda bolushidiki seweplirini nime? Köpünche kishiler
uning sewebini wetensizlik dep qarishidu. Toghura uning chong jehettiki sewebi elwette
wetensizlik, likin bu bek tumtaq sewep bolup, eger biz uni konkiritlashturmay,
noqul halda wetensizliktin dep qarisaq, biz weten musteqqil bolushtin ilgiri bu
mesilini hel qilishning yaki qismen hel qilishning barliq ihtimallliqlirini
tamamen inkar qilghan bolimiz. Undaq bolghanda weten musteqqil bolushtin we
yaki biz weten’ge qaytishtin burun bu jehette hichqandaq tirishchanliq
körsitishimizning hajiti qalmighan bolidu. Men bir kespi xadim bolush süpitim
bilen, Uyghurlar arisidiki yuqarqidek rohiy mesililerning seweplirini tiximu
inchike we konkirit jehettin analiz qilip, uni hel qilish üchün kem digende u
mesililerning tiximu ighirlap kitishining aldini ilish üchün qolumdin kilishche
izdinip we bu jehette öz köz
qarashlirimni oturgha qoyushqa tirishimen, we bu jehette munasiwetlik
kessipdashlar bilen hemkarliq ornitishni ümüt qilimen.
Awustiraliyening paytexti
Kembira sheheride pisxika kessipi bilen shughulliniwatqan Nurgül Sawut bu jehette öz köz qarashlirini
oturgha qoyup mundaq deydu. Weten ichi we sirtida yashawatqan Uyghurlar
arisidiki rohiy zexme (trauma) ning uzun tarixi bolup, xittay hökümitining uzundin
buyan Uyghurlargha yürgiziwatqan irqi ayrimchiliq, irqi kemsitish, basturush,
qinash, jazalash siyasetliri Uyghurlar arisida rohiy zexme peyda qilip kelgen
bolsa, Xitttay hökümitining yiqindin biriqi milyonlarche Uyghurlarni jaza
lagirigha yighiwilishi, Uyghur qizlarni Xittay erler bilen toy qilishqa
zorlishi we cheteldiki Uyghurlarning wetendiki ailisi bilen bolghan alaqisining
tosiwitilishi bu xil zexmining tiximu ighirlishishigha sewep bolmaqta. Bu
mesilige sel qarashqa hergüz bolmaydu.
Yuqarda tilgha alghan seweplerdin
bashqa chetelde yashawatqan bolupmu esli wetendiki turmishi we jemiyettiki orni
yuquri bolghan, wetende ali mekteplerni püttürüp xizmet qilip baqqan we
chetelge chiqqandin kiyin öz ornini toghura belgiliyelmigen we öz rolini yaxshi
jare qilduralmighan köpligen Uyghurlarda mewjut bolghan ighir derijidiki rohiy
tengpungsizliqmu, bir qisim Uyghurlarning rohiy halitining özgürishige
oxshimighan derijide tesir körsetken we dawamliq tesir körsetmekte. Yuqarqi bir
qisim kishiler wetendiki dost burader aldida, özining chetelde
yashwatqanliqidin pexirlen’gendek qilsimu, biraq özliri weten’ge barghandin kiyin özlirining
cheteldiki hayati bilen eyni waqitta oxshash sewiyede bolghan dostlirining
hazir ehwali arisidiki periqning nahayti zor ikenlikini bayqighan, hetta
özlirining eyni waqitta chetelge chiqip ketkenlikining toghura qarar
ikenligidin guman qilishqan we yaki hette uningdin pushaymen qilghan. Ularning
rohiy halitide zor bir tengpungsizliq peyda qilghan, we bu rohiy tengpungsizliqlar
u kishilerni uzundin biri rohiy jehette qinap, ularda rohiy zexmey peyda qilghan bolishi mümkin. Elwette yiqinqi bir
ikki yilda weten ichide yüz bergen weqelerdin we nurghun közge körün’gen insanlar arqa arqidin qolghan ilin’ghandin kiyin, bu
kishiler özilirining chetelge chiqip kitishini qaytidin aqilane bir qarar dep
tonup, özliridiki ighir rohiy tengpungsizliqni az tolap tengshiwalghan bolushi
mümkin, biray ularda shekillen’gen rohiy zexme we pisxikiliq özgürüshning
tamamen normallishishi üchün yene uzun bir mezgil waqit kirek.
