Biz, milletni tenqitleshke
yaki milletning eyipini ichishqa
hazirmu?
Awazliq nusqisi
كونا يىزىق نۇسقىسى ئۈچۈن بۇ يەرنى بىسىڭ
Awazliq nusqisi
كونا يىزىق نۇسقىسى ئۈچۈن بۇ يەرنى بىسىڭ
Memet Emin
“Biz öz ara
itipaqlashmaydighan millet. Biz tirishmaydighan millet. Biz kitap oqumaydighan
millet. Biz tereqqi qilmaydighan millet. Biz mushu seweplerdin hazirqi halgha
chüshüp qalghan millet.” Ishinimenki köpünchimiz bu xildiki milletni
tenqitleydighan tapatene sözlerni we shikayetlerni anglighan, we uninggha
qarita, “hemme milletning özige chushluq artuqchiliqi we kemchilliki bar, hazir
bularni talash tartish qilidighan waqit emes” we “biz milletning eyipini ichip,
düshmenni xosh qilmasliqimiz kirek”digendek inkaslarni qayturghan, yaki milletning
illetlirin tenqit qilghuchilargha qitilip, “kiselni dawalash üchün aldi bilen
uninggha toghura diyagunuz qoyush kirek, eger biz özimizning kemchillikini
tonup yetmisek, bizde qandaq ilgirlesh bolsun?” digendek öz köz qarashlirimizni
oturgha qoyghan.
Shundaq, bizde “kiselni
yoshursang, ölüm ashkare” deydighan ata söz bar. Insan eger özide özgürüsh peyda qilay dise,
choqum öz xataliqini tonup yitishi, uni itirap qilishi we öz özini tenqit
qilishi kirek. Pütün bir milletmu, eger özide özgürüsh peyda qilay dise, choqum
öz illetlirini we eyiplirini tonup yitishi, uni itirap qilishi kirek. Biraq bu
yerdiki öz özini tenqit qilish hergüzmu nuqul haldiki öz özini eyiplesh, öz
özining eyipini ichish bolmastin, belki özide ijabi özgürüsh peyda qilish
üchün, öz özige adil baha birish arqiliq, öz xataliqini, öz kemchillikliri we
yitersizliklirini tonup yitip, uningda ilgirlesh we yaxshilinish peyda qilishni
közde tutidu.
Herqandaq bir shexis,
herqandaq bir gurpa we yaki herqandaq bir millet, öz xataliqigha ige chiqip, öz
qilmishigha mesul bolup, özide özgürüsh peyda qilalishi üchün, aldi bilen özige öz igedarchiliq qilalishi, nime qilish, nime sözlesh,
qandaq qilish, qandaq sözleshke özi qarar birelishi kirek. Eger undaq
bolmighanda u shexis, u gurpa we yaki u millet ötküzgen xataliq, we uni özgertish
ularning ilkide bolmaydu. Meyli shexis bolsun we yaki pütün bir millet bolsun, öz
özini tenqit qilishning aldinqi sherti, aldi bilen u shexis yaki u millet öz özini
qobul qilishi, özige mihriban bolishi, öz özini qoghdiyalaydighan we öz özige
xoja bolghan bolishi kirek.
