Öz-özimizni
tonush
كونا يىزىق نۇسقىسى
http://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2018/04/oz-ozimizni-tonush_15.html
Awazliq nusqisini anglash uchun bu yerni bising
كونا يىزىق نۇسقىسى
http://uyghur-jemiyiti.blogspot.com/2018/04/oz-ozimizni-tonush_15.html
Awazliq nusqisini anglash uchun bu yerni bising
Öz-özini tonush bolsa insanlarning öz-özini
bashqilardin periqlendurush digen menadiki söz bolup, u bir insanning ichki we
tashqi jehette özige xas bolghan insanliqini, mexset muddasini, barliq
alahidilik we kemchilliklirining hemmisini toluq tonup yitip, özige nisbeten
toghura baha birish digen menani bildüridu.
Öz-özini tonush qarimaqqa nahayti addi
bir söz bolsimu we uning tunji qedimi eynekke qarap özining chirayidiki
alahidilikini tonushtin bashlansimu, biraq bir insanning öz-özini toluq tonushi
eynekke qarap, özining chirayining qandaqliqini, burnining igiz peslikini,
qishining qoyuq yaki qoyuq emeslikini, közining qara yaki kök renglik
ikenligini bilishtek undaq addi emes. Bir insan öz xarektirini, mijezini, tepekkur
qilish usulini, oy xiyalini, özining shexiyitini, mexset muddasini we eqil
parasitini, eng mohimi özidiki u alahidiliklerning bashqilar bilen bolghan tüp
periqini hem shundaqla özidiki kemchillik we yitersizlikni toluq tonup
yetkende, andin öz-özini heqqi halda tonughan bolidu.
Insanning öz-özini tonushi, insanning özige
bolghan ishenchisini turghuzushta nahayti mohim rol oynaydighan bolup, özini
toghura tonighan ademde riyalliqqa uyghun bolghan ishench shekillinidu. Insan özini
yaxshi tonighanda, özining ornini yaxshi belgüliyeleydu. Insan öz-özini yaxshi
tonughanda, öz-özini kemsitishtin we bashqilargha choqunushtin saqlinalaydu. Insan
özini tonidi digenlik özini qobul qildi digenlik, özining qedir qimmitini bildi
digenlik.
Öz özimizni tonush bizni xataliq ötküzüshtin saqlimaydu, biraq bizning xataliqimizdin sawaq ilishimizgha yol achidu.
Özini özi yiterlik we toghura
toniyalmighan kishilerde ikki xil ehwal kilip chiqishi mümkin. Biri özini
dawamliq bashqilarning üstige qoyup, özige heddidin ziyade ishinip kitish,
dawamliq bashqilarning eqil pareset we qabilitidin gumanlinish we yaki
bashqilarni közge ilmasliq. Yene biri özini kemsitish, özige ishenmeslik, ümüdsizlik
we bashqilargha choqunush, tenqidke alahide sezgur bolush, bashqilarning özige
qandaq qarishidin bek endishe qilish, dawamliq bashqilardin özini kemsitiwatidu
yaki közige ilmaywatidu dep guman qilish, her zaman özining tashqi qiyapitige, we
ishik aldi xizmitige heddidin ziyade
ehmiyet birish, yeni yasalmiliq qilish.
Men Amirkigha yingi kelgen chaghlar
bolsa kirek, men ishleydighan doxturxanida her yili ötküzülidighan yil axirliq
olturushta, bezilerning alahide yasinip, zibu zinnetlerni taqap kelgenlikini,
bezilerning nahayti addila kiyinip,
hetta xizmet keyimi bilen kelgenlikini bayqidim. Men deslepte u alahide yasinip
kelgenlerni burun adetlen'ge adet boyiche doxturxanining yuquri qatlimidiki bashliqlar
yaki chong doxturlar oxshashaydu dep oylaptimen. Keyin bilsem u alahide
yasinip, zibu zinnetlerni taqap kelgenler her qaysi bolumlerdiki katiplar, arqa
septe ishleydighanlar, hetta taziliq ishlirini qilidighanlar iken. Addila
keyin'gen yaki xizmet keyimliri bilen kelgenlerning köpünchisi bolsa,
doxturxanidiki asasliq doxturlar we pishqedem sistiralar iken. Men buningdin
shundaq bir xulase chiqardimki, insan öz özini yaxshi tonimighanda, özige
bolghan ishench yiterlik shekillenmigende we yaki öz-özini kemsitish tuyghusi
shekillen'gende, özidiki shu yitersizliklerni, tashqi qiyapetler bilen
pedazlash arqiliq özlirini yuquri qilip körsütip, özidiki ajizliq yaki özining
jemiyettiki ornini yoshurushqa tirishidiken.