Undaqta rohiy zexme
(trauma) digen nime? Rohiy zexme (trauma) diginimiz pisxikiliq yara bolup, u
insanlarning özlirini sarasimgha, qorqunjigha we endishige salidighan weqelerni
körüsh, anglish we ularni tüyishidin peyda bolidu. Rohiy zexmining tonush
(cognitive) , tuyghulunush (emotional) we fizikiliq ipadilinishtin ibaret üch
xil ipadisi bolidu. Rohiy zemilinishtiki tonushning eng tipik ipadisi jamaettin
ayrilip, özini chetke ilish, her daim yalghuzluqni xalash. Tuyghulinishning
tipik ipadisi inkar qilish, asan achchiqlinish, asan köngli yirim bolush, özini
konturul qilalmasliq. Rohiy zexmining fizikiliq ipadilinishning konkirit
ipadisi chirayi yorghun körünüsh, harghinliq his qilish, diqqitini yighalmasliq,
ügünüsh we xizmet ünimi töwenlep kitish qatarliqlar. Rohiy zexmige
uchurghanlarda chüshkünlishish kisili (depression), endishe qilish kisili (anxietydisorder) we zexmidin kiyinki jiddilish kisili (post trauma stress disorder) ning
biri yaki hemme ipadiliri bolishi mümkin.
Hazir xelqimizde
yuqarqidek xer xil mesililer mewjut iken, undaqta xelqimiz hazir nimige
ihtiyajliq? Qandaq qilghanda mesilining tiximu ighirliship kitishining aldini
alghili bolidu?
Xelqimiz yashash üchün aldi bilen barliq
insanlargha oxshash hawa, su we ozuqluqqa ihtiyajliq. Men bundaq disem beziler
yalghuz biz yaki bashqa insanlarla emes belkim barliq haywanlar, hetta barliq
janliqlarmu yashash üchün hawa, su we ozuqluqqa ihtiyajliqqu, bizning bashqa
insanlardin, jümlidin bashqa haywanlardin perqimiz nime diyishi mümkin.
Toghura, pütün insanlar jümlidin pütün haywanlar yashash üchün hawa, su we
ozuqluqqa ihtiyajliq, chünki qosaq toymighan insan bezide qosaq toyghuzushning
koyida bolup, we yaki qosaq toyghuzishni bek chong bilip, rohiy ozuqni untup
qilishi mümkin. Xelqimiz yashash üchün elwette yuqarda diyigenlerdin bashqa barliq
insanlargha xas bolghan rohiy ozuqluqqa yeni eng mohimi ümütke, ishenchige, pexirlinishke,
ghururgha we iptixargha ihtiyajliq; insan üchün eng eqelli bolghan barliq heq
hoquqlargha ihtiyajliq; öz özimizge xoja bolushqa we hör yashashqa ihtiyajliq. Bu
xelqimizning universal ihtiyaji bolup, bulardin bashqa xelqimiz yene
nurghunlighan konkirit nersilerge ihtiyajliq.
Bizde “Bughday néning bolmisa, bughday
sözüng yoqmu” deydighan ata sözi bar. Bu ejdatlirimizning hayatida rohiy
ozuqlarning qanchilik orunda turidighanliqining, we ejdatlirimizning insanlar
hayatidiki rohiy ozuqluqlargha qanchilik ehmiyet biridighanliqining tipik bir misali.
Insanlarning rohiy ozuqluqqa bolghan ihtiyaji ularning haywanlar bilen bolghan
tup periqlirining biri. Insanlar yalghuz qosaq toyghuzush üchün yashimaydu.
Insanlarning özgiche bolghan ümüti, ghayisi, pexir, ghurur we iptixari bar.