Hazir, gerche her birimiz bolupmu muhajirette yashawatqan Uyghurlar ayrim ayrim shexis bolush süpiti bilen belguluk heq hoquqlargha ige bolsimu, biraq Uyghurlar pütün bir millet bolush süpiti bilen, hich bir jehette özige özi ige chiqish, özige özi
xoja bolush, musteqqil tepekkur qilish we musteqqil pikir yürgüzüsh hoquqigha
ige emes. Uyghur xelqi, pütün bir millet bolush süpiti bilen nime sözlesh, nime qilish, qandaq sözlesh, qandaq
qilish qatarliqlargha özi qarar birelmeydu. Uyghur milliti, pütün bir millet bolush süpiti bilen, öz xelqini, öz
qimmet qarashi, öz itiqadi we öz exlaq pezilet ölchimi bilen terbilesh hoquqigha
ige emes. Uyghur milliti, pütün bir millet bolush süpiti bilen, öz tarixini tetqiq qilish, ügünüsh we ügütüsh
hoquqigha ige emes. Hazirqi sharahitta Uyghur millitidiki kisel meyli
yoshurulsun we yaki uninggha iniq diyagunuz qoyulsun, millet uni saqaytish
imkaniyitige, yeni özidiki nurghun mesililerde we illetlerde özgurush peyda
qilish imkaniyitige ige emes. Hazirqi sharahitta bizning, milletni
eyiplishimiz, milletning eyipini ichishimiz
hergüz ijabi rol oynimaydu, eksinche u milletke selbi tesir körsütüp,
millette ümütsizlik peyda qilidu. Shu seweptin men, "hazir milletni bir gewde süpitide tenqit
qilidighan we yaki milletning eyipini achidighan toghura zaman emes" dep
qaraymen.
Miningche biz eng yaxshisi milletni tenqit qilishning ornigha öz özimizni tenqit qilishni, sewenlikni millettin izdep, mesulyetni milletke yükleshning ornigha, öz özimizdin "men milletning bir ezasi bolush süpitim bilen, öz mesulyitimni ada qildimmu?" dep sorap biqishimiz kirek. Hazir bizge nisbeten eng mohim bolghini, özimizge bolghan mihribanliq, yeni öz ara köyünüsh, öz ara destek bolush, akitip muhit yaritish we öz mesulyitimizni ada qilishtur.
Miningche biz eng yaxshisi milletni tenqit qilishning ornigha öz özimizni tenqit qilishni, sewenlikni millettin izdep, mesulyetni milletke yükleshning ornigha, öz özimizdin "men milletning bir ezasi bolush süpitim bilen, öz mesulyitimni ada qildimmu?" dep sorap biqishimiz kirek. Hazir bizge nisbeten eng mohim bolghini, özimizge bolghan mihribanliq, yeni öz ara köyünüsh, öz ara destek bolush, akitip muhit yaritish we öz mesulyitimizni ada qilishtur.
Öz özimizge bolghan mihribanliq bek mohim, chünki eger
biz xorluq ichide öz özimizge köyünelisek, andin biz bashqilargha qol
uzitalaydighan, bashqilar bilen alaqe ornitalaydighan we bashqilarning derdige
derman bolalaydighan bolimiz.
Öz özige mihriban bolush (self
compassion) digende öz özige köyünüsh (self kindness), ortaq insanliq
(common humanity) we tonup yitish (mindfulness) qatarliq mezmunlarni
öz ichige alidu. Öz özige köyünüsh (self kindness) diginimiz insanning özini
toluq tonup yitishini, özige shepqetsizlik bilen höküm chiqarmasliqni, özining
yitersizliki sewebidin özige hujum qilmastin, belki özige yaxshi muamile qilip,
özini shertsiz qobul qilishni közde tutidu. Ortaq insanliq (common humanity)
diginimiz insanning nuqsansiz emeslikini, hemme ademning meghlup
bolidighanliqini, xataliq ötkizidighanliqini, hemme ademning bishigha oxshimighan
dertlerning kilidighanliqini tonup yitip, mükemmelsizlikning hayatimizning bir
qismi ikenlikini her daim este saqlap, bashqa bala kelgende özimizni yalghuz his
qilmasliqimizni közde tutidu. Tonup yitish yaki tuyush (mindfulness) digende
insanlarning qayghusini we yaki bishigha kelgen kilishmesliklerni yaxshi küzütüp,
hem ularning his tuyghusini körmeske salmasliqni, hem ularning bishigha kelgen qayghu
herserlirini we balayi apetlerni köptürüp, ularning derdige dert qoshmasliqni közde
tutidu. Öz özige mihriban bolmighan, yeni öz özige köyünmigen insanning,
bashqilargha hisidashliq qilalishi, bashqilargha köyünishi mümkin emes.