Hemmimiz bilgendek biz öy bizigende eng
chirayliq qilip yasaydighan öy, mihmanxana öy, yeni bashqilar köridighan öy. Gherip
elliride bolupmu Amirkida bolsa eng chirayliq qilip yasaydighan öy özining
yataq öyi bilen özi ayrim ishlitidighan hajetxana bolup, bizdin alahide
periqliq iken. Keyin oylap baqsam bu insanlardiki mediniyet periqi bolmastin
belki öz özini tonup yetkenlik we öz özige yiterlik ishench
shekillen'genlikning ipadisi iken. Chunki Amirkidimu boynigha zenjirning eng
chongini asidighanlar, tashqi qiyapiti we "ishik aldini" alahide bizeydighanlar
bar bolup, ular asasen yuquri qatlamdiki kishiler emes iken.
Undaqta biz öz özimizni tonimizmu ? Eger
tonisaq qanchilik tonimiz?
Men bundaq disem beziler özini
tonimaydighan ademmu barmu dep sorishi mumkin. Emiliyette bizning bezilirimiz öz-özimizni yaxshi tonisaqmu, biraq köpünchimiz öz-özimizni yiterlik tonimaymiz,
bolupmu biz bir millet süpitide öz özimizni yiterlik we toghura tonumaywatimiz
we yaki toniyalmaywatimiz. Töwende men bezi addi misallarni körsütüsh arqiliq bu
jehette öz köz qarashlirimni oturgha qoyup ötmekchimen.
Biz daim bashqilarning bizni xata chüshünüp qilishidin endishe qilimiz. Bolupmu biz beziler biz toghursida bezi selbi pikirlerni oturgha qoyghanda we yaki biz toghursida selbi köz qarashlirni oturgha qoyghanda tiximu shundaq. Bundaq ehwal astida biz özimizni aqlashqa we özimizni bashilargha "toghura" tonutushqa tirishimiz, hetta özimizning toghura ikenligi toghursida bashqilarni tiximu yaxshi ishendürüsh üchün chong eyip yaki xataliqnıng bashqilarda ikenligini, ularning tiximu nachar ademler ikenligini tekitleymiz. Netijide biz özimiz yetmekchi bolghan mexsetke yitelmey, özimizning obrazini tiximu xunukleshtüriwalimiz. Buning asasliq sewebi bashqilarning bizni chüshenmeslikide emes, belki özimizning özimizni chüshenmeslikide. Eger biz özimizni toluq chüshensek, özimizge ishenchimiz kamil bolsa, bashqilarning biz toghursida oturgha qoyghan selbi köz qarash yaki tenqitidin undaq endishe qilishning hich bir zörüryiti yoq. Heqiqet haman heqiqet, uningliq üchün peqet azraq waqit kirek. Heqiqi bir bay, bashqilarning kembighel diyishidin endishe qilmaydu. Shunga bizde "Tazni taz dise ölgüsi kiler, saqni taz dise külgisi kiler" deydighan ata sözi bar. Bir ademning obrazini yene bir adem xunukleshtürelmeydu. Eger bir adem riyalliqtin halqip, emiliyetke uyghun bolmighan halda bashqilarning keynidin yaman gipini qilsa, bu adem u ademning qilghinini exlaqsizliq dep eyiplep turup, özi axirda u adem qilghan ishning eyneisini qilsa, bu ikki ademning nime perqi bolidu?