Adette rohiy zexmige uchurghanlarda
bolidighan ortaq bir alahidilik ularning bixeterlik tughisi töwen bolidu, we
her zaman tehdit tuyghisi ichide yashaydu. Bashqilardin asan guman qilidighan
bolidu. Ular özliridiki rohiy alametlerni bir kisellik alamiti dep bilmey,
ularni özliridiki ajizliq we yitersizlik dep bilidu, we uni jinining biriche
yoshurushqa tirishidu. Özining kisellik ehwalini itirap qilmaydu. Her xil
ijtimayi taratqularda oturgha chiqqan öz ara guman we öz ara hujum
qilishlarning köpünchisini buning tipik ipadiliri dep qarashqa bolidu. Bu ichki
we tashqi seweplerdin kilip chiqqan bolup, eger biz uni tonup yetmisek, we
uningha yiterlik itiwar bermisek, axirda bu bir waba kilisige oxshash pütün
Uyghurlar arisida yamirap, bizning “özimizning yighi bilen özimizning göshini
qoridighan” halgha yitip birishimiz mümkin.
Bu xildiki pisxikiliq binormalliliqlar
Amirka, Kanada, Awustiraliyediki yerlik milletler, Amirka, Yawropadiki eyni
waqitta qul qilinip sitilghan Afriqiliqlarning ewladi, we bashqa döwletlerning
uzun muddet mustemlikisi astida yashighan nurghun kichik we ajiz millet arisida
nahayti omumlashqan bolup, ularning köpünchisi gerche musteqqil bolghili we
yaki özige tigishlik heq hoquqlargha irishkili nurghun yillar bolghan bolsimu,
braq ularning ata anilirining tarixta yolluqqan rohiy zexmiliri tüpeylidin bu
xeliqlerning kiyinki ewlatliri hazirgha qeder shu rohiy zexmining tesiri
sewebidin peyda bolghan rohiy binormalliqning derdini tartiwatidu, we
munasiwetlik döwletlerdiki nurghunlighan munasiwetlik mutixesislerning diqitini
tartiwatidu. Eger biz buninggha yiterlik itiwar bermisek, uzun'gha barmay,
bizmu ularning arisidin orun ilishimiz mümkin.
Eger rohiy zexmige uchurghanlargha
toghura diyagunuz qoyulsa, ularni dawalash tamamen mümkin. Bu yalghuz shu
zexmige uchurghanlarning shexsi mesile bolmastin, jamaetning ortaq tirishishi
kirek bolghan bir mesile. Eger biz rohiy zexmini we uning tesiridin kilip
chiqqan her xil aqiwetlerni tonup yetsek, ularni shu shexisning ajizliqi we
yaki eyipi dep bilmey, ularni chüshensek, ulargha köngel bolsek, rohiy zexmedin
kiyin kilip chiqqan her xil rohiy saghlamliq mesililerge duch kelgenlerge
yardem qolimizni sunalishimiz, we ularning ehwalining tiximu ighirliship
kitishining aldini ilishqa yardem birelishimiz mümkin.
Martin
Luzir King mundaq digen iken, biz choqum waqitliq ümütsizlikni qobul
qilishimiz, biraq menggülük ümütni hergüz yoqatmasliqimiz kirek.
Xelqimiz ümüt we ishenjige ihtiyajliq, yeni
xelqimiz kelgüsige bolghan ümütini we özige bolghan ishenchisini hergüz
yoqatmasliqi kirek. Ümüt, etirapni qarangguluq basqanda
yiraqta körün'gen bir tal chiraq; ümüt, chol jezirlerde körün'gen bir kichik
kölchek; ümüt, payansiz ketken dingizda körün'gen chiraq munasi. Herqandaq bir
shexisning bizge hisidashliq qilip sözligen ikki ighiz sözi, birer hökümet
rexberlirining Xittay hökümitining wetinimizde yüzgüziwatqan siyasitini eyiplishi
xelqimizge alahide ümüt ilip kilishi mümkin. Xelqimizning ümüt we ishenchisige
selbi tesir körsitidighan herqandaq söz herket, sin filimliri hazir xelqimizge
biz tesewur qilalmighidek derijide yaman aqiwetlerni ilip kilishi mümkin.