Öz özimizge mihribanliq bolsa, insanning bolupmu
kirizisqa we meghbubiyetke duch kelgenide, öz özige destek bolushi we öz özige
köyünüshi bolup, u insanlarning herketlendürgüch küchi we öz özini konturul
qilishi bilen zich baghlinishliq
Öz özini tenqit qilish (self
criticism) diginimiz, insanlarning öz özige baha birishning bir xil usuli
bolup, uni akitip we passip bolghan öz özini tenqit qilish dep ikki xilgha ayrish mümkin. Akitip bolghan öz özini tenqit qilish diginimiz özini qobul qilghan asasta bolidighan öz özini tenqit qilish bolup, u insanlargha ijabi tesir körsitidu. Passip bolghan öz özini tenqit qilish diginimiz öz özini qobul qilmighan asasta bolidighan öz özini tenqit qilish bolup, u öz özini ret qilish we öz özini inkar qilishlarni öz ichige alidu we insanlargha selbi tesir körsitidu. Passip bolghan öz özini tenqit qilish, insanlarda öz özini kemtük tonush (disrupted self-identity) xarektirliq
pisxilogoyelik binormalliq peyda qilidu.
Öz özige mihriban bolush we öz özini
qobul qilish bilen öz özini tenqit qilish adette bir biri bilen öz ara zich
baghliship ketken bolup, ular arisida her zaman melum tengpungluq bolushi kirek.
Öz özige mihriban bolmighan we öz özini qobul qilmighan, noqul haldiki öz özini
tenqit qilish, yeni özini inkar qilish we özini ret qilish bolsa, bir xil passip bolghan binormal qilmish bolup, u insanlarni, chüshkünlikke,
öz özini kemsitishke, öz özini jazalashqa, öz özini weyran qilishqa we meghlubiyetke
bashlap baridu. Tetqitqat netijilirige asaslan'ghanda, öz özige mihriban bolush
yitersiz bolghan, biraq öz özini tenqit qilish asasi orunda turidighan
insanlarning chüshkünlishish kisilige giriptar bolush ihtimali alahide yuquri
bolghan. Eger insanlarning öz özige hisidashliq qilish istiki bek küchlük
bolup, hemme ishta peqet özini oylaydighan, özini merkez qilidighan bolsa we uninggha
mas halda öz özini tenqit qilish bolmisa, undaq insanlarda uchigha chiqqan
shexsiyetchillik we zomigerlik xaishi peyda bolidu, netijide chong xataliq we weyran
bolush kilip chiqidu.
Insan, öz özini qobul qilishi kirek, bolmisa öz özi
bilen pitishalmaydu. Insan, öz özini tenqit qilishi kirek, bolmisa bashqilar
bilen pitishalmaydu.
Normalda, her qandaq
musteqqil bir shexis belgülük dairde özining nime qilishigha özi qarar
bireleydu. Yeni u shexis meyli yaxshi qilsun yaki yaman qilsun, toghra qilsun
yaki xata qilsun, uninggha özi qarar biridu, we shu seweptin özining
qilghinigha özi ige chiqishi yaki özi mesul bolishi kirek. Eger xata qilghan
bolsa, xataliqini tonup yitip, öz özini tenqit qilishi, bir xil
mesulyetchanliq, dadilliq we mertlik. Biraq her birimiz milletning bir ezasi
bolush süpitimiz bilen pütün bir milletni tenqit qilishqa, uning eyipini
ichishqa kelgende ishlar undaq addi emes.
Aldi bilen, millet hemmimizge
tewe, biraq millet hich birimizning shexsi tewerüki emes. Millet digen ortaq
til, ortaq mediniyet, ortaq jughrapiye we ortaq tarixqa ige bolghan bir gurpa
kishilerning ortaq nami. Millet, u bir abistrakit uqum bolup, u nurghunlighan
konkirit insanlar toplimidin teshkil tapqan, yeni konkirit insanlarsiz, millet
yaki xelq mewjut bolmaydu. Shu seweptin eger biz özimizdiki bezi illet we
yitersizliklerni universallashturup, uni noqul halda milletning üstige yüklisek,
toghura bolmaydu. Eger biz özimizdiki mesilini xelqke, milletke artip, xelqni,
milletni eyiplep, özimizni uning sirtigha qoysaq, öz mesulyitimizdin qachqan
bolimiz.
