Thursday, September 27, 2018

Lagir taqalsa mesilimiz hel bolamdu?


Lagir taqalsa mesilimiz hel bolamdu?
(Awazliq nusqisi)



Memet Emin



“Qayta terbilesh merkizi” dep atalghan ikkinji dunya urushi mezgilidiki jaza lagirlirigha oxshaydighan yighiwilish merkezlirige tutup kétilgen kishilerning tiz köpiyishige egiship, uning éghir tesirige uchurghan weten sirtidiki keng xelq ammisi özlügidin oyghunup, bu yighiwilish merkezleri yaki jaza lagirlirini taqash üchün her xil paliyetlerni ilip biriwatidu we u künning baldurraq kélishige qattiq teqezza boliwatidu.

Teshkilatlirimiz we keng xelq ammisining tirishchanliqi, bolupmu özliri jaza lagir hayatini bishidin ötküzüp baqqan we yaki ailisidiki yiqin uruq taqqanliri jaza lagirlirida jazaliniwatqan bezi qirindashlarning dadilliq bilen oturgha chiqip, guwaliq birip, xelqara metbuatlarni we munasiwetlik organlarni birinji qol ispatlar bilen teminlishi bilen, yalghuz dunyadiki nurghunlighan metbuatlar we insan heq hoquq teshkilatliri Uyghur mesilisige alahide orun birip qalmastin, belki Birleshken Döwlerler Teshkilati, Amirka hökümiti, Yawropa birliki, Yawropadiki bir qisim döwletler we Awustiraliye parlimenti Uyghur mesilisi toghursida oxshimighan inkaslarni qayturdi. Xelqaraning bu inkaslirini körgen bezi qirindashlar jaza lagirlirining pat yiqinda taqilidighanliqini we lagirdikilerning pat yiqinda azatliqqa chiqidighanliqini oturgha qoyushiwatidu.

Xelqaraning Uyghur mesilisige shunchilik köngül bölüshi heqiqetenmu tarixta bolup baqmighan we ademge ümüt bighishlaydighan zor bir ilgirlesh. U xelqimizning dawani xelqaralashturushta qolgha keltürgen chong bir netijisi.  Bularning hemmisi bizning xushallinishimizgha erzidighan bir ish, biraq bular wetendiki jaza lagirlirini taqashqa yitemdu? Xelqimizni bishigha kiliwatqan külpetlerdin qutulduralamdu? Eger jaza lagirliri taqalsa, biz rastinla teshnaliqimizgha qanimizmu? Wetendiki uruq tuqqanlar we keng xelq ammisi rahet taparmu? Beziler eyitqandek lagirlar taqalsa rastinla lagirdikiler azatliqqa irishermu? Bularning hemmisi bizning oylinip biqishimizgha erzidighan mohim mesilelerdur.

Eger biz wetendiki weziyetning özgürüsh ehwaligha nezer salidighan baqsaq, bizni qattiq qayghu hesiret we teshwishke salghan bu keng kölemlik yighiwilish oturgha chiqishtin ilgiri, xelqimizning oxshashla rahet emeslikini, qarshiliq herketlirining üzlüksiz yüz birip kiliwatqanliqini, weziyetning kündin kün’ge keskinliship kelgenlikini köriwilish unche qiyin emes.

Biz wetenning yiqinqi 70 yilliq tarixini qoyup turup, Sövit Itipaqi parchilan’ghandin keyinki wetendiki weziyetning özgürüshige qarap baqsaq, wetenning weziyiti bu 27 yil ichide yildin yilgha nachar bolup keliwatqanliqini köreleymiz. Baren weqesi, Ghulja weqesi we bashqa nurghunlighan chong kichik weqeler yüz berdi. Xittay hökümiti naraziliq bildürgen we qarshiliq körsetkenlerni qattiq basturdi we weziyetni keskinleshtürdi. Xelqimiz bolsa weziyetning keskinlishini Xittay hakimiyitidin emes, qarshliq bildürgenlerdin körüp, ularni “singgen nanni yep jim olturghan bolsa, bundaq kün’ge qalmayittuq” dep eyipleshti. Bolupmu 2008 – yildiki Béyjing Olimpikning aldi keyni we 2009 – yildiki Ürümqi qirghinchiliqidin kéyinki weziyetke qaraydighan bolsaq, jaza lagirliri yoq waqitlardimu xelqimizning ehwalining nacharliqi hemmimizge melum.