Türkiyening köp qisimliq tiliviziye filimi
“Sawashchi” köpünchimizge natonush bolmisa kirek. Chünki bu tilviziye filimini
körmigenlerningmu u filimdiki wetendin ayrilip Türkiyege kilip esker bolghan bir
Uyghur yigitining hikasi arqiliq wetinimiz Sheriqi Türkistan tilgha ilin’ghan
bezi tesirlik körünüshlerdin choqum xewiri bar. Hemmimiz uning riyalliq
bolmastin peqetla bir tiliviziye filimi ikenlikini bilsekmu, biraq nurghun dostlar
u körünüshlerdin tesirlinip, u körünüshlerni öz ara ortaqlashqanliqimiz
hemmimizge ayan. Bu ishtin xelqimizning ümütke, hettaki azraq bolsimu öz könglini
yasap, özini xosh qilishqa we positip uchurlargha qanchilik ihtiyajliq
ikenlikini köriwilish unche tes emes.
Xelqimiz öz özini toghura tonushqa, we
özining ornini toghura belgileshke ihtiyajliq. Insan özini toghura
tonimighanda, özni töwen körüsh, öz özini kemsitish, yaki özini bek üstin
chaghlap, özini bashqilarning üstige qoyuwilish we yaki bu ikki xil tuygha
arliship kilish kilip chiqidu. Bu ikki xil tuygha arisidiki periq qanche zor
bolghansiri, rohiy tengpungsizliqmu shunche ighir bolidu. Netijide bundaq
kishiler öz özige artuqche dert tapidu. Kishilerning öz hayatini zorlap
bashqilar bilen silishturushning we yaki bashqa ademning hayatida yashashqa
intilishning hich bir hajiti yoq.
Kiristine
Keyin mundaq digen iken: Sen bezide qarangghuda qalghanda, özengni
qarangghuluqta kömülep qaldim dep oylaysen, emiliyette sen uruq bolup
tirilghansen.
Insanlar arzu qilghan nersilirige
irishkini üchün emes belki shükir qilghini üchün bexitlik bolidu. Insanlar öz
özini toghura we toluq tonighanda, özni toghura orun’gha qoyalaydu we öz rolini
tiximu yaxshi jare qilduralaydu.
Men nurghun yillar ilgiri ballirimgha
hemra bolup Amirkining “Gumpichi Müshük Èyiqi” (Kongfu Panda) digen kartun filimining 1- qismini körgen idim. U kinoda,
bash qeriman müshük èyiqining daim riyalliqtin halqip, eng küchluk haywanlardin bolushtek mümkin bolmighan xiyallarni
qilidighanliqini, andin ushtumtut muapiqiyet qazinishning hichqandaq bir siri
yoqliqini tonup yetkenlikini we eng axirda özini tonup yitish arqiliq, öz
arzusigha yetkenlikini hikaye qilish arqiliq, muapiqiyet qazinishta özini
toghura tonush we öz artuqchiliqini jare qildurushning mohimliqini, bashqilar bilen silishturushning hichqandaq hajiti yoqliqini,
hichkimning özidin bashqa adem bolalmaydighanliqini, herkimning öz özini yaxshi
tonup, “özi bolush” ning qanchilik mohimliqidin ibaret asasi idiye ilgiri
sürülgen.
Xelqimiz özliri chin könglidin hörmet
qilidighan alimlargha, qehrimanlargha, inqilapchilargha we meshhur zatlargha ihtiyajliq. Xelqimiz öz
millitidin pexirlinishke, öz millitidin ghorur tuyushqa ihtiyajliq. Bir
milletning alimliri, qehrimanliri, inqilapchiliri we meshhur zatliri, shu
milletning eng zor rohiy oziqi, ghururi, iptixari; kelgüsige bolghan ümüt we
küch quwitining menbesi. Eger bir milletning alimliri, qehrimanliri, inqilapchisi
we meshhur zatliri, jümlidin shu millet pexirlen’gidek her qandaq bir ademliri
bolmaydiken yaki ular yoq qilinidiken, ular özilirining rohiy ozuqliqidin
ayrilip qalidu. Kelgüsige bolghan ümüdini yoqitidu. Hichqandaq bir milletning alimliri,
qehrimanliri, inqilapchiliri we meshhur zatliri zawutta ishlep chiqirilmaydu,
bashqa pilanittin kelmeydu we asmandin chüshüp qalmaydu. Ular shu milletning
özidin, shu milletning ichidiki adettiki insanlardin yitiship chiqidu. Eger u
milletning xelqi özlirining alimlirini, qehrimanlirini, inqilapchilirini we
meshhue zatlirini tonimisa, ularni itirap qilmisa, ularni hörmetlimise, ularni
yad etmise, xatirlimise, hetta he dise ulargha tajawuz qilip, ularning obrazini
xunukleshtürüshke, ularni yoqutushqa urunsa, undaq millettin menggü alim, qeriman,
inqilapchi we meshhur zatlar chiqmaydu, we undaq millette ümüd bolmaydu.