Milletning mesilisi dimek
bizning ortaq mesilimiz dimek. Milletning illiti dimek her birimizning, kem
digende köpünchimizning illiti dimek. Milletning nomusi dimek her birimizning
nomusi dimek. Milletning shan sheripi dimek her birimizning shan sheripi dimek.
Her birimizning küchlinishi milletning küchlinishidur; her birimizdiki
ortaqliqning weyran bolishi we yoqilishi milletning yoqilishidur.
Ikkinjidin, her birimiz öz
aldimizgha ayrim ayrim musteqqil bir shexis bolush süpitimiz bilen, öz özimizni
tenqit qilish erkinlikimiz bar, biraq her birimiz bir shexis bolush süpitimiz
bilen milletni tenqitlimekchi bolghanda we yaki milletning eyipini achmaqchi
bolghanda, omumluqni közde tutishimiz, milletning menpetini asasi orunda
qoyishimiz, hisyatimizgha tayinip he digende milletni eyipleshtin saqlinishimiz kirek.
Bizning öz özimizni tenqit
qilishimizdin mexset özimizde ijabi özgürüsh peyda qilish üchündur. Milletni
tenqit qilish we yaki milletning eyipini ichishmu del shu milletning ehwalida
ijabi özgürüsh peyda qilish üchündür. Shexislerning illiti köpünche halda
shexsi qilmish bilen munasiwetlik bolsimu, biraq milletning illetliri köpünche
halda shu millet yashighan ijtimayi jemiyet qurulmisi, milletning shu jemiyettiki orni, öz özige
xoja bolush ehwali qatarliq köp xil amillar bilen munasiwetlik. Millet, özidiki
illetlerni özgertish üchün, aldi bilen u illetlerge sewep bolghan ijtimayi
qurulmida özgürüsh peyda qilalalishi kirek. Millet öz özige ige chiqalishi, özining
qimmet qarishi, itiqadi we exlaq pezilet ölchimi boyiche ish körelishi kirek,
kiyinki ewlatlirini shu boyiche terbiliyelishi kirek.
Biz normalda yalghuz özimizge
emes, öz his tuyghimizgha asaslinip turup, pütün bir milletke we xelqke
wekilliq qilip yaki ular toghursida universal yekün chiqirishqa adetlen’genmiz.
Mesilen Uyghurlar eqilliq millet, Uyghurlar tirishchan millet, Uyghurlar horun
millet we yaki Yehudilar undaq millet, Yapunluqlar mundaq, In'gilizlar undaq
millet, Girmanlar mundaq millet digendek. Emiliyette biz melum milletni
teripleshte ishlitip kelgen herqandaq alahidilik shu milletke tewe bolghan köp
sandiki kishilerdiki ortaq alahidilik bolup, u hergüzmu millettin ibaret abistirakit
bir uqumgha tewe emes, belki konkirit insanlargha tewe alahidiliktur.
Hemmimizge melum bolghandek,
hazir bir insanning eqil parasitini ölcheydighan ölchem IQ yeni eqil kösetküchisi bolup, oxshimighan irqi we
oxshimighan millertlerning oturche eqil kösetküchisi periqliq bolsimu, yeni
bezi milletning oturche eqil kösetküchisi yuquri, bezi milletning oturche eqil kösetküchisi töwen bolsimu, biraq men melum millet eqilliq
millet, melum millet döt millet digen uqumgha men qitilmaymen.
Herqandaq bir millet bir
pütün bir gewde bolush süpiti bilen omum yüzlük eqilliq yaki omumi yüzlük döt
bolmaydu. Peqet her bir milletni teshkil qilghan insanlar ichide eqilliq
insanlar we döt insanlar bolidu. Insanlarning
eqil kösetküchisining yuquri töwen bolushi yalghuz insanlarning irsi we yaki
tughma eqil parasiti bilen munasiwetlik bolup qalmastin, u yene muhit we
sharahitqimu baghliq. Shuni tekitlep ötüshke erziduki, oxshash insan
oxshimighan waqitta eqil kösetküchisini tekshürtkende, uning netijisi periqliq
bolishi mümkin. Shu seweptin köpünchi kishiler, insanlarning eqil
kösetküchisini, insanlarning eqlini ölcheshning ölchimi qatarida ishlitishke
qarshi turmaqta.