Biz daim bashqilarning bizni xata chüshünüp qilishidin endishe qilimiz. Bolupmu biz beziler biz toghursida bezi selbi pikirlerni oturgha qoyghanda we yaki biz toghursida selbi köz qarashlirni oturgha qoyghanda tiximu shundaq. Bundaq ehwal astida biz özimizni aqlashqa we özimizni bashilargha "toghura" tonutushqa tirishimiz, hetta özimizning toghura ikenligi toghursida bashqilarni tiximu yaxshi ishendürüsh üchün chong eyip yaki xataliqnıng bashqilarda ikenligini, ularning tiximu nachar ademler ikenligini tekitleymiz. Netijide biz özimiz yetmekchi bolghan mexsetke yitelmey, özimizning obrazini tiximu xunukleshtüriwalimiz. Buning asasliq sewebi bashqilarning bizni chüshenmeslikide emes, belki özimizning özimizni chüshenmeslikide. Eger biz özimizni toluq chüshensek, özimizge ishenchimiz kamil bolsa, bashqilarning biz toghursida oturgha qoyghan selbi köz qarash yaki tenqitidin undaq endishe qilishning hich bir zörüryiti yoq. Heqiqet haman heqiqet, uningliq üchün peqet azraq waqit kirek. Heqiqi bir bay, bashqilarning kembighel diyishidin endishe qilmaydu. Shunga bizde "Tazni taz dise ölgüsi kiler, saqni taz dise külgisi kiler" deydighan ata sözi bar. Bir ademning obrazini yene bir adem xunukleshtürelmeydu. Eger bir adem riyalliqtin halqip, emiliyetke uyghun bolmighan halda bashqilarning keynidin yaman gipini qilsa, bu adem u ademning qilghinini exlaqsizliq dep eyiplep turup, özi axirda u adem qilghan ishning eyneisini qilsa, bu ikki ademning nime perqi bolidu?
Kopunchimizning xewiri bolghandek
yiqinda men tor arqiliq "xittay siyasitining cheteldiki Uyghurlarning
rohiy saghlamliqigha ilip kelgen tesiri"
toghursida bir ray sinash bashlighan idim. Esli men bu ray sinashni chetelde
yashawatqanlar öz özimizning rohiy halitige nisbeten melum chüshenche peyda
qilishning eng yaxshi pursiti dep bilen'gen bolsammu, biraq bezi dostlar özlirining
endishisini oturgha qoyup, eger biz bu ray sinashning netijisini ochuq ashkare
ilan qilsaq, xittaygha özimizning ajizliqini bildürgen bolimiz dep uningha
qarshi chiqqan bolsa, yene bezi dostlar Uyghurlarning rohiy halitini bundaq ray
sinash bilen iniqlashning hichqandaq bir emili ehmiyiti yoqliqini, bizdiki
barliq rohiy mesililerning wetensizlik we mustemlike astidiki hayat bilen
munasiwetlik ikenligini, eger biz musteqqil bolup wetensizlikke xatime bersek, bizde
mewjut bolghan rohiy saghlamliq mesililerning hel bolidighanliqini oturgha
qoyup uningha qarshi pikirlirini oturgha qoyghan boldi.
Men gerche yuqarqi pikirlerning özige
chushluq asasi bar dep qarisammu, biraq yene bir tereptin uningda nahayti chong
bir tereplimilik qarash bar dep qaraymen. Uning asasliq sewebi bizning öz özimizni
toluq bilmigenlikimizdin we öz-özimizni bilishtin qorqanliqimizdin.
Biz kisel bolsaq dora yeymiz, biz yigen
u dorilar gerche biz giriptar bolghan kisellikke shipa qilsimu, biraq ularning
yenila azdur köptur ekis tesir we ziyini bar. Undaqta biz dorilarning shu ekis
tesir we ziyinini bilip turup yene nime üchün dora yeymiz, sewebi u dorilarning
biz giriptar bolghan kisellikke shipa qilghini üchün. Oxshashla biz bundaq bir ray
sinash arqiliq özimizdiki bezi kemchillik oturgha chiqishi mumkin, biraq u
kemchillik oturgha chiqsimu yaki oturgha chiqmisimu beri bir bizde mewjut boliwatqan
kemchillik, uni dushmenning bilip qilishidin endishe qilip, uni yoshursaq,
"kiselni yoshursang ölüm ashkare boluptu" digendek, uni yoshurup tiximu
chong ziyan'gha uchurashtin köre, uni
bayqap, uni waxtida bir terep qilghan tiximu yaxshi. Xittay bizning rohiy halitimizni we pisxikimizni bilmeydu emes, obdan bilidu. 60-70 yildin biri bizning pisxikimizni obdan tetqiq qildi we bizni bügünkidek öz ara bir birimizge ora kolaydigha, bir birimizge hujum qilidighan halgha ekeldi. Bizning ehwalimizni tixi toluq bilmigen esli bashqilar emes, del özimiz. Eger biz öz-özimizni toluq
tonimay turup, giriptar bolghan kiselge
iniq diyagunuz qoymay turup, uninggha nisbeten dawalash ilip barsmay, kelgusi
pilanlar toghursida qarar alsaq, körsetken tirishchanliqqa chushluq yaxshi ünümge
irishelmeslikimiz hetta bezide meghlup bolishimiz mümkin.