2006 – yildin itiwaren yalghuz weten ichidila emes, belki Xittayning ichkir ölkiliride we etiraptiki Xittayning itipaqdash döwletliride yashawatqan Uyghurlar her xil cheklimelerge uchurap, xelqimizning ehwali burunqidin köp yamanlashqan. U chaghlarda biz Olimpik tügise weziyet yaxshi bolidu dep öz özimizge teselli bergen iduq. Olimpik tügep weziyet yaxshi bolmay tiximu jiddileshkende, Xittayning 1 - Öktebir döwlet bayrimi ötüp ketse, undin kiyin chaghan ötüp ketse weziyet yaxshi bolidu dep öz özimizge teselli berduq. Undin kiyin Shawguan weqesi we Ürümchi qirghinchiliqi yüz berdi. Undin kiyin xili uzun bir mezgil wetenning weziyiti tiximu keskinleshti. Pütün tilfun alaqe kisildi

5 – iyul Ürümqi qirghinchiliqidin kiyin wetendiki pütün tilfun alaqe kisilip, wetendiki uruq tuqqanlar bilen bolghan alaqe üzülgende, tilfun alaqining tizraq eslige kilishini, wetendiki uruq tuqqanlar bilen tizraq alaqe qilishini ümüt qilghan iduq. Emdilikte bolsa tilfun alaqe kisilgini yoq, hette ündidarmu ochuq, biraq wetendiki uruq tuqqanlar bilen bolghan alaqe oxshashla cheklimige uchurawatidu. Yalghuz lagirge solan’ghan uruq tuqqanlar bilen bolghan alaqe üzülüp qalmastin, belki lagir sirtida “erkin” yashawatqan uruq tuqqan we dost buraderler bilen bolghan alaqimu mümkin bolmaywatidu. Ehwal shundaqken lagirlar taqalsa, xelqimiz rahet taparmu? Lagirlar taqalsa lagirdikiler azatliqqa chiqarmu?

Hazir xelqimiz yüzliniwatqan eng chong tehdit we ishkenje yalghuz jaza lagirliri ichidila cheklinip qalmastin, jaza lagirliri sirtidikilermu her küni digüdek her xil wehime ichide yashimaqta. Milli muaripni checklesh, qosh tilliq muarip nami bilen tilimizni chechlesh, dinimiz, tariximiz we mediniyitimizge munasiwetlik kitaplarni köydürüp tashlash, mejbure toy qilish, halal bolmighan yimek ichmeklerni istimal qilishqa mejburi bolush, dinni itiqad ighir derijide cheklinish, michitqa kirip namaz oqush üchün hökümettin aldin ruxset ilip kinishke bijirish, kinishkisi yoqlarning michitqa kirishi cheklinish yaki jazalinish, mihmandarchiliq we tuqqan yoqlashlargha cheklime qoyush, petige birish üchün ruxset ilish we pete qilidighan waqitni belgülen’gen muddet ichide konturul qilish, milli kimlikni pütünley yoqutup tashlashqa urunush qattarliqlarning hemmisi lagir siritida yüz biriwatqan ishlar bolup, bu sewepler tüpeylidin lagir sirtidiki xelq duch kiliwatqan rohiy we jismani bisim, lagir ichide jazaliniwatqanlardin köp periqlenmise kirek.

Men ümütsiz bir adem emes, hem mining hichkimni ümütsizlendürüsh, hichkimge soghaq su sépish mexsitim yoq. Men peqetla mesilini mentiqiliq oylap, riyalliqni etirapliq mulahize qilish arqiliq, öz özimizni aldashtin saqlinishimizning zörürlikini oturgha qoyup ötmekchimen. Xittay hökümiti jaza lagirlirini achqanda choqum bir mexsetke yitishni pilanlighan bolishi mümkin. Jaza lagirliri u mexsetke yitish üchün qolliniwatqan charilerning biri, hemmisi emes. Ular özliri tamamen meghlup bolushtin burun, bu pilanidin aldirap waz kechmeydu.

Hazir köpünchimiz lagirlarning xelqimizge zor tehdit bolawatqanliqini közde tutup, dawani 100 mitirlik tiz yügüreshke aylandurup, xuddi lagirlar taqalsa xelqimiz erkin nepes alalaydighandek, pütün küch we zihnimizni lagirlarni taqashqa qaritiwatimiz. Mining qarishimche lagirlar hergüz bundaq asan taqalmaydu, yaki taqalghan teqdirdimu, mahiyet jehette chong özgürüsh bolmaydu. Xelqimiz oxshimighan usulda dawamliq jazalinishi mümkin. Eger biz mesilining mahitini tekitlimey, noqul halda nishanimizni lagirlarni taqash qiliwalsaq we yaki küchimizni lagirlarni taqashqa merkezleshtüriwalsaq, meyli lagirlar taqalsun yaki taqalmisun, weten ichidiki xelqimizning ehwalida chong özgürüsh bolmaydu; netijide weten sirtidiki xelqimiz arisida ümütsizlinish kilip chiqishi mümkin. Shunga xelqimiz arisida dawani toghura teshwiq qilishimiz, xelqni quruq ümütlündürmeslikimiz hem shundaqla ümütsizlikning aldini ilishimiz kirek. Düshmen haman bir küni meghlup bolidu, bu künler bundaq dawam qiliwermeydu. Xuddi Martin Luzir King digendek, “izilgen xelq menggü iziliwermeydu, erkinlikke bolghan intilish haman peyda bolidu”.