Undin bashqa melum bir
milletning tereqqi qilishi yaki qilmasliqi, yalghuz u miletning eqilliq yaki
emesliki bilen munasiwetlik bolup qalmastin, belki u shu milletke tewe bolghan
ijtimayi jemiyet qurulmisi, tebii bayliq, shu milletning universal sapasi,
izdinishi, köngel qoyishi, tirishchanliqi, izchilliqi we qet'i boshashmasliqi qatarliq
köp xil amillar bilen munasiwetlik. Melum bir milletning ilghar yaki qalaqliqi,
horun yaki ishchanliqi, hergüzmu u milletning
pishanisigha pütülgen, özgermes nerse bolmastin, belki u köpligen ichki
we tashqi amillar bilen munasiwetlik bolghan, hem waqit sharahitning özgürishige
egiship özgürep turidighan nerse.
Albirt Eynistin mundaq digen iken, "Muapiqiyet
qazinish, insanlarning qizziqishi, köngel qoyishi, qetii boshashmasliqi we öz özini
tenqit qilishidin meydan'gha kilidu"
Bizde “tazni taz diseng
ölgisi kiler, saqni taz diseng külgisi kiler” deydighan ata sözi bar bolup, bu
digenlik bishi saq insanlar bashqilarning özini taz diyishidin endishe
qilmaydu, eksinche taz insanlarning eng endishe qilidighini, bashqilarning özini
taz diyishudur dimektur. Yeni özige ishenchisi bolmighan we yaki eyipi köp
bolghan insanlar, öz eyipini ichishtin we yaki öz özini tenqit qilishtin eng
endishe qilidighan insanlardur.
Insanlarning öz özini tenqit
qilishi we yaki öz eyipini ichishi, alahide dadilliq telep qilidighan bir xil
semimi qilmish bolup, u ajizliqning emes belki her jehettin piship
yitilgenlikning we küchlüklikning alamitidur. Yeni insanlar öz özini tenqit
qilip we yaki öz eyipini ichip, uningdin yaxshi netijige irishishi üchün, aldi
bilen küchlük bolishi we öz özini qoghdishi kapaletke ige bolishi kirek. Undaq
bolmighanda, yeni özini qoghdash kapaletke ige bolmighan ajiz orunda turghan kishiler
öz özini tenqit qilghanda, özini tiximu passip orun'gha chüshürüp qoyidu we öz özini
inkar qilish, özini bu dunyagha yük dep qarash, chüshkünlishish qatarliq yaman
aqiwetler kilip chiqidu.
Martin Luzir King mundaq digen iken, "Insanning öz
özini tenqit qilish sewiyesige yitishi, hergüzmu ajizliqning ipadisi bolmastin,
belki u yükesek derijide mükemmellishishning ipadisidur."
Insanlarning özini qoghdushi insanlarning
tebii we tughma bolghan iptidayi adetliridin biri bolup, bashqilarning eyiplishige
qarshi turup, özini aqlishimu insanlarning shu tughma özini qoghdash aditi dairsige
kiridu. Insanlarning özini qoghdash ingi we ihtiyaji, insanlarning bowaqliq,
baliliq we ajiz waqitlirida eng küchlük bolidu. Buning tipik ipadiliri, bowaq
we balilarning dawamliq ata anisining qolini tutishi, ikki adem urushup
qalghanda ajiz terep aldi bilen bekrek dawrang silishi we aldi bilen qoligha
qoral ilishi qatarliqlardur. Insanlarning yishining chongishigha, jemiyettiki
orning yüksilishige we özige bolghan ishenchisining iship birishigha egiship,
insanlarning özini qoghdishi kapaletke ige bolidu we özini qoghdashqa bolghan
ihtiyaji töwenlep mangidu.