Ikkinji qarashta bizde mewjut bolghan rohiy
saghlamliq mesililerni wetensizlik we mustemlike hayat bilen baghlap, eger biz
musteqqil bolmisaq, mustemlikilik we wetensizlik hayatqa xatime bermisek,
bizdiki mesile menggü hel bolmaydu dep qarash, qarimaqqa toghurdek qilsimu, biraq
biz uni tetür tereptin qarisaq musteqqil dowletlerde we wetini bar milletlerde
rohiy mesile bolmaydu digen yekün chiqidu. Emiliyette bu pütünley xata bir yekün.
Biz mustemlike hayatta yashwatqili 1884 - yildin hisaplisaq 134 yil, 1949 -
yildin bashlap hisaplisaqmu 70 yil bolay dep qaldi. Grche bizdiki nurghun
mesililerning yiltizi shu mustemlike astidiki wetensizlik hayat bolsimu, yene
nurghun mesililer kündülük turmushimizdiki bezi bir biz bilen biwaste
munasiwetlik konkirit amillar bilen munasiwetlik.
Her qandaq bir insanning rohiy
saghlamliqida chong muhit we kichik muhit yeni konkirit amil qoshlap rol
oynaydighan bolup, mustemlike astidiki milletlerge nisbeten rohiy saghlamliqqa
tesir qilghan chong muhit yeni asasi sewep mustemlike bolsimu, biraq undin
bashqa yene nurgun konkirit seweplermu bar. Afriqidiki nurghun döwletler gerche
musteqqil bolghili 60-70 yil bolghan bolsimu, biraq ulardiki mustemlike waqitta
shekillen’gen nurghun mesililer musteqqil bolupla yaxshilinip ketkini yoq.
Chünki chong muhit özgergen bilen, insanlarning rohiy halitige singip ketken
nurghun konkirit amillar dawaliq rol oynaydu. Undin bashqa Amirka gerche
dunyadiki eng kuchluk dowletlerdin biri bolsimu, biraq Amirka dunyada rohiy
saghlamliq mesile eng ighir bolghan bir dowlet. Shunga bir milletke nisbeten
herqandaq dewirde we herqandaq sharahitta öz-özini toghura tonup, öz
emiliyitige qarap ish ilip birish bekla mohim.
Bizdiki mustemlike hayat bilen
munasiwetlik nurghun mesililer biz musteqqil bolmighiche hel bolmaydu. Biz
ularda qisqa waqit ichide özgürüsh peyda qilalmaymiz, biraq bezi konkirit
amillar bilen munasiwetlik mesililerni, shu konkirit mesililerni peyda qilghan
amillarni tonup yitish, we uningliq üchün bezi tirishchanliqlarni körsütüsh
arqiliq ularni hel qilalaymiz.
Men yene bir misal alsam, bezide birsi
milletning illetlirini tenqitlep, bezi tenqidi maqala yazghanda, köpünchimiz u
xildiki yazmilarni öz millitidin pexirlenmigen we yaki özining artuqchiliqini körmey
milletke ümütsizlik ilip kilishke urun'ghan dep tenqitleymiz yaki undaq yazmini
yaxshi körmeymiz. Köpünchimiz yaxshi köridighinimiz öz-özimizni maxtash we yaki
öz özimizdin pexirlinip, özimizning shanliq tariximizni, medinyitimizni namayen
qilish.
Eger biz dunyagha nezer salidighan
bolsaq, öz-özini yaxshi tonighan, öz-özige bolghan ishench yiterlik
shekillen'gende we shuninggha chushluq yiterlik desmi bolghan milletler, öz
özini tenqit qilishni milletni righibetlendürüsh we döwletni tereqqi
qildurushning asasliq wastisi qilghan. Undaq jemiyette öz özini maxtash we
qolgha keltürgen netijiler toghursida alahide tentene qilishlarni unche köp körmeymiz.
Eksinche öz-özini toluq tonimighan, öz-özige bolghan ishenchisi tixi yiterlik
yitishmigen milletler öz-özini tenqit qilishni özlirining ajizliqini ashkare qilip qoyush dep endishe qilip, maxtash we
pexirlinishni özlirini righibetlendurush we döwletni tereqqi qildurushning
asasliq teshwiqat qorali qatarida qollinidu. Ular öz-özini tenqitleshtin we
yaki bashqilar teripidin tenqitlinishtin alahide endishe qilishidu. Undaqlar
yigidek tamiqi bolmisimu özlirini nahayti bay korsitishke tirishidu. Dawamliq
bashqilar bilmey qalarmikin dep özlirini birinji qilip körsütüshke tirishidu.
Undaqta qaysi xil usul bizge nisbeten eng
muapiq? Qaysi xil usul bizge nisbeten milletni righibetlendurushte eng akitip
rol oynaydu? Meningche her ikkilisi mutleq toghura yaki mutleq xata emes. Eng
toghursi tenqid bilen maxtash yaki pexirlinishni tengpunglashturush, her
ikkilisini teng ilip birish, yeni muapiq tenqit bilen muapiq maxtash we
pexirlinishni birleshtürüsh we bir terepke ighip ketmeslik. Uningliq üchün aldi
bilen öz-özimizni yaxshi tonup yitishimiz kirek. Eger biz bir tereplimilik
halda maxtash, pexirlinishni qollap, tenqitni inkar qilsaq, yaki tenqitni
alhide tekitlep, maxtash we pexirlinishni inkar qilsaq, biz öz- özimizni tixi
toluq tonup yetmigen bolmiz, aqiwetten öz özimizni aldighan bolimiz we ighir
ziyan tartimiz.
Öz özini toluq tonup yetken we özi özige
ishenchisi bar millet öz-özini tenqitleshtin endishe qilmaydu. Chünki muapiq
halda öz özimizni tenqit qilish hergüzmu öz-özimizge hörmet qilmighanliq
bolmastin belki öz-özimizning ajizliqini toluqlash üchün akitip rol oynaydu. Bizning
dawada düshmenni toghura tonush qanche mohim bolghinigha oxshash, özimizning özimizni
toghura tonup yitishimizmu shundaq mohim.
Undaqta qandaq qilghanda öz özimizni
yiterlik we toghura toniyalaymiz?
Bir millet öz-özini yaxshi tonush üchün
aldi bilen shu milletke tewe her bir insan öz-özini yaxshi tonushi kirek. Her
bir insan öz-özini yaxshi tonughanda andin bir millet pütün bir millet bolush süpiti
bilen öz-özini yaxshi toniyalaydu.
Her birimiz öz-özimizni yaxshi tonush üchün
aldi bilen her birimiz özimizge obiktip jehettin qarishimiz kirek. Özimizning ötmümishimizni we bügünimizni yaxshi küzütishimiz,
ötmüshtin sawaq ilip, uni bügünimiz üchün xizmet qildurishimiz kirek. Dawamliq
bashqilarning pikrige qulaq silishimiz, bashqilarning bolupmu yiqin
dostlirimizning semmi pikirlirini özimizge nisbeten eynek dep tonup, ularning
tenqidi pikirlirini öz emiliyitimiz bilen baghlap körishimiz, bar bolsa tüzitishimiz,
yoq bolsa uninggha bek kirip ketmeslikimiz kirek. Dalay Lama mundaq digen iken, "Biz sözligende peqet özimiz bilidighan nersini tekrarlaymiz, biz peqet bashqilarni anglighanda andin bilmigen nersilerni bileleymiz. Dimek bashqilargha qulaq silish, üzlüksiz ügünüsh we kemter bolush bizning öz özimizni tonushimizda bek chong rol oynaydu.
2018 - yil 15 - April New York
No comments:
Post a Comment