Izilgen xelq menggü iziliwermeydu. Erkinlikke bolghan intilish haman peyda bolidu.

Bezi melumatlargha asaslan’ghanda Xittay hökümitining tüp mexsiti herqaysi sahalerde közge körün’gen we jamet ichide tesiri bar Uyghurlarni yoq qilip, Uyghurlarni ötken esirning bishidiki dixxanchiliq dewrige qayturush; Uyghurlar ichidiki kespi xadimlar sanini tediriji azlitish we buningdin kiyin Uyghurlarni kespi xizmetlerge orunlashturmasliq, uning ornigha memuri xadimlarni nispi halda köpeytish, yaxshi oqughan we hökümetke sadiq bolghan Uyghurlarni köplep töwen qatlamdiki memuri xizmetlerge orunlashturup, özining yighida özining göshini qorush; Uyghurlarni her jehettin ajizlashturup, milli kimlikini yoq qilish iken. Emiliyette bularning hemmisi qedemmu qedem emillishiwatidu we yaki emillishishke qarap kitiwatidu.

Hazir biz qaraydighan bolsaq, Xittay hökümitining neziride özige eng chong tehdit boluwatqini, hergüzmu bizdiki “zorawanliq, bölgünchilik we yaki dini esebilik” bolmastin, belki bizdiki milli kimlik we özimizni könglimizdin Xittay puxrasi dep qarimasliq. Shu seweptin ularning mexsitimu bizdiki “zorawanliq, bölgünchilik we dinni esebilik” nila yoqutush bolmastin, belki bizdiki milli kimlik we milli angni tamamen yoqutush bolawatidu. Mohammed Salih Hajidin bashlap yash naxshichi Ablajan Awutqiche, Xalmurat Ghopur, Rahile Dawuttin tartip yash putbolchi Erfan Hezimghiche bolghan Uyghurlar ichide tesiri bar dep qaralghan herqandaq ademni yoq qilishi, hetta hökümetke eng sadiq dep qaralghan Nur Bekrining tutqun qilinishi buning tipik misallidur. Hazir hökümetke sadaqetlikini bildürüp kiliwatqan Qeyser Abdukerimge oxshash kishilermu, eger ularda azraqla Uyghurluq ingi bolidiken, ularningmu köridighan küni tixi aldida.

Hemmimiz bilgendek Ilham Toxti, Xittayning zimin pütünlikige izchil hörmet qilghan asasta, Xittayning qanuni boyiche Uyghurlargha heq hoquq telep qilghan idi. Xittay hökümiti Ilham Toxtini, Beyjingdin Ürümchige ilip birip, pütün Uyghurlarning köz aldida, xelqaradiki nurghun teshkilat we shexislerning naraziliqigha pisen qilip qoymay, uningha muddetsiz jaza berdi. Mushining özimu bizde bashqa tallash yolining qalmighanliqigha yiterlik delil bolalayitti. Emdilikte jaza lagirliri oturgha chiqip, tiximu köpligen bigunah insanlar sewepsiz tutqun qilinmaqata we hichqandaq qanuni resmiyetsiz jazalanmaqta.

Jaza lagiri xelqimizning milli kimlikini yoqutush jeryanida qolluniwatqan her xil jazalash usullirining biri bolup, u herguzmu Xittay hökümitining eng axirqi mexsiti emes. Bir milletning milli kimlikini, u milletning bir qismini fizikiliq qirghin qilish bilen yoq qilghili bolmaydu, biraq u milletning rohini yoq qilish bilen u milletni yoq qiliwetkili bolidu. Shunga meyli jaza lagirliri taqalsun yaki taqalmisun, Xittay hökümiti her xil usullarni qollunush arqiliq xelqimizni rohiy we jismani jehettin jazalap, ularning iradisini weyran qilishi, rohiy haliti we pisxikisini buzishi,  we shu arqiliq milli kimlik, milli rohni yoq qilish mexsitige yitishi mümkin.