Herqandaq bir millet we yaki
herqandaq bir shexis özini qoghdiyalighidek halgha kelmigiche, u millet yaki u shexis
özining eyipini ichishqa hazir emes, yeni u millet yaki u shexis özining
eyipini ichishni qobul qilalishi we öz özini dadilliq bilen tenqit qilalishi asan emes.
Melum bir milletning öz
eyipini ichishni we yaki öz özini tenqit qilishni qobul qilish qilmasliqi, u milletni
teshkil qilghuchi her bir insan yaki kem digende u milletke tewe bolghan köp
sandiki insanlarning her jehettin piship yitilish ehwali we öz özige bolghan
ishenchisi bilen zich munasiwetlik. Uzun muddet mustemlike astida yashighan yaki
bashqilar teripidin uzun muddet bozek qilin’ghan milletler uzun muddet
adaletsizlik ichide yashighanlighi üchün, undaq milletning özige bolghan
ishenchisi töwen bolidu, özini qoghdash ihtiyaji yuquri bolidu, shu seweptin
undaq milletler we yaki undaq insanlar tenqitni asan qobul qilalmaydighan
bolidu, özining epipini ichishni yaxshi körmeydu. Dunyagha xoja bolghan
milletler, öz özige ishenchisi yuquri bolghan insanlar, özining eyipini
ichishni we öz özini tenqit qilishni, özini tiximu mükemmel qilishning eng
yaxshi usuli dep qaraydu we uningdin özini qachurmaydu.
Mesilen, Amirka döwlet bolup
shekillen'gendin buyan bolupmu yiqinqi 100 yildin buyan dunya saqchisi dep
tonulup kelgende eng küchlük döwlet bolup, ikkinji dunya urushidin kiyin
Amirkining xelqaradiki orni zor derijide mustekkemlen'gen. 1958- yili Amirkida,
Amirkiliqlarning öz eyipini achidighan we öz özini tenqitleydighan "The
Ugly American" yeni “Chakina Amirkiliqlar” deydighan bir kitap neshir
qilin’ghan, we u kitap eyni waqitta köp
sitilghan kitapqa aylan'ghan. 1963-yili u kitap hetta kino qilip ishlen’gen. Oxshashla
öz özining eyipini achidighan we öz özini tenqitleydighan mezmunidiki kitaplar
Firansiye, Yapuniye qatarliq tereqqi qilghan gherip dowletliride neshir
qilin'ghan we keng oqurmenlerning qollushigha irishken. Xittaylarning öz özini
tenqitleydighan mezmundiki "Chakina Jonggoluqlar" digen kitap 1985 -
yili tunji bolup Teywende neshir qilin'ghan bolup, 1986 - yili Xittaydimu
neshir qilin'ghan we 1987 - yildiki oqughuchilar herkitidin kiyin, u kitap hökümet
teripidin cheklen'gen. 2004 - yili gerche u kitap qayta neshir qilinip
tarqitilghan bolsimu, biraq mezmunigha köp özgertish kirgüzülgen. Yuqarqi ehwallardin
shuni köriwilishqa boliduki, bir döwlet we yaki bir milletning öz kemchillikige
toluq yüzlinelishi we öz özini dadilliq bilen tenqit qilalishi, u döwlet yaki u
milletning özige bolghan ishenchisi bilen zich munasiwetlik.
Xittay döwlitige kelsek, u
gerche hazir Amirkidin qalsa ixtizadi eng küchlük bolghan döwlet hisaplansimu,
biraq meyli Xittay hökümiti bolsun we yaki Xittay xelqi bolsun, pisxika jehette
tixi chong döwlet pisxikisi yitilgini yoq, heywisi chong bolghan bilen özige
bolghan ishensi töwen. Hakimiyet xelqige ishenmeslik, xelq hakimiyetke
ishenmeslik ighir. Pütün milletning pisxikisida gumanxorluq, bashilargha
ishenmeslik, tehdit tuyghusi ighir; özini qoghdash ihtiyaji küchluk. Meyli
Xittay hökümiti bolsun we yaki Xittay xelqi bolsun, ular öz ichidin kelgen we
yaki sirittin kelgen tenqitke nisbeten, her daim uni qetti qobul qilmasliq
pozitsiyeside. Hem shundaqla öz eyipini achqanlarni, weten söymeslik hetta döwletni
parchilashqa urunush jinayiti bilen jazalap kelmekte.
Bizge nisbeten, 70 yildin
buyanqi mustemlike hayat, duch kelgen adaletsizlikler, chekken japalar, öz
teqdirimizni özimiz belgiliyelmeslik, özimizge özimiz xoja bolalmasliq, öz
tariximizni ügünishtin mehrum qilishimiz, öz qimmet qarishimiz, öz itiqadimiz
we öz exlaq pezilet ölchemlirimiz bilen terbilinelmeslikimiz, qisqisi her
jehettin ajiz orun'gha chüshüp qilishimiz, pütün bir milletning yeni her
birimizning özimizge bolghan ishenchisige ighir derijide tesir yetküzüp,
bizning özimizni qoghadashqa bolghan ihtiyajimizni künsayin ashurup mangmaqta. Hem
shundaqla hemmimiz özimizni qoghdashning qanchiliq mohim ikenlikini tonup
yetmektimiz. Shu seweptin öz eyipimizni
ichish mesilisige kelgende, biz nahayti sezgür bolup, uni asan qobul
qilalmaymiz. Bu hergüzmu yalghuz bizning hazirqi weziyitimiz sewebidin kilip
chiqqan mesile emes, hem shundaqla u bizning hazirqi weziyitimizning özgürishi
bilen qisqa waqit ichide hel bolidighan mesilimu emes.
Öz özini mustekkemleymen
digen her qandaq bir millet we yaki shexis, aldi bilen özining ötmüshidin sawaq
ilishi, özidiki kemchillik we ajizliqni tonup yitishi, uningha dadilliq bilen yüzlishishi
kirek. Biz hazir gerche pütün bir millet bolush süpitimiz bilen pütün millettiki illetlerni üzgertishke ajizliq qilsaqmu, biraq her birimiz ayrim ayrim bir shexis bolush süpitimiz bilen, choqum özimizdiki illetlerde özgürüsh hasil qilishimiz kirek. Her birimiz, eger özimizdiki kemchillik we
yitersizliklerni tonup yetmisek, uning bilen dadilliq bilen yüzlishelmisek, ehwalimizda
chong özgürüsh hasil qilishimiz qiyin. Bu dimek asan bolghan bilen, uni emilleshtürmek unche asasn emes. U her birimizning
rohiy halitimizning piship yitilishi we özimizge, kelgüsimizge bolghan ishenchimizning
küchiyishi bilen munasiwetlik. Shunga biz bir birimizni eyipleshtin waz kichip,
özimizge we bashqilargha akitip küch ata qilip, kelgüsimizge bolghan ümütwarliqni
küchaytishimiz, öz ara köyünishimiz, öz ara destek bolishimiz kirek. Biz peqet küchlen'gende, kelgüsimizge
bolghan ümütwarliq we ishench kücheygende, andin biz öz yitersizlikimizge we
kemchilikimizge dadilliq bilen yüzlineleydighan, öz özimizni
tenqit qilalaydighan bolimiz. Biz peqet öz yitersizlikimizge we kemchilikimizge
dadilliq bilen yüzlen'ginimizde, andin özimizning jümlidin millitimizning
ehwalida tüp özgurushler peyda qilalaymiz we tiximu küchlineleymiz.
Paydilan’ghan matiryallar
Self-criticism and
self-compassion
Understanding Self-Compassion
Emotion in
self-criticism
Self-criticism and self-warmth:
An imagery study exploring their relation to depression
Why genetic IQ differences
between 'races' are unlikely
Race and intelligence
2019 - yili 2- ayning 3 -kuni
No comments:
Post a Comment