Maykil
Watson mundaq digen iken: Küchlük adem bashqilarni töwen'ge ishtirmaydu, belki
bashqilarni yuqurgha tartidu.
Xelqimiz jamaet bilen toplush yashashqa,
jamaetining chüshinishige, köngül
bölishige ihtiyajliq. Xelqimiz öz derdini dost buraderlirige, xolum
xoshnilirigha we yaki pisxik doxturlargha eytip ichini boshtushqa ihtiyajliq. Hemmimiz
körep turiwatqandek bezi qirindashlar Xittaygha bolghan öchmenlikni ipadilep,
öz ichini boshutush üchün her xil ijtimayi taratqularda noqul halda xittayning nacharliqini ekis
ettüridighan bezi ichinishliq, shiddetlik we zorawanliq sin filimlirini he dep tarqatmaqta we ularni bashqilar bilen ortaqlashmaqta.
Emiliyette bu pisxilogiyelik nuqtisidin ilip eyitqanda, gerche shu shexisning
ichini waqitliq boshatqandek qilghan bilen, biraq özining rohiy zexmisini
yaxshilashqa hichqandaq paydisi yoq, eksinche bu nurghun kishilerge tiximu
ighir tohiy zexme peyda qilishi mümkin. Her xil namayishlargha qatnishish,
xittayning wetende yürgiziwatqan siyasetliri toghursida guwaliq birish we yaki
muxpirlarning ziyaritini qobul qilip wetendiki ighir weziyetni anglitish, shu
insanning ichini boshtushqa akitip rol oynaydu. Eng mohimi her bir insan öz
qimmitini toghura usulda namayen qilsa, rohiy dunyasida belgülük qanaet
tuyghusi peyda bolidu, we bu qanaet tuyghisi shu insanning rohiy halitige
pazitip tesir körsitidu.
Axirda men dimekchi bolghan sözlirimni
xulasilep ötsem, xelqimiz ümüt, ishench we ghurur, iptixargha ihtiyajliq;
xelqimiz öz alimlirigha,
qehrimanlirigha, inqilapchilirigha, meshhur zatlirigha we ularni qedirleshke
ihtiyajliq; xelqimiz birlik we itipaqliqqa ihtiyajliq.
Xelqimiz qarangghuluqni yoritidighan chiraqqa, xelqimizni bashlap mangidighan
yol bashlighuchigha ihtiyajliq. Xelqimiz
shexsi menpetni dawaning üstige qoymaydighan, shexsi zidiyet bilen dawani bir
birige arilashturmaydighan, milletning menpetini we dawani birinji orun'gha
qoyidighanlargha ihtiyajliq. Xelqimiz
teshkilat we yaki shexisler arisidiki talash tartish, jidel majralargha
ixtiyajliq emes; xelqimiz shexsi zidiyetlerni dawaning üstige qoyup, öz ara bir
birige ora koliship, dawani aqsitip qoyushqa we yaki dawagha tesir yetküzüshke,
uning tosalghu bolushqa ihtiyajliq emes. Xelqimiz özlirining waxtini biwude
talash tartishlargha serip qilishqa ihtiyajliq emes.
Engiliyelik
dangliq yazghuchi Joanne Rowling mundaq digen iken: Biz peqetla itipaqlashqanda
andin küchlük bolalaymiz, ayrilghanda ajizlaymiz.
Toghura, yalghuz atning chingi chiqmas,
chingi chiqsimu dingi chiqmas. Ish birlikte küch ömlükte. Toptin ayrilghanni
böre yeptu. Eger konglimizde heqqi halda weten millet bolsa itipaqlishayli
qirindashlar, birlikimizni saqlayli qirindashlar.
Axirda Awustiraliyedinki Nurgül Sawutqa
alahide rexmitimni bildürimen.
3 comments:
It is well written and have solid analyses there. I hope our community members will read it and reflect on it.
Thanks
Post a Comment