Hazirgha qeder Xittay hökümiti jaza lagirlirining mewjut ikenlikini inkar qilip keldi. Eljeziryening tilivizur qanilida söz qilghan Victor Gao, Xittay ziyalirining wekili bolush süpiti bilen yalghuz jaza lagirlirini inkar qilipla qalmastin, hette wetendiki Uyghurlarning nopusini 6, 7 milliyun dep ilan qildi. Bu hergüzmu uning Hittay hökümiti 2015 - yili ilan qilghan Uyghurlar nopusining 11.30 milliyun ikenlikini untup qilish sewebidin oturgha qoyghan san emes. Bu belkim Xittayning 2020 - yilliq nopus tekshürüshide ilan qilmaqchi bolghan Uyghurlarning nopusigha nisbeten aldin oturgha tashlighan bir siginal bolushi mümkin. Shu seweptin men jaza lagiri taqalghan teqdirdimu, Xittay hökümiti Uyghurlarning milli kimlikini tüptin yoq qilip, kelguside xelqimizning awazini chiqmas qilip qoyush üchün jaza lagirlirining ornini alidighan bashqa xildiki hetta uningdin tiximu ighir bolghan jazalash usullirini qollinishi mümkin dep qaraymen.
Yiqindin biri jaza lagirdikilerni Xittayning ichkiri ölkilirige yötkewatqanliq toghursida bezi xewerler tarqilishqa bashlighan bolsimu, biraq bizning wetendin Xittayning ichkiri ölkilirige qatnaydighan poyiz biletlirining 10 - ayning 22 - künidin bashlap pütünley toxtitilidighanliq xeweri ilan qilin’ghandin kiyin, Xittay hökümitining Uyghurlarni türkümlep Xittayning ichkiri ölkilirige yötkesh pilani tiximu iniq oturgha chiqiwatidu. Bu belkim men yuqarda oturgha qoyghan jaza lagirliri taqalghandin kiyinki tiximu ighir jazalash usullirining biri bolsa kirek. Hemmimiz bilgendek Xittayda 5 aptinum rayundin bashqa 22 ölke bolup, bu ölkilerning mutleq köp qismida 50 milliyundin artuq beziliride hette 100 miliyundin artuq nopus bar. Her bir ölkige yirim miliyun Uyghurlarni chichiwetse, 10 miliyundin artuq Uyghur xuddi qumgha su singgendek singipla kitidu. Shuning bilen Xittay hökümiti wetendiki lagirlarni rahet rahet taqap, bizning wetende lagir yoq qilip körsiteleydu. 2020 – yilliq nopus tekshürüshte Xittaydiki Uyghurlarning omumi nopuside chong özgürüsh bolmaydu, biraq wetendiki Uyghurlarning nopusi, xuddi Victor Gao aldin signal bergendek 6, 7 miliyun’gha chüshüp qilishi mümkin.

Jaza lagirliri, Guantanamoda tutulghan qirindashlar mesilisige we 5- iyul qirghinchiliqigha oxshash, Uyghur mesilisini xelqaralashturushta chong rol oynidi we oynawatidu. Jaza lagirliri yalghuz dawani xelqaralashturup qalmay, burun dawadin özini qachurghan nurghun kishilerni dawa sipige sörep kirdi. Eger biz jaza lagirlirini merkez qilip turup, Uyghur dawasini omumi yüzlük anglatmay, zihnimizni we barliq küchimizni peqet jaza lagirlirini taqashqa merkezleshtüriwalsaq, jaza lagirlirining taqilishi bilen xelqimiz yüzlen’gen tehditler hergüz azlimaydu. Shuning bilen jaza lagirliri taqalghandin kiyin, dawani yene dawamlashturush üchün bashqa bir nersini kötürep chiqishqa toghura kilidu. Shunga bizning mexset, mushu jaza lagirlirini örnek qilip turup xelqimizning omumi yüzlük ehwalini we dawaning tüp mexsitini  xelqaragha toluq anglitip, milletning teqdirini tüptin özgertishke tirishish bolushi kirek. Eger biz bash aghrisa bash aghriqni, qosaq aghrisa qosaq aghriqni dawalash bilen meshghul bolup, aghriq peyda bolushning sewebige itiwar bermisek, bundaq purset bizge yene kiliwermeydu. 

Erkinlikni, hökümiran sinip menggü özligidin bermeydu; erkinlik izilgüchi sinip terepidin ilinidu. 

2018 - yili 9 - ayning 27 - kuni

No